Advertisement
Železničná doprava

V Česku začal jazdiť prvý autonómny vlak v Európe

V Česku začal jazdiť prvý autonómny vlak v Európe. Na českej železnici začal jazdiť prvý autonómny vlak v Európe. Súpravu, ktorú neriadi rušňovodič, v piatok predstavila spoločnosť AŽD (bývalý podnik Automatizácia železničnej dopravy) a česká Správa železníc.

Premávať bude v okrese Jičín v Královohradeckom kraji. Hoci vlak obsluhu nepotrebuje, rušňovodič na jazdu zatiaľ dohliada, pretože súčasné české zákony plne autonómnu jazdu nedovoľujú. Podľa generálneho riaditeľa Správy železníc Jiřího Svobodu je vlak vybavený pokročilými senzormi, kamerami a umelou inteligenciou a dokáže v reálnom čase vyhodnocovať svoje okolie a prispôsobovať sa aktuálnej situácii. Cestujúci môžu dáta sledovať na displeji vo vlaku.

„To, čo dnes testujeme na jednej trati, sa v budúcnosti môže stať bežnou súčasťou železníc po celej krajine,“
napísal Svoboda na sociálnej sieti. AŽD pripomenula, že autonómne vlaky sa používajú napríklad na letiskových termináloch či v mestských dopravných systémoch, ktoré sú chránené koridormi. Nasadenie tohto vlaku v otvorenej krajine, kde sa nachádzajú železničné priecestia a premávku môžu ovplyvniť nečakané situácie, je však podľa nej v Európe prelomovou inováciou.

V Česku začal jazdiť prvý autonómny vlak v Európe

Zvolená trať Kopidlno – Dolní Bousov je dlhá 24 kilometrov. Autonómny vlak na nej bude v roku 2025 jazdiť s cestujúcimi len vo vybraných víkendových a prázdninových termínoch. Spoločnosť AŽD však zdôraznila, že vývoj autonómnych technológií u nich veľmi rýchlo postupuje. Lokálnu trať, na ktorej zabezpečuje dopravu v Úsťanskom kraji, by chcela plne autonómnu do roku 2030.

„Cestujúci si budú pri plne autonómnej premávke v budúcnosti asi chvíľu zvykať na to, že na stanovisku rušňovodiča nebude nikto sedieť a o všetkom budú rozhodovať superrýchle a bezpečné počítače s umelou inteligenciou a schopnosťou učiť sa, s využitím kamier, lidarov, ďalších senzorov a komunikácie s traťovou časťou, ktoré tak spoločne vo výsledku dokážu vidieť oveľa ďalej než rušňovodič a nikdy nepodľahnú únave,“ priblížil generálny riaditeľ AŽD Zdeněk Chrdle.

Celý systém sa zatiaľ zdokonaľuje. Rovnako je snaha na tom, aby sa autonómna prevádzka vlakov v ČR kodifikovala a bolo tak po legislatívnej stránke možné, aby na ich bezpečnosť rušňovodič dozeral z iného pracoviska a nemusel v ňom byť pri jazde fyzicky prítomný.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button