Správy | Aktuality | Témy
UNAS po 1. stretnutí o efektivite mýta
Na MDPT SR zasadala 5. 10. 2010 prvýkrát pracovná skupina na zvýšenie efektívnosti a odstraňovania nedostatkov po zavedení mýta, ktorá vznikla z podnetu združenia UNAS.
Komisia pod vedením štátneho tajomníka MDPT (ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií) – p. Švejnu – sa bude schádzať raz za mesiac. Na tomto stretnutí UNAS otvorili otázku výšky pokút a ich prekvalifikovania na zavinené (teda s úmyslom porušiť pravidlá mýta) a neúmyselné (teda tie, ktoré dopravca nespôsobí s úmyslom porušiť pravidlá mýtneho systému).
Na prednostnom a urýchlenom riešení pokút sa zhodlo celé plénum pracovnej skupiny a už pred časom aj minister vnútra Daniel Lipšič prisľúbil prehodnotenie pokút, ktoré sú mimoriadne vysoké – vo výške 1655 eur za jazdu bez úhrady mýta (OBU jednotka v debete, OBU bez kreditu v prípade nefunkčnosti portálu zákazníckeho miesta – nemožné dobytie OBU jednotky a pod., čo rozhodne nie je priame zavinenie vodiča).
UNAS žiada aj zmenu uplatňovania tzv. náhradného výpočtu mýta k pokute – doplatok 650 km čo je cca ďalších 75 eur k pokute za jazdu bez úhrady mýta.
NDS, a. s., bola poverená porovnať výšku pokút v okolitých krajinách (D,A,CZ,PL,H) za nedodržanie ustanovení o poplatkoch za užívanie diaľnic (jazda bez úhrady) a má povinnosť v časovom predstihu poskytnúť tento materiál zúčastneným stranám a toto porovnanie prerokovať na 2. pracovnom stretnutí na MDPT 2. novembra 2010. K tomuto termínu predloží UNAS návrh výšky a logiky udeľovania týchto pokút.
K druhej zmene bude spracovávať podklady za neprávom vyberané náhradné výpočty mýta, keď Mýtna polícia na základe zákona musí pred uplatnením sankcie náhradného výpočtu mýta za úsek 650 km najskôr zisťovať, či sa dá iným elektronickým spôsobom zistiť skutočná vzdialenosť, ktorú vozidlo prešlo bez úhrady mýta a túto náhradným spôsobom vypočítať a sankcionovať. Na základe informácií UNAS však pracovníci SkyTollu ako členovia dopravnej jednotky mýtnej polície uplatňujú iba sankciu v plnej výške. Všetky zozbierané podklady o neprávne udelených pokutách predloží UNAS na 2. stretnutí na MDPaT a bude požadovať ich spätné uhradenie na základe porušenia zákona.
Okrem týchto dvoch bodov boli k problematike pokút navrhované okrem iného zmeny v signalizácii OBU jednotiek, navýšenie počtu zákazníckych miest tak, aby bolo možné kdekoľvek mýto v režime Pre Pay doplatiť, lepšie označenie zákazníckych miest na diaľničných privádzačoch na čerpacie stanice, ako aj lepšie a viditeľnejšie označenie čerpacích staníc prevádzkujúcich úhrady mýta na cestách I. tried. Ďalším návrhom bola možnosť úhrady mýta v režime Pre Pay formou internetu cez rozhranie zákazníckeho prístupu na stránke: www.emyto.sk . V neposlednom rade boli spomenuté i neoznačené úseky ciest I. triedy, ktoré boli prísľubom ešte predchádzajúcej vládnej garnitúry.