Cestná doprava

Nová e-náprava, 600 km a 40 minút

Nová e-náprava, 600 km a 40 minút. Volvo Trucks predstavilo novú generáciu ťažkého nákladného vozidla pre diaľkovú dopravu s úplne novou batériou, ultrarýchlym nabíjaním a dlhým dojazdom. Výrobca hovorí o revolúcii v diaľkovej doprave.

Spoločnosť Volvo Trucks oficiálne predstavila svoj najnovší prírastok do portfólia elektrických nákladných vozidiel určených na diaľkovú prepravu, Volvo FH Aero Electric s inovatívnou e-nápravou. Začatie prijímania objednávok je naplánované na druhý štvrťrok 2026, pričom už teraz sú k dispozícii prvé fotografie aj technické detaily. Zákazníci navyše môžu podpísať vyhlásenie o zámere kúpy, čo potvrdzuje silný záujem o tento model.

Prečítajte si aj
Zásadnou zmenou je konfigurácia náprav 6×2 a hnacia e-náprava

Ďalší krok

Model FH Aero Electric bol navrhnutý špeciálne pre diaľkovú prepravu, ktorá je jedným z najvýznamnejších zdrojov emisií CO2 v cestnej nákladnej doprave. Elektrifikácia tohto segmentu bola doteraz technologicky aj logisticky náročná. Nový model ponúkne dojazd až 600 km čisto na elektrinu a podporu vysokorýchlostného nabíjania, čím prekonáva mnohé doterajšie limity.

„Toto vozidlo predstavuje skutočný prielom v oblasti bezemisnej dopravy. Vďaka nemu môžu dopravcovia pokrývať aj dlhé vzdialenosti bez kompromisov v produktivite. Rýchle nabíjanie a vysoká nosnosť robia z FH Aero Electric plne konkurencieschopné riešenie,“ uviedol Roger Alm, prezident Volvo Trucks. „Elektrifikácia diaľkovej dopravy bude zásadným krokom k znižovaniu emisií v našom odvetví, kde je potenciál úspor najväčší.“

Jedným z ôsmich vyrábaných e-truckov je aj v Kanade predávaný model VNR

Nová e-náprava, 600 km a 40 minút

Prvýkrát s MCS

Nové FH Aero Electric podporuje nový štandard MCS (megawatt charging system), vďaka ktorému je možné batérie dobiť z 20 na 80 % za približne 40 minút. Táto doba zodpovedá zákonom stanovenej prestávke pre vodičov v rámci EÚ, čo výrazne zvyšuje celkovú efektivitu a dostupnosť vozidla v reálnej prevádzke.

Elektrický ťahač má celkovú hmotnosť súpravy až 48 ton a jeho nosnosť sa približuje klasickým dieselovým nákladným vozidlám. Vďaka koncepcii šesťkolesového usporiadania (6×2) a prídavnej vlečnej náprave bolo možné integrovať väčšie množstvo batérií, pričom zároveň došlo k optimalizácii rozloženia hmotnosti, ktoré je dôležité najmä pri preprave ťažkých nákladov.

Bez kardanu

Kľúčovým prvkom je novovyvinutá e-náprava s elektromotormi integrovanými v hnacej náprave, ktorá umožňuje kompaktnejšie usporiadanie hnacej sústavy a tým aj väčší priestor pre batérie. Vozidlo tak môže byť vybavené až ôsmimi batériami s celkovou inštalovanou kapacitou 780 kWh, čo je zásadné pre zaistenie jeho mimoriadneho dojazdu a prevádzkovej flexibility.

Volvo je jedným z troch výrobcov ponúkajúcich vozidlá na LNG

Najviac na svete

Volvo Trucks dodalo zákazníkom v 50 krajinách sveta už viac ako 5 000 elektrických nákladných vozidiel. S ôsmimi modelmi elektrických nákladných vozidiel, ktoré sa dnes vyrábajú, je vedúce postavenie spoločnosti Volvo v oblasti elektrických nákladných vozidiel silnejšie než kedykoľvek predtým. Elektrické nákladné vozidlá ponúka spoločnosť Volvo Trucks od roku 2019 a odvtedy zákazníci v 50 krajinách sveta prešli na elektrickú dopravu a v komerčnej prevádzke najazdili takmer 170 miliónov kilometrov.

Nová e-náprava, 600 km a 40 minút

Verí aj LNG/bioLNG

Dopyt po nákladných vozidlách Volvo s plynovým pohonom celosvetovo rastie a v roku 2024 sa ich predaj zvýšil o viac ako 25 %, pričom spoločnosť už dodala cez 8 000 vozidiel tohto typu. Najväčší záujem eviduje vo Švédsku, Nórsku, Holandsku, Španielsku a Veľkej Británii. Modely Volvo FM, FH a FH Aero s plynovým motorom sú schopné jazdiť na bežné LNG aj obnoviteľné bioLNG, ktoré umožňe zníženie emisií CO2 až o 100 %, a vďaka palivovým nádržiam s kapacitou až 225 kg ponúkajú dojazd cez 1 000 km. Sú tak ideálne pre diaľkovú, regionálnu i stavebnú dopravu a predstavujú životaschopnú alternatívu k dieselovým vozidlám.

Motory Volvo G13 LNG, odvodené od úspešného motora D13, sú dostupné vo variantoch 420, 460 a 500 koní a využívajú technológiu HPDI od spoločnosti Cespira, ktorá kombinuje vysokotlakové vstrekovanie plynu a minimálne množstvo nafty ako zápalného paliva – v kombinácii s HVO je možné znížiť celkové emisie. Vďaka rastúcej výrobe bioplynu (nárast o 21 % v roku 2024) a rozširujúcej sa sieti čerpacích staníc predstavujú plynové vozidlá ekonomicky výhodné a ekologicky šetrné riešenie. Volvo Trucks tak okrem batériových elektromobilov a vodíkových palivových článkov ponúka spaľovacie motory na obnoviteľné palivá ako kľúčovú súčasť svojej stratégie na dosiahnutie nulových emisií do roku 2040.

Nová generácia e-trucku bude na objednanie v 2. štvrťroku 2026

Zdroj
Foto: Volvo Trucks
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button