Železničná doprava

Najrýchlejšie vlaky na svete v roku 2023

Najrýchlejšie vlaky na svete v roku 2023. Fenomén flygskam (letecká hanba), ktorý sa začal v Škandinávii, už inšpiruje mnohých cestovateľov, aby znížili svoju závislosť od leteckej dopravy a na kratšie vzdialenosti. Vysokorýchlostná železnica je najefektívnejšou alternatívou leteckej dopravy na cesty do 1000 km.

Od 80-tych rokov minulého storočia sa investovali stovky miliárd dolárov či eur do nových vysokorýchlostných, vysokokapacitných železníc v celej Európe a Ázii, ktorých priekopníkmi boli japonský Shinkansen a vlak Train a Grand Vitesse (TGV) vo Francúzsku. V poslednom desaťročí sa Čína stala nesporným svetovým lídrom a vybudovala 38 000-kilometrovú sieť nových železníc zasahujúcich takmer do všetkých kútov krajiny. Španielsko, Nemecko, Taliansko, Belgicko a Anglicko rozširujú európsku sieť o ďalšie vysokorýchlostné trate a vytvárajú ich prepojenia.

V roku 2018 v Afrike vybudovali prvú vysokorýchlostnú železnicu otvorením trate Al-Boraq v Maroku a zdá sa, že do klubu sa pripojí aj Egypt. Južná Kórea, Saudská Arábia a Taiwan zriadili vysokorýchlostné trasy a India, Thajsko, Rusko a Spojené štáty patria medzi rastúcu skupinu krajín, ktoré sa zaviazali vybudovať nové železnice, kde budú vlaky premávať medzi veľkými mestami rýchlosťou viac ako 250 km/h. Ktoré vlaky sú najrýchlejšie na svete v roku 2023?

1. Shanghai Maglev – 460 km/h (Čína)

Najrýchlejší verejný vlak na svete prepravuje cestujúcich pomocou magnetickej levitácie (Maglev), a nie na oceľových koľajniciach. Spája šanghajské letisko Pudong so stanicou Longyang Road v centre mesta a dosahuje maximálnu komerčnú rýchlosť 460 km/h, pričom 30 kilometrov dlhú cestu zvládne len za 7,5 minúty. Vlaky Maglev, založené na nemeckej technológii, premávajú po vyvýšenej trati, pričom silné magnety poskytujú super hladkú jazdu bez trenia. S využitím získaných skúseností Čína vyvinula svoje vlastné vlaky Maglev s rýchlosťou 600 km/h (373 mph) a má ambiciózne plány pre sieť Maglevov, vrátane trate medzi Šanghajom a Hangzhou.

2. CR400 „Fuxing“ – 350 km/h (Čína)

Vlaky CR400 „Fuxing“ jazdia na komerčnom maxime 350 km/h, ale v teste úspešne dosiahli 420 km/h. Vlak Fuxing je súprava s dĺžkou až 16 vagónov s maximálnou kapacitou 1 200 cestujúcich. Je nabitý novými funkciami vrátane autonómnej prevádzky a je jediným automatickým vysokorýchlostným vlakom na svete. Najrýchlejšie varianty CR400 sú v súčasnosti nasadené na hlavných trasách Peking – Šanghaj – Hongkong a Peking – Harbin.

3. ICE3 – 330 km/h (Nemecko)

Nemecká značka InterCity Express (ICE) zahŕňa veľkú rodinu rýchlych vlakov nasadených na širokú škálu trás. Najrýchlejším členom rodiny ICE3 je „White Worm“ s rýchlosťou 330 km/h. Tieto elegantné stroje boli vyrobené pre 180-kilometrovú vysokorýchlostnú trať Kolín-Frankfurt. Od roku 2002 skrátili čas cesty medzi týmito mestami z 2,5 hodiny na 62 minút.

ICE3 pri testovacích jazdách dosiahli maximum 368 km/h. Kľúčom k výkonu ICE3 je 16 elektrických motorov rozmiestnených v osemvozňovom vlaku, ktorý poskytuje výkon až 11 000 koní.
Vlaky ICE3 premávajú po celom Nemecku a na medzinárodných trasách spájajú veľké nemecké mestá s Parížom, Amsterdamom a Bruselom.

