Cestná doprava

Budimex sa bude podieľať na výstavbe rýchlostnej cesty S19

Budimex sa bude podieľať na výstavbe rýchlostnej cesty S19. Spoločnosť Budimex, ktorá na Slovensku realizuje stavbu D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie vrátane diaľničnej križovatky D1/D4 sa bude podieľať na výstavbe kľúčového úseku cesty S19 medzi obcami Jawornik a Lutcza v Podkarpatskom vojvodstve v juhovýchodnej časti Poľska, neďaleko slovenských hraníc.

Úsek bude súčasťou Via Carpatia, kľúčového dopravného koridoru, ktorý má vytvoriť najkratšiu cestu zo severu Európy na juh. Úsek Jawornik-Lutcza predstavuje posledný úsek S19 medzi Rzeszovom a hranicami so Slovenskou republikou, ktorý ešte nebol vo výstavbe.

Konzorcium spoločností Budimex a Gülermak (vedúci konzorcia) uzavrelo dňa 13. novembra aktuálneho roku s Generálnym riaditeľstvom štátnych ciest a diaľnic (GDDKiA) zmluvu na realizáciu 5,2 kilometrov dlhého úseku rýchlostnej cesty S19, vykonanej metódou vyprojektuj a vyhotov, ktorá bude súčasťou medzinárodnej trasy Via Carpatia. V rámci projektu vznikne najdlhší tunel v Podkarpatskom vojvodstve. Hodnota zákazky predstavuje 1 909 653 720,00 PLN brutto, a investícia by mala byť dokončená v priebehu 59 mesiacov odo dňa uzatvorenia zmluvy.

Úsek medzi obcami Jawornik a Lutcza bude realizovaný metódou „Vyprojektuj a vyhotov“. Najdôležitejšími prvkami tohto úseku budú dvojrúrový tunel pod horou Kameniec dlhý takmer 3 km a estakáda dlhá 780 m, ktorej stĺpy budú dosahovať výšku až 36 m. Tunel pod horou Kamieniec sa bude raziť pomocou nového raziaceho štítu TBM s priemerom 15 metrov a stane sa tak najdlhším cestným tunelom v Podkarpatskom vojvodstve a jedným z najdlhších tunelov v Poľsku.

„Trasa úseku Jawornik-Lutcza prebieha cez oblasti so zložitou geologickou štruktúrou, ktorú tvoria flyšové sedimenty, ako sú zlepenec, pieskovec a ílovité bridlice. Špecializované geologické výskumy preukázali vysokú variabilitu pôdnych podmienok a prítomnosť zosuvných území, ktoré budeme musieť počas výstavby zabezpečiť. Výber spoločnosti Budimex ako zhotoviteľa tak zložitého projektu svedčí o našich dlhoročných skúsenostiach,“ hovorí Artur Popko, predseda spoločnosti Budimex SA.

Projekt predpokladá výstavbu dvojprúdového cestného úseku s dvomi jazdnými pruhmi v každom smere a spevnenými krajnicami. Okrem toho vzniknú aj moderné prvky cestnej infraštruktúry, ako napríklad Odpočívadlo Jawornik (v smere na Barwinek), zariadenia systému pre riadenie dopravy, prechody pre malé zvieratá, ako aj špeciálne zariadenia na ochranu životného prostredia. V rámci projektu dôjde aj k prestavbe existujúcich ciest kolidujúcich s novou trasou, ako aj k prestavbe technickej infraštruktúry okolitého územia.

Budimex sa bude podieľať na výstavbe rýchlostnej cesty S19

„Spoločnosť Gülermak bola opäť vybraná na realizáciu strategického a technicky náročného infraštruktúrneho projektu v Poľsku a na svete. Naši skúsení zamestnanci majú na svojom konte stovky kilometrov zrealizovaných tunelov a inžinierskych objektov. Uzatvorenie tejto zmluvy je nielen potvrdením našej 15 ročnej prítomnosti na poľskom trhu, ale aj dôkazom našich jedinečných kompetencií. V Poľsku sme už razili tunely ako v meste, tak pod riekou, a teraz prišiel čas na tunel vedúci popod hory,“ hovorí Bülent Özdemir, predseda spoločnosti Gülermak SA.

Projektovaný úsek S19 je súčasťou trasy Via Carpatia, kľúčového dopravného koridoru, ktorý spája Litvu a Poľsko (prístavy v Klaipede a Gdansku) s gréckymi prístavmi na Egejskom mori a Istanbulom. Trasa Via Carpatia má viesť cez osem štátov: Litva, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Grécko a Turecko.
Na území Poľska bude mať Via Carpatia dĺžku takmer 700 km, pričom prepojí medzi sebou až 5 vojvodstiev: Podleské, Varmsko-mazurské, Mazovské, Lubelské a Podkarpatské vojvodstvo. V Podkarpatskom vojvodstve by mala trasa S19 dosahovať dĺžku takmer 169 km, z čoho 81,8 km už bolo vodičom sprístupnených a ďalšie úseky sú vo výstavbe.

Úsek Jawornik-Lutcza s najdlhším tunelom v Podkarpatskom vojvodstve realizovaný konzorciom spoločností Budimex a Gülermak predstavuje posledný úsek S19 medzi Rzeszovom a hranicami so Slovenskou republikou, ktorý ešte nebol vo výstavbe. S19 zjednoduší medzinárodnú dopravu na trase Via Carpatia a posilní logistický potenciál poľského hospodárstva.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button