Vodná doprava

Suezský prieplav upchala loď

Jedna z kľúčových námorných tepien svetového hospodárstva – Suezský prieplav – je nepriechodná. V noci z utorka na stredu na stredu (z 23. na 24.3.) ju upchala obria, 400 metrov dlhá a 59 metrov široká kontajnerová loď, ktorá povýpadku elektrickej energie zostala neovládateľná a silný vietor ju skrížil.

Suezský prieplav spája Stredozemné more s Červeným morom a je jednou z najdôležitejších plavebných ciest na svete spájajúcou Európu a Áziu, ktorou prechádza približne 12 % objemu globálneho obchodu. Úrad Suezského prieplavu, ktorý vlastní, prevádzkuje a udržiava Suezský prieplav, je tiež veľkým zdrojom devíz pre Egypt. Cez Suezský prieplav prejde denne približne 50 lodí. Uviaznutá loď preto spôsobuje severne aj južne od kanála hromadenie kontajnerových lodí. Loď, ktorá upchala prieplav, bola identifikovaná ako Ever Given. Smeruje z Číny do Rotterdamu a plaví sa pod vlajkou Panamy.

Egypt sa snaží loď odtiahnuť

Egyptský úrad spravujúci Suezský prieplav v stredu oznámil, že pracuje na odtiahnutí uviaznutej lode. Šéf úradu admirál Usáma Rabíja vo vyhlásení uviedol, že „záchranné jednotky a vlečné lode sa naďalej snažia“ vyslobodiť plavidlo Ever Given. Dodal, že historické úseky Suezského prieplavu už otvárajú, aby sa zmiernila zápcha v námornej doprave spôsobená blokovaním loďou Ever Given. Táto zápcha už stihla spôsobiť zvýšenie cien ropy.

Nákladná loď MV Ever Given v prístave pri Hamburgu (FOTO: TASR)

Fotografie zverejnené spomínaným úradom zachytávali bagre, ako vykopávajú zem z brehu prieplavu – vyzerali ako maličké zariadenia, pretože sa nad nimi týčil obrovský 400 metrov dlhý trup lode. Podľa agentúry AP sa nákladná kontajnerová loď Ever Given, patriaca k najväčším na svete, v utorok otočila nabok priečne cez vodný kanál a zablokovala všetku dopravu v egyptskom Suezskom prieplave. Hrozilo, že sa naruší celosvetový systém lodnej dopravy, ktorý už aj tak má problémy spôsobené pandémiou koronavírusu.

Na mape si môžete pozrieť pohyb lodí po celom svete:

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button