4. TGV – 320 km/h (Francúzsko)

Francúzsko je dlhoročným držiteľom svetového rýchlostného rekordu pre konvenčné vlaky, ktorý bol stanovený na neuveriteľných 574,8 km/h 3. apríla 2007. Pri rýchlosti 150 metrov za sekundu je to takmer dvojnásobok normálneho plánovaného maxima TGV. Prvá špecializovaná vysokorýchlostná sieť v Európe je stále jej najznámejšou a najúspešnejšou, pričom siaha ďaleko za hranice Francúzska. Dnes vysokorýchlostné trate smerujú z Paríža do Lyonu, Marseille, Bordeaux, Nantes, Štrasburgu, Lille, Bruselu a Londýna, pričom vlaky na niektorých trasách jazdia rýchlosťou až 320 km/h. Staršie vlaky TGV vystriedali modernejšie vysokokapacitné „Duplex“ vlaky schopné premávať do susedných krajín vrátane Nemecka, Švajčiarska a Španielska. Najnovšia generácia dvojpodlažných vlakov TGV-M sa práve testuje a začne sa zavádzať v roku 2024.

Francúzske vlaky TGV boli prvou vysokorýchlostnou dopravou v Európe

5. JR East E5 – 320 km/h (Japonsko)

Zatiaľ čo väčšina vlakov na trase zo Shinkansen jazdí rýchlosťou maximálne 300 km/h, E5 „Bullet Trains“ japonských železníc JR East jazdí rýchlosťou až 320 km/h na trase Tohoku Shinkansen, ktorá vedie severne od Tokia do Šin-Aomori. Každý vlak má 731 sedadiel a 32 elektrických indukčných motorov s výkonom 12 900 koní. Modely E5 sú vyrobené z ľahkej hliníkovej zliatiny a majú „aktívne odpruženie“, ktoré im umožňuje prekonávať zákruty pri vyšších rýchlostiach. Mimoriadne dlhá predná časť hnacích vozňov bola navrhnutá tak, aby obmedzila zvukové tresky vznikajúce pri vjazde vlakov do tunelov vysokou rýchlosťou.
Od roku 2016 bolo vyrobených 59 vlakov.

6. „Al Boraq“ 320 km/h (Maroko)

Prvá a zatiaľ jediná vyhradená vysokorýchlostná železnica v Afrike bola otvorená v novembri 2018 a spája prístavné mesto Tanger s Casablankou v Maroku. Táto služba nazvaná „Al-Boraq“ po mýtickom stvorení, ktoré nosilo islamských prorokov, je prvou fázou plánovanej vysokorýchlostnej siete v krajine s dĺžkou 1 500 kilometrov. Vo Francúzsku vyrobené deriváty dvojpodlažných elektrických vlakov TGV Euroduplex jazdia rýchlosťou až 320 km/h na vyhradenej 186-kilometrovej novej trati medzi Tangerom a Kenitrou. Al-Boraq je tiež držiteľom afrických rýchlostných rekordov – počas testov pred servisom v roku 2017 jeden z 12 vlakov vyrobených spoločnosťou Alstom na novej trati dosiahol rýchlosť 357 km/h – viac ako dvojnásobok rýchlosti akéhokoľvek ďalšieho najrýchlejšieho vlaku, ktorý v súčasnosti jazdí na africkom kontinente.

7. AVE S-103 – 310 km/h (Španielsko)

Španielsko sa pripojilo k vysokorýchlostnému klubu v roku 1992 pomocou technológie TGV dovezenej z Francúzska. Odvtedy vyvinula svoje vlastné superrýchle vlaky a vybudovala najdlhšiu európsku sieť vyhradených diaľkových liniek, ktoré smerujú z Madridu do Sevilly, Malagy, Valencie, Galície a Barcelony.
AVE (Alta Velocidad Espana – vysokorýchlostné Španielsko) jazdí v komerčnom maxime 310 km/h. Pýchou vozového parku sú vlaky S-102 Talgo a S-103 „Velaro“, ktoré sú výkonnejším príbuzným nemeckého ICE3. S-103 je certifikovaný pre maximálnu rýchlosť 350 km/h s kapacitou 404 miest na sedenie. V júli 2006 vytvoril S-103 španielsky rýchlostný rekord 404 km/h – v tom čase svetový rekord pre neupravený komerčný osobný vlak.

