Vodná doprava

Prepravcovia ropy zvažujú obchádzku Suezu, ovplyvnia dodávky na trh

Lodné prepravné spoločnosti, ktoré kontrolujú asi pätinu z celosvetovej flotily supertankerov, zvažujú zrušenie plavieb cez jednu z najdôležitejších námorných trás – Suezský prieplav. V prípade, že tak urobia, spomalia dodávky ropy na svetové trhy.

Spoločnosti Euronav a TMT, vlastníci tankerov určených na prepravu ropy z Blízkeho východu do Európy a USA, sa v týchto dňoch pripojili k najväčšiemu operátorovi, firme Frontline. Ako informovali, zvažujú, že ich tankery sa už nebudú plaviť cez Suezský prieplav a namiesto tejto trasy by sa plavili okolo Južnej Afriky a pozdĺž západného pobrežia kontinentu. Nórska spoločnosť Odfjell, najväčší vlastník chemických tankerov na svete, už oznámila, že jej lode cez Suezský prieplav plávať nebudú a podobne aj firma BW Gas, najväčší operátor lodí prepravujúcich skvapalnený plyn, uvažuje nad rovnakým krokom. Do Suezského prieplavu sa totiž lode dostanú len pri vplávaní do Adenského zálivu, kde sú lode vystavené neustálym útokom somálskych pirátov. V sobotu minulý týždeň piráti uniesli ďalší tanker s ropou v hodnote 108 miliónov USD (2,60 miliardy Sk). Loď sama má hodnotu okolo 148 miliónov USD. Od začiatku roka napadli piráti v Adenskom zálive už 88 lodí a dodnes zadržujú 14 z nich spolu s 250 námorníkmi.
Frontline, Euronav a TMT kontrolujú spolu 90 supertankerov, ktoré sú schopné uniesť väčší objem ropy, než je dvojdňový celosvetový dopyt, tvrdí maklérska firma v lodiarskom biznise Optima Shipbrokers so sídlom v Aténach. Ak by tieto firmy začali obchádzať Suezský prieplav, nebude to znamenať iba obrovské škody pre ekonomiku Egypta (Suez je tretím najväčším prispievateľom devíz pre Egypt), ale aj neskoršie dodávky ropy na trhy a zníženie počtu dostupných plavidiel na prepravu. Súčasná trasa je však pre ne už príliš nebezpečná a nerentabilná. Za ostatný rok totiž poisťovne zvýšili poistenie nákladu prevážaného cez Suezský prieplav až 10-krát. "Ak prestanú prepravovať tovar cez Suez a vyberú si trasu okolo Mysu Dobrej nádeje, výrazne tým zasiahnu do objemu dodávok ropy na trhy," povedal analytik zo spoločnosti DnB NOR Markets v Oslo Glenn Lodden. Navyše, ak to Frontline, Euronav a TMT urobia, skôr alebo neskôr sa podľa ekonómov pripoja aj ďalšie spoločnosti.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button