Od čoho závisí úspešnosť transformácie automobilového priemyslu
Od čoho závisí úspešnosť transformácie automobilového priemyslu. Transformácia automobilového priemyslu bude úspešná, ak sa podarí zvýšiť jeho globálnu konkurencieschopnosť. Transformácia automobilového priemyslu v súvislosti s nástupom elektromobility, opatrenia, potrebné na zachovanie konkurencieschopnosti slovenského ale aj európskeho automobilového priemyslu, boj o talenty, požiadavky na ekologickú udržateľnosť – a to všetko v čase globálnej priemyselnej volatility, boli témy, ktorým sa venoval ôsmy ročník konferencie NEWMATEC.
Podujatie, ktoré každoročne organizuje Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP), sa konalo 23. – 24. apríla 2024 v hoteli Partizán na Táloch.
Úvodné slovo konferencie patrilo prezidentovi ZAP Alexandrovi Matušekovi: „Priaznivá budúcnosť automobilového priemyslu na Slovensku, presahujúca do druhej polovice tohto desaťročia, je tvorená prítomnosťou. Preto sme otvorili dialóg s vládou a na základe prijatého uznesenia sme vypracovali súhrn opatrení pre podporu priemyslu. Pred nami je ešte veľa práce, v najbližších troch rokoch musíme získať nové produkty. Je potrebné zlepšiť podnikateľské prostredie a zabezpečiť rozvoj a perspektívu automobilového priemyslu do budúcnosti.“ Prezident ZAP vyzdvihol, že sa podarilo vyriešiť dva pálčivé problémy – povolovacie konania EIA a čiastočne aj zamestnávanie občanov tretích krajín.
Pohľad na transformáciu priemyslu z pohľadu EÚ prezentoval europoslanec Ivan Štefanec. Ocenil systematickú a dlhodobú spoluprácu medzi poslancami Európskeho parlamentu a ZAP. Príkladom úspešnej súčinnosti je norma Euro 7, ktorú sa podarilo zreálniť a dohodnúť dobrý kompromis.
Podľa bývalého ministra financií Ivana Mikloša musíme posilňovať európsku konkurencieschopnosť, aby sme neboli v nevýhode proti čínskemu a americkému priemyslu. Za problémy Európy považuje neexistenciu jednotného trhu, vysoké výdavky, byrokraciu a vysokú regulačnú záťaž. Pripomenul, že Slovensku bez systémových reforiem a konsolidácie verejných financií ohrozuje svoju budúcnosť a ako jediná krajina Európy sa ocitlo v absolútnej pasci stredných príjmov.
Od čoho závisí úspešnosť transformácie automobilového priemyslu
Wolfram Kirchert, predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia, hovoril vo svojej prezentácii o výzvach a príležitostiach v automobilovom priemysle vzhľadom na globálnu situáciu. Za výzvu pre európsky automobilový priemysel považuje čínske automobily, ktoré rýchlo expandujú na medzinárodné trhy a vyznačujú sa pokročilou konektivitou a personalizovanou AI asistenciou. V závere prezentácie zhrnul dôležité fakty: politici by sa mali sústrediť na vytvorenie podporného rámca, ktorý posilní európsky automobilový priemysel, európski výrobcovia áut majú cenné brandy, ale musia sa zamerať na uspokojenie potrieb zákazníkov a je potrebné vytvárať globálne spojenectvá.
Veľký záujem vzbudila panelová diskusia so zástupcami automobiliek, kde spoločne diskutovali Wolfram Kirchert z Volkswagen Slovakia, Roman Kraľovanský z Kia Slovakia, Alexander Matušek za ZAP, Veronika Fečová z Volvo Car Slovakia a Guillermo Mancholas z JLR Slovakia.
Zhodli sa na tom, že pre konkurencieschopnosť slovenských závodov v rámci koncernov je potrebná stabilita a spoľahlivosť podnikateľského prostredia a cenová efektivita. Alexander Matušek k tomu doplnil, že ďalšie dôležité predpoklady sú právny štát, ekologická udržateľnosť, geopolitická situácia, ale aj diverzita a inklúzia, aby sa všetci, ktorí pracujú v priemysle na Slovensku, cítili dobre.
Ako poznamenal Guillermo Mancholas, talent a diverzita idú ruka v ruke, väčšia diverzita pritiahne viac talentovaných ľudí. Práve nedostatok ľudí s potrebnými vedomosťami a zručnosťami, ale aj vysoké percento mladých ľudí, ktorí opúšťajú krajinu vyústilo do „boja o talenty“. Veľmi diskutovanou témou bol predpokladaný podiel elektromobilov v roku 2030. Vzhľadom na rýchly technologický pokrok boli všetci predstavitelia zástupcov automobiliek optimistickí a veria v budúcnosť elektromobility. Pripomenuli však, že výrobcovia áut sa transformujú rýchlejšie, ako pribúda nabíjacia infraštruktúra.
Poobede nasledovala prednáška Lenky Bartoňovej z EY. Hovorila o faktoroch, na základe ktorých sa zahraničné spoločnosti rozhodujú o investíciách v rámci strednej a východnej Európy. Slovensko v rebríčku atraktívnosti klesá a v rámci regiónu je na tom horšie len Bulharsko.
Kedy bude transformácia automobilového priemyslu úspešná?
Počas celého dňa bolo niekoľkokrát spomenuté zaostávanie Slovenska, ale aj Európy v oblasti výskumu a vývoja (R&D). Ako spomenul Ivan Štefanec, riešením je navýšenie objemu peňazí do R&D a vytvorenie legislatívneho rámca, ktorