Neuveriteľne praktické Gran Coupé
Neuveriteľne praktické Gran Coupé. Že sú tieto karosérie iba o egu a okrem športového dizajnu sú inak nepraktické? V prípade tohto auta môžete staviť na to, že to neplatí.
Druhá generácia dostala do vienka vylepšenia vo všetkých smeroch, no keď sme na úvod spomenuli (ne)praktickosť, pozrime sa na čísla. Nová generácia narástla oproti predchádzajúcej o 143 mm na dĺžku (na 4 783 mm), o 27 mm na šírku (1 852 mm) a je o 53 mm vyššia (1 442 mm). Zväčšil sa aj rázvor, o 46 mm na 2 856 mm. Čo to ale znamená v praxi? V kombinácii so spomínaným atraktívnym vzhľadom pôsobí novinka robustnejšie, nezanedbateľný je však tiež nárast vnútorného priestoru.
O množstve miesta vpredu snáď ani nemusí byť reč, no dospelí sa pohodlne odvezú aj vzadu a to pri autách tohto typu vôbec nebýva pravidlom. Práve naopak, býva to problém. Nie však v prípade verzie 4 Gran Coupé, v ktorej nájdu dostatok miesta pre nohy aj hlavu. Čerešničkou na torte je batožinový priestor s objemom 470 litrov. Priamo dostupný základný objem pritom narástol o celých 39 litrov. Po sklopení zadných sedadiel, delených v pomere 40:20:40, môžete získať až 1 290 litrov.


Jediný v ponuke
V redakčnom teste sme si vyskúšali jediný dieselový variant v ponuke tohto modelu, s označením 420d xDrive. Novinka dostala dve turbá, ktoré dopĺňa 48 V mild-hybridný systém. Motor má veľmi dobrú dynamiku. Pocitovo vás to zvádza a čakáte razantnejšie zatlačenie do sedadla, výkon však rastie plynule. Aj pri vyšších rýchlostiach je auto tak stabilné a dobre ovládateľné, že vysokú rýchlosť nevnímate. Počas nášho týždňového testu sme jazdili s kombinovanou spotrebou 5,9 l/100 km, dlhodobá spotreba na palubnom počítači ukazovala priemer 7 l/100 km, a to zo skúsenosti vieme, že novinárske autá skúšajú redaktori často s poriadne ťažkou nohou na pedáli.

Perfektná jazda
Nová generácia má nízko umiestnené ťažisko a výborné rozloženie hmotnosti v pomere takmer 50:50. Na prednej aj zadnej náprave sú na mieru vytvorené výstuže, ktoré prispievajú k vynikajúcej ovládateľnosti. Počas jazdy nás zaujala špeciálne nastavená geometria, uloženie a nastavenie podvozka. Aj keď sme jazdili s úsporným dieslom, vystuženie a naladenie evokovali skôr športové naladenie. Predná náprava s dvojkĺbovou pružiacou vzperou a päťprvková zadná náprava boli navrhnuté tak, aby sa znížila ich hmotnosť a zvýšila spomínaná tuhosť.
Tlmiče citlivé na zdvih zvyšujú športový výkon aj komfort jazdy a v závislosti od zdvihu poskytujú zvýšenú mieru pruženia. Vďaka tomu sa ovládajú pohyby karosérie pri prejazde cez veľké nerovnosti a predchádza sa nadmernému ponáraniu karosérie. Systém na drobné nerovnosti na vozovke reaguje malými tlmiacimi silami, čo znamená zvýšenie komfortu jazdy. O radenie sa starala 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic Sport, ktorá je súčasťou príplatkovej výbavy, pre verziu xDrive je ale štandardom.

Užite si to pohodlie
V interiéri nájdete vysokú stredovú konzolu a plynulé plochy, ktoré prechádzajú z palubnej dosky až do dverí a vytvárajú atmosféru ochrannej škrupiny, ako to prezentuje samotné BMW. Súčasťou štandardnej výbavy sú teda športové sedadlá a kožou obšitý športový volant, podčiarkujúce už spomínané športové očakávania, ktoré prirodzene rastú po usadení sa za volant. S úsporným dvojlitrom to síce na okruh nie je, no tá spotreba pri takejto jazdnej dynamike si vás získa veľmi ľahko.

Vozidlo | BMW radu 4 Gran Coupé |
Motor | 420d xDrive |
Druh paliva | diesel |
Prevodovka | 8-stupňová automatická Steptronic Sport |
Zdvihový objem valcov | 1 995 cm3 |
Max. výkon | 140 kW (190 k) pri 4 000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 1 750 – 2 500 min-1 |
Max. rýchlosť | 233 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,6 s |
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom | 5,7 – 5,1 l/100 km |
Kombinovaná spotreba v teste | 5,9 l/100 km |
Objem batožinového priestoru | 470 – 1 290 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 783 x 1 852 x 1 442 mm |
Rázvor | 2 856 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 835 kg |
Celková hmotnosť | 2 315 kg |
Cena základného modelu | od 55 160 eur |
Cena testovaného modelu | 63 431 eur |