8. KTX 305 km/h (Južná Kórea)

Od roku 2004 Južná Kórea rýchlo rozšírila svoju sieť vysokorýchlostných železníc, pričom obchádzala klasické trate. Počnúc trasou Soul-Busan v roku 2004 môžu vlaky KTX jazdiť rýchlosťou až 330 km/h, hoci obvyklý limit je 305 km/h. Vlaky prvej generácie KTX-I skrátili časy cesty Soul-Busan na polovicu z viac ako štyroch hodín na iba dve hodiny a 15 minút.

Južná Kórea je jednou z iba štyroch krajín na svete, ktorá spolu s Francúzskom, Japonskom a Čínou vyvinula vlak schopný jazdiť rýchlosťou viac ako 420 km/h. Prototyp novej generácie HEMU-430X dosiahol v roku 2013 rýchlosť 421,4 km/h, čím prekonal predchádzajúci kórejský rýchlostný rekord 352,4 km/h, ktorý vytvoril vlak KTX HSR-350x druhej generácie. Najnovšie vlaky využívajú domácu technológiu a majú tlakovo utesnené kabíny a trojité zasklenie na zníženie hluku a odstránenie nepohodlia v mnohých tuneloch. Vo vlakoch môžu prepravovať aj do 20 áut. Až s dvomi odchodmi každú hodinu na hlavných trasách KTX – vysokorýchlostný systém hromadnej dopravy – ročne prepraví stovky miliónov cestujúcich.

9. Trenitalia ETR1000 – 300 km/h (Taliansko)

Vysokorýchlostné vlaky Frecciarossa (Červený šíp) talianskych štátnych železníc boli predstavené v roku 2017. Navrhnuté sú pre maximálnu rýchlosť 400 km/h s výkonom 10 000 koní. Hoci je povolená maximálna rýchlosť 360 km/h v osobnej doprave, jeden vlak dosiahol pri teste v roku 2016 rýchlosť 394 km/h. Vlaky s dĺžkou 200 metrov majú 457 miest na sedenie v štyroch triedach od komfortného štandardu až po business, premium a executive. Vlaky Frecciarossa premávajú v rámci talianskej vysokorýchlostnej siete v tvare T. Tá spája Turín, Miláno a Benátky na severe s Bolognou, Florenciou, Rímom a Neapolom.

Od roku 2022 sa „Červený šíp“ stretáva aj s francúzskymi TGV na trase Miláno – Paríž, čím poskytuje väčší výber a viac vlakov. V dôsledku toho klesli ceny lístkov a počet cestujúcich vzrástol o viac ako 50 %. Ďalšia várka „Červených šípov“ teraz konkuruje službám španielskych národných železníc na vysokorýchlostných trasách smerujúcich z Madridu.

10. Vysokorýchlostná železnica Haramain – 300 km/h (Saudská Arábia)

Dusné teplo a piesočné búrky nie sú ideálne prostredie pre sofistikované vysokorýchlostné elektrické vlaky. Ale saudskoarabská Haramain High-Speed Railway (HHR) spája sväté mestá Mekku a Medinu rýchlosťou až 300 km/h. Použitím 35 španielskych vlakov Talgo, špeciálne upravených na prevádzku v púšti pri teplotách až 50 stupňov Celzia, cesta dlhá 450 kilometrov trvá len dve hodiny. Každý vlak má 13 vozňov s kapacitou 417 cestujúcich, HHR má kapacitu 60 miliónov cestujúcich ročne.

Zdroj
transport.sk
Editor
Viliam Bujna, zdroj: CNN, Ben Jones

Prečítajte si aj

Back to top button