Rôzne

Nová Tatra Force e-Drive Hybrid má svetovú premiéru na veľtrhu e-Salon 2024 v Prahe

Nová Tatra Force e-Drive Hybrid má svetovú premiéru na veľtrhu e-Salon 2024 v Prahe. Na pražskom výstavisku v Letňanoch sa 7. novembra v rámci veľtrhu e-Salon 2024 uskutočnila svetová výstavná premiéra nového vozidla Tatra Force e-Drive Hybrid 8×8.

Ide o ďalší prírastok rozširujúcej sa rodiny vozidiel Tatra s prídomkom e-Drive, ktoré disponujú rôznymi alternatívnymi systémami pohonu. Pred rokom automobilka Tatra Trucks predstavila prvého zástupcu tejto rodiny, a síce vozidlo Tatra Force e-Drive FCEV, ktoré na výrobu elektrickej energie využíva vodíkové palivové články.

Prečítajte si aj

Nová Tatra Force e-Drive Hybrid má svetovú premiéru na veľtrhu e-Salon 2024 v Prahe

Prvý deň veľtrhu e-Salon 2024 v Prahe nové vozidlo vybavené paralelným plug-in hybridným systémom pohonu z vývoja najstaršej českej automobilky predstavili odborníkom, zástupcom médií i verejnosti Radomír Smolka, člen predstavenstva Tatra Trucks zodpovedný za výskum a vývoj, a Jakub Pončík, riaditeľ a vývoja automobilky. Vozidlo je postavené na základe najnovšej tretej generácie modelovej rady Tatra Force, ktorá okrem iného tento rok získala ocenenie Red Dot za dizajn.

Predstavený štvornápravový valník s novou elektronickou architektúrou a so štvordverovou kabínou nového typu bude slúžiť na overenie zástavby ako novej kabíny pre šesťčlennú posádku so štyrmi miestami vrátane vodiča v prvom rade a dvoma miestami v druhom rade, tak hybridného systému pohonu. Kabína je vybavená radom nadštandardných bezpečnostných prvkov, digitálnou palubnou doskou s moderným riešením ergonómie, ďalej napríklad strešným prielezom, klimatizáciou, vykurovaním alebo elektrickým ovládaním okien. Užitočné zaťaženie je 22 ton, celková hmotnosť vozidla môže dosahovať až 38 ton.

„Hybridný systém pohonu využíva kombináciu vznetového vzduchom chladeného osemvalcového motora Tatra, ďalej elektromotora, viacstupňovej plne automatickej prevodovky s hydrodynamickým meničom a trakčnej batérie, pričom je zabudovaný do nášho štandardného podvozku s centrálnou nosnou rúrou a nezávisle zavesenými výkyvnými polonápravami so vzduchom. Podvozok sme teda nemuseli na tento účel nijako špeciálne upravovať. Kombinácia spaľovacieho vznetového motora a elektromotora s trakčnou batériou ponúka niekoľko druhov prevádzkových módov a samozrejme vďaka nej tiež dosiahneme zníženie množstva škodlivých emisií pri prevádzke,“ vysvetlil Radomír Smolka.

Nová Tatra Force e-Drive Hybrid má svetovú premiéru na veľtrhu e-Salon 2024 v Prahe

Súčasťou hybridného systému je osemvalcový vzduchom chladený motor Tatra s elektronickým riadením, výkonom 300 kW a maximálnym krútiacim momentom 2100 Nm. Ten je spojený s elektromotorom v podobe synchrónneho motora Danfoss EM-PMI375-T1100 s permanentnými magnetmi (SRPM), ktorý disponuje trvalým výkonom 300 kW, maximálnym výkonom 500 kW a krútiacim momentom 2400 Nm. Naň nadväzuje plne automatická sedemstupňová prevodovka Allison 4900 a cez spojovací hriadeľ (kardan) napojená zostupná prevodovka Tatra so štandardnou montážou do centrálnej nosnej rúry podvozku vozidla. Súčasťou vozidla je aj trakčná batéria typu LTO s kapacitou 89 kWh. Vnútri hnacieho traktu sa nachádzajú osové a medzinápravové diferenciály, nápravy sú vybavené novým typom redukcií, tzv. pravou planétou.

„Naša nová hybridná Tatra sa dokáže pohybovať buď iba pomocou elektromotora pri dojazde až 70 km, alebo umožňuje prevádzku len na spaľovací motor, či jazdu pri paralelnom zapojení spaľovacieho motora a elektromotora. V prípade prvého prevádzkového módu za využitia pohonu elektromotorom a trakčnej batérie je teda možná lokálne čistá, bezemisná prevádzka, alebo napríklad tichý pohyb so zníženou tepelnou stopou. V kombinovanom móde zapojenie spaľovacieho motora, elektromotora a trakčnej batérie celý pohonný systém navyše ponúkne predĺžený dojazd,“ priblížil prevádzkové možnosti novinky Jakub Pončík.

Novinky

Vozidlo Tatra Force e-Drive Hybrid je ďalšou z radu noviniek, ktoré žihľavnícka spoločnosť Tatra Trucks v posledných dvoch rokoch predstavila. Minulý rok to bolo najskôr civilné prevedenie 3. generácie radu Tatra Force a verzia e-Drive s pohonom využívajúcim vodíkové palivové články. Tento rok sa verejnosti predstavilo špeciálne vozidlo Tatra Force s automatizovaným riadením a možnosťou ovládania na diaľku, ďalej najnovšie 3. generácie radu Tatra Phoenix aj vojenské prevedenie Tatry Force 3. generácie.

Výpočet noviniek zatiaľ uzatvára Tatra Force e-Drive Hybrid. Oddelenie výskumu a vývoja žihľavníckej Tatry však pracuje na ďalších projektoch, ako v oblasti zdokonaľovania technických riešení a elektronických systémov vozidiel Tatra, tak na štandardných spaľovacích motoroch vlastnej konštrukcie aj ďalších alternatívnych systémoch pohonu.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button