Železničná doprava

Francúzsko posilňuje železnice

Francúzsko posilňuje železnice. Francúzsko plánuje do roku 2040 vynaložiť 100 miliárd eur na železničnú dopravu. Investícia súvisí so snahou krajiny znížiť svoju uhlíkovú stopu. Plán zameraný na rozšírenie a modernizáciu železničnej siete zahŕňa zavedenie prímestských rýchlovlakov vo veľkých mestách podľa vzoru parížskeho systému RER.

Cieľom investičného plánu je zmierniť pociťovanú nerovnosť medzi Parížom a ostatnými časťami krajiny ohľadom verejnej infraštruktúry. Rozdiely sa prehĺbili v dôsledku prudkého rastu cien energií, ktoré zdraželi dopravu pre milióny dochádzajúcich. „Nedostupnosť dopravy niekedy znamená, že sa človek musí vzdať pracovnej ponuky, nemôže sa vzdelávať alebo sa stretnúť so svojimi blízkymi,“ uviedla francúzska premiérka Élisabeth Borneová. Na investícii sa podľa nej bude podieľať aj štátny dopravca SNCF, Európska únia a miestne samosprávy.

Prezident Emmanuel Macron vlani v novembri vyhlásil, že chce, aby boli regionálne vlakové siete zavedené približne v desiatich veľkých mestách. Financovanie ani časový harmonogram vtedy neoznámil. Prístup k cenovo dostupnej doprave je vo Francúzsku citlivou politickou témou. Macronovo prvé funkčné obdobie bolo poznačené hnutím takzvaných žltých viest, ktoré vypuklo kvôli cenám pohonných hmôt a odrážalo frustráciu vo vidieckych oblastiach.

Ile-de-France v okolí Paríža je jednou z najhustejšie obývaných oblastí na svete, ktorá už má rozsiahly prímestský železničný systém, Rapid Regional Express alebo RER. Investície do železníc vo Francúzsku povzbudzujú aj dobré hospodárske výsledky SNCF. Štátom kontrolovaný železničný operátor SNCF v roku 2022 vykázal rekordné príjmy vo výške 41,35 miliardy eur, čo je o 19 % viac ako v roku 2021, a čistý zisk 2,4 miliardy eur.

Élisabeth Borneová

TGV odhaľuje vysokorýchlostné vlaky budúcnosti

TGV je skratka Train à Grand Vitesse, čo znamená vysokorýchlostný vlak. Francúzska železničná spoločnosť SNCF a výrobca vlakov Alstom odhalili v závode Alstomu v La Rochelle v západnom Francúzsku prvý dokončený TGV M, vysokorýchlostný dvojposchodový vlak novej generácie, ktorý sa vyznačuje dlhším a aerodynamickejším nosom – ideálnym na šprint po francúzskom vidieku rýchlosťou 320 km/h.
Alstom nazval nový vlak „TGV budúcnosti“. Tento elegantný nový dizajn bude mať premiéru na parížskej železničnej sieti v roku 2024 a po celej krajine počas nasledujúcich 10 rokov.

TGV je jednou z najznámejších značiek vysokorýchlostných vlakov na svete a od začiatku 80. rokov je základom európskej železničnej dopravy. V roku 2018 si SNCF, štátna francúzska železničná spoločnosť, ktorá kontroluje TGV, objednala 100 vlakov TGV M (známych aj ako vlaky Avelia Horizon) za cenu 2,7 miliardy eur. Ďalších 15 vlakov bolo objednaných v auguste 2022. TGV M bude jazdiť rovnakou maximálnou rýchlosťou ako predchádzajúca generácia vlakov TGV – 350 kilometrov za hodinu.

„V roku 2022 nechceme jazdiť rýchlejšie,“ povedal hovorca Alstomu Philippe Molitor pre CNN Travel a vysvetlil, že cieľom sú vysokorýchlostné vlaky, ktoré pojmú viac ľudí a zároveň spotrebujú menej energie. Nový vlak TGV M nemá len o 40,5 cm dlhší nos ako predchodcovia, ale je celkovo väčší. Do priestrannejších interiérov vozňov sa zmestí až 740 miest na sedenie v porovnaní so súčasným maximom 634.

Sieť vysokrýchlostných vlakov TGV spojí najväčšie mestá Francúzska

Francúzsko posilňuje železnice

TGV M dostal od výrobcu Alstom aj „bezprecedentnú modularitu“, čo znamená, že konfiguráciu interiéru vlaku možno ľahko upraviť. Vozeň možno prestavať z druhej triedy na prvú triedu a späť, alebo prispôsobiť tak, aby poskytoval priestor pre nadrozmernú batožinu alebo bicykle. Na palube budú tiež vyhradené sociálne priestory pre cestujúcich, ktoré ponúknu variáciu a flexibilitu na dlhších cestách.
Podľa Alstomu tento dizajn zlepšuje súčasnú energetickú účinnosť a uhlíkovú stopu TGV, pričom 97 % komponentov vlaku je teraz recyklovateľných.

Môže sa pochváliť aj lepšou dostupnosťou – k dispozícii bude zdvíhacia plošina, vďaka ktorej budú môcť vozičkári samostatne nastúpiť do vlaku, a palubný zvukový systém na pomoc cestujúcim so zrakovým postihnutím. Väčšie okná umožnia maximálne využitie výhľadu, zatiaľ čo osvetlenie TGV sa bude prispôsobovať v závislosti od prirodzeného svetla vonku. Futuristické prvky TGV M si vyžiadajú určité zmeny infraštruktúry na francúzskej železničnej sieti – napríklad bude potrebné posunúť niektoré návestidlá zastávky tak, aby ich nezakrýval dlhší nos nového vlaku.

Po odhalení prvého dokončeného vlaku je ďalším krokom to, čo Alstom opisuje ako „dlhé obdobie testovania“ – prvá testovacia fáza sa začala v Českej republike koncom roka 2022. Prvý skúšobný vlak 5. generácie TGV dorazil na stanicu Velím v Česku, a to na testy rýchlosťou 200 km/h. V danej testovacej lokalite prebieha šesťmesačná kampaň vo vyhradenej a uzavretej slučke.

V spolupráci
transport.sk
Editor
VB, zdroj: Reuters

Prečítajte si aj

Back to top button