Stav železníc na Slovensku je alarmujúci
Stav železníc na Slovensku je alarmujúci. Stav železničných tratí na Slovensku je alarmujúci a rušňovodiči sa po nich obávajú jazdiť. Problém sa však zatiaľ rieši iba znižovaním rýchlosti vlakov v problémových úsekoch.
Na zlý stav slovenských železníc už upozornili aj českí rušňovodiči. Uviedla to Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) s odvolaním sa na list rušňovodiča Českých dráh Jiřího Vondru o stave železničnej infraštruktúry na Slovensku. „Dva roky upozorňujeme na to, že naše koľaje sú nebezpečné a život ohrozujúce. Riešenie kompetentných sa zatiaľ prejavuje len v znižovaní rýchlosti vlaku na problémových úsekoch na ‚bezpečnú‘ rýchlosť 10 kilometrov za hodinu,“ uviedol výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka.
Obavy jazdiť po slovenských železničných tratiach majú aj českí rušňovodiči. AROS upozornil, že český rušňovodič v liste vedeniu Českých dráh prirovnal slovenskú železničnú infraštruktúru k tankodrómu. Výkon služby na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je podľa neho náročný nielen pre vozidlá, ale aj pre rušňovodičov a hraničí s možným vznikom mimoriadnych udalostí. Vedenie Českých dráh preto pozval na inšpekčnú jazdu, na ktorej sa mali zúčastniť aj zástupcovia ŽSR.
Stav železníc na Slovensku je alarmujúci, upozorňujú aj českí rušňovodiči
„Mojím zámerom bolo poukázať na stále sa zhoršujúci stav slovenských koľají, po ktorých my, českí rušňovodiči, denne jazdíme. Situácia je naozaj alarmujúca a domnievam sa, že máme oprávnené obavy o bezpečnosť cestujúcich aj svoju,“ uviedol Vondra. AROS doplnil, že podľa českého rušňovodiča boli účastníci inšpekčnej jazdy prekvapení zlým stavom železničnej infraštruktúry na mnohých úsekoch trate Kúty – Štúrovo.
„Je pozoruhodné, že upozornenia slovenských rušňovodičov na tento neblahý stav našich koľají a ich okolia zjavne nestačia a opäť musí prísť impulz zo susedného Česka, aby sa veci, dúfajme, že pohli správnym smerom,“ upozornil prezident Federácie strojvodcov SR Dušan Kaša.
AROS pripomenul, že prevádzková dotácia ŽSR sa za posledné roky zvyšovala. „V roku 2022 bola 355 miliónov eur, v roku 2023 bola 391 miliónov eur. V tomto roku je to 472 miliónov eur, v rokoch 2025 a 2026 je v pláne ešte vyššia. Preto sa pýtame, kedy sa toto zvýšené financovanie zabezpečenia prevádzky prejaví v zlepšení infraštruktúry,“ uviedol Benka.
Reakcia ŽSR
Stav železničných tratí je bezpečný a prevádzka zabezpečená podľa predpisov
Stav železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je bezpečný a prevádzka je zabezpečená podľa platných predpisov, technických noriem a zákonov. ŽSR tak reagovali na pondelkové vyjadrenie Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS), podľa ktorej je stav železničných tratí na Slovensku alarmujúci a rušňovodiči sa po nich obávajú jazdiť. Na zlý stav slovenských železníc upozornili aj českí rušňovodiči.
„Železnice Slovenskej republiky sa dôrazne ohradzujú voči subjektívnemu a účelovému názoru Asociácie železničných dopravcov Slovenska. Stav infraštruktúry ŽSR je bezpečný a prevádzka po nej je zabezpečovaná podľa platných predpisov, technických noriem a zákonov. Uvedené vyjadrenie združenia považujeme za dehonestáciu práce a úsilia tisícok zamestnancov ŽSR,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Pripomenula, že ŽSR na bežnú údržbu tento rok vynakladá vyše 55 miliónov eur a pre akcie odloženej údržby vyše 28 miliónov eur. „Všetky tieto prostriedky sú smerované účelovo na presné miesta opravných prác a, navyše, prostredníctvom akcií tzv. jednoduchej reprodukcie začína ŽSR realizovať rozsiahle opravné práce na konkrétnych úsekoch, kde zároveň očakávame dosiahnutie požadovanej kvality cestovania,“ vysvetlila Bahýlová.
AROS upozornil aj na list rušňovodiča Českých dráh Jiřího Vondru, ktorý prirovnal slovenskú železničnú infraštruktúru k tankodrómu. Výkon služby na tratiach ŽSR je podľa neho náročný nielen pre vozidlá, ale aj pre rušňovodičov a hraničí s možným vznikom mimoriadnych udalostí. Vedenie Českých dráh preto pozval na inšpekčnú jazdu, na ktorej sa mali zúčastniť aj zástupcovia ŽSR.
„Spomenuté vyjadrenie rušňovodiča Českých dráh sa týka úseku Kúty – Štúrovo. Vzhľadom na fakt, že na dotknutom úseku evidujeme tri obmedzenia traťovej rýchlosti, a to v celom tomto 206 kilometrov dlhom úseku,“ uviedla Bahýlová.
Dodala, že v úseku medzi Kútmi a Devínskou Novou Vsou v súčasnosti robia rozsiahlejší výrub porastov. „Zdôrazňujeme, že v tomto úseku sa v blízkej dobe začína modernizácia úseku, teda výrub bude len na miestach, kde môže byť ohrozená viditeľnosť návestidiel, a to najmä vzhľadom na účelné vynaloženie prostriedkov ŽSR, keďže očakávame rozsiahly výrub zhotoviteľom stavby,“ doplnila Bahýlová s tým, že tento i každý spravovaný úsek ŽSR je bezpečný a prispôsobený na riadnu prevádzku.