Logistika a skladovanie

Rýchle doručenie aj montáž

Rýchle doručenie aj montáž. Rýchla doprava „zadarmo“ motivuje slovenských zákazníkov nakupovať online. U elektrospotrebičov, bielej techniky aj nábytku časť spotrebiteľov požaduje doručenie aj s montážou a odvozom starého spotrebiča.

S rastom užívania online nákupov sa pri drahších nákupoch zvyšujú aj požiadavky klientov. Samotné e-shopy pri nákupoch vyššej hodnoty ponúkajú dopravu zadarmo a aj montáž techniky a nábytku aj spotrebičov. Vyžaduje si to však auto s vodičom a spolujazdcom, ktorí sú zruční poskytnúť tieto pridané služby.

Na slovenských zákazníkov pri online nakupovaní najviac „funguje“ cena a doprava zadarmo. Slováci radi využívajú zľavové akcie vo forme kódov, ktoré šíria napríklad aj influenceri či reklamy na FB a YouTube. Rovnako šetria tiež na doprave, aj keď veľké e-shopy od dopravy zadarmo upúšťajú, avšak pri menších obchodoch tento štandard zákazníci stále očakávajú. Upozornila na to spoločnosť Upgates.

Ďalším významným kritériom pri online nakupovaní je dôležitosť značky obchodu a vzťahu zákazníka k nej. Slováci sú pomerne konzervatívni, a ak si zvyknú na určitý e-shop, majú tendenciu v ňom nakupovať pravidelne. Samozrejme za predpokladu, že nemajú negatívnu skúsenosť. Zákazníci preferujú tiež rýchle doručenie tovaru, pričom štandardom je doručenie už na druhý deň pri objednávkach realizovaných v prvej polovici dňa. Vďaka rozvinutej sieti dopravcov, výdajných miest a balíkoboxov si ľudia zvykli na vysoký komfort, ktorému sa musia v súčasnosti prispôsobovať aj menšie e-shopy. Pri doprave zákazníci očakávajú všetky informácie o objednávke vopred.

Jednoduchá a prehľadná komunikácia

Nejasné alebo netransparentné ceny dopravy či platby sú vnímané negatívne a často od kúpy odradia a klienti migrujú na iné e-shopy. Dôležitú úlohu v konkurenčnom prostredí online obchodov zohráva aj dizajn a prehľadnosť webu. Ten musí byť vizuálne príťažlivý a intuitívny, čo zlepšuje rozhodovanie zákazníkov a spríjemňuje celý nákupný proces.

Rovnako je samozrejmosťou aj široká ponuka moderných platobných metód, aj keď stále existuje skupina ľudí, ktorá preferuje platbu na dobierku. Upgates odporúča e-shopom, aby ponúkali všetky platobné možnosti, nech si môžu zákazníci vybrať to, čo im vyhovuje.

Opatrnosť v nákupoch sa odporúča pri neznámych alebo zahraničných e-shopoch. Takým zásadným ukazovateľom je kontrola kontaktov a adresy daného e-shopu, referencie agentúr a prehľadná funkčná možnosť vrátenia či reklamácie tovaru.

E-shopom môžu pomôcť tiež nástroje odhaľujúce prvky, ktoré na stránke priťahujú pozornosť a poukazujú na potenciálne slabé miesta. Varovným signálom je vysoký podiel zákazníkov, ktorí vložia tovar do košíka, no nákup nedokončia. Ak tento podiel dosiahne 80 %, je to pre obchodníka varovný signál a mal by skúmať príčinu správania zákazníkov. Môže ísť o problém s cenou, platobným procesom alebo dôverou k e-shopu, čo sú všetko veci, na ktoré musí e-shop zareagovať zmenami vo vizualizácii, v elektronickej komunikácii s klientmi.

Pridané služby

Pri väčších nákupoch s vyššou finančnou hodnotou časť spotrebiteľov potrebuje nielen doručiť zásielku včas, ale ju aj nainštalovať, zapojiť, „oživiť či sfunkčniť“. Ide najmä o klientov stredného a vyššieho veku a pri vybavení bytu či jeho rekonštrukcii a modernizácii. No nielen to, elektrospotrebiče aj biela technika tiež patrí do kategórie s potrebou inštalácie a aj odberu starého spotrebiča pri jeho výmene. Takéto služby však v súčasnosti nie sú personálne vôbec jednoduché.

Univerzálnych dopravcov s donáškou do domu a následnou montážou tovaru je málo a často sa preto ľudia obracajú na e-shopy s otázkou, či dokážu takúto službu poskytnúť alebo sprostredkovať kombináciu dovozu a montáže tovaru. So stále zložitejšími technológiami spotrebičov a zábavnej techniky sa bude trend spojenia dovozu a montáže navyšovať. Môže to byť nielen celkom lukratívny biznis, ale aj stále viac žiadaná služba pre spotrebiteľov. Napríklad e-shopy Alza, IKEA, XXXLutz, Möbelix, ASKO či NAY už takéto služby ponúkajú.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button