Testy nákladných vozidiel

Kráľovská jazda: Scania R 520 V8

Švédska značka ako jediný výrobca nákladných vozidiel stále vyrába motory V8, a tie sa stále tešia neutíchajúcej popularite. S príchodom novej generácie ťahačov preto prišiel aj nový agregát V8. Nám ho Scania predviedla s kabínou R a verziou s výkonom 520 k.

Významne inovovaný motor
Nová V8-čka prešla pomerne zásadnou premenou, čo ale neznamená, že predchádzajúca verzia to bytostne potrebovala. Značka si zakladá na neustálom zlepšovaní sa, a preto aj inovácie tohto motora majú jasný cieľ – posunúť efektivitu prevádzky na ďalší level.

Čo majú nová a predošlá generácia spoločné sú blok motora a základná konfigurácia. Konštruktéri však prepracovali hlavu valcov, piesty, skrutky piestov, kľukovú skriňu a kľukový hriadeľ aj ložiská, aby znížili trenie a motor lepšie utesnili.
Ďalšou zásadnou novinkou je zmenené vedenie kolektorov výfukových plynov, ktoré teraz idú oddelene až po turbodúchadlo, kam sa plyn do turbíny privádza priamo, z dvoch smerov z príslušných radov valcov. Tento systém sa označuje ako turbodúchadlo s pevnou geometriou (FGT) typu Rotated Twin Scroll.

Okrem verzie 730 využívajú na dodatočnú úpravu výfukových plynov motory iba selektívnu katalytickú redukciu (SCR), vďaka čomu môžu byť vybavené FGT turbodúchadlom, ktoré je robustnejšie a ľahšie ako turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek. Turbo je po novom namontované priamo na bloku motora medzi radmi valcov, čo zabezpečuje jeho stabilnú prevádzku bez vibrácií.

Maximálny tlak v systéme rozvodu paliva sa znížil (na úroveň 1 800 barov), čo umožnila spomínaná technológia iba SCR. Keď novo vyvinutý systém vstrekovania dopraví palivo do valcov za pomoci vysokotlakového čerpadla XPI len s dvomi piestmi, dochádza k zvýšenej kompresii pri maximálnom tlaku vo valci 210 barov, čo sú dôležité faktory pre nižšiu spotrebu paliva.

Zmeny v nasávaní
Zmeny sa dotkli aj nasávania a vstrekovania. Veľké motory s relatívne nízkym výkonom môžu trpieť pri dodatočnej úprave výfukových plynov, pretože do motora sa dostáva príliš veľa vzduchu v porovnaní s nadbytočným teplom, ktoré produkuje. Scania tento problém vyriešila technológiou tzv. Millerovho cyklu, ktorú objavil v 50. rokoch konštruktér Ralph Miller.

Vďaka špeciálnym profilom kľukového hriadeľa ostávajú nasávacie ventily počas fázy kompresie otvorené o niečo dlhšie ako zvyčajne, vďaka čomu sa do motora dostáva menej vzduchu. Motor si tak zachováva vyššiu prevádzkovú teplotu, čo pomáha systému SCR.

Aj prívod vzduchu je priamočiarejší a ako systém rozvodu paliva sa využíva tzv. variant s jedným rozvodným vedením, kde dochádza k jednoduchšiemu načerpávaniu prostredníctvom centrálneho vysokotlakového potrubia a dlhších rozvodných potrubí, ktoré navyše poskytujú aj lepší prístup počas servisu.

Prečítajte si aj

Na cestách
Súčasťou verzie V8 sú jedinečné prvky ako kožené sedadlá a kožený volant, oboje prešívané červenou, komponenty ladené do červenej farby či logá V8 v interiéri. Sú to detaily, ktoré robia toto vozidlo jedinečným. Kabína R je dokonale priestranná, palubná doska zalomená do tvaru krídla vytvára vynikajúce ergonomické prostredie.

Testovaciu trasu sme rozdelili na niekoľko úsekov. Rovinatý terén nás obral o potešenie vyskúšať si robustný motor v kopcoch, ale aj tak bola jazda s V8 zážitok. Úsek zo Senca do Serede sme išli „po starej ceste“ cez Sládkovičovo. Na panelovej ceste si uvedomíte, ako perfektne je kabína odpružená. Takto vyzerá komfortná jazda v praxi. Navyše, vynikajúco odhlučnená. Aj keď…

Jeden zvuk je výraznejší. Neopakovateľný zvuk vidlicového osemvalca. Scania po výčitkách, že sú tieto motory príliš tiché, vypočula hlasy zákazníkov a pradenie novej V8-čky je citeľnejšie počuť. My by sme privítali, keby bolo ešte výraznejšie, ale aj tak je to fantastický zvuk.

Prvý úsek Senec – Sereď zvládla plne naložená súprava (40 ton) za 32,43 l/100 km pri priemernej rýchlosti 69 km/h. Zo Serede sme sa po diaľnici vydali do Hlohovca. Jazda po diaľnici sa odrazila aj na spotrebe. Plynulejšia premávka a spoľahlivo pracujúci geotempomat znamenali na druhom úseku spotrebu 26,08 l/100 km pri priemernej rýchlosti 80 km/h.

Posledný úsek sme sa rozhodli trochu si užiť silu, ktorú máme k dispozícii a prepli sme z režimu Eco do režimu Performance, teda zvýšeného výkonu. Úsek Hlohovec – Senec sme absolvovali pri priemernej rýchlosti 85,5 km/h za vynikajúcich 22,66 l/100 km. Výsledná spotreba celého testu tak dosiahla hodnotu 26,95 l/100 km pri priemernej rýchlosti 77,74 km/h.

Scania potvrdila, že aj silné motory dokážu byť efektívne a môžu dosahovať dobrú spotrebu. Inovovaná V8-čka ukázala, že aj v dobe maximálneho šetrenia a znižovania spotreby, má na trhu svoje miesto.

Editor
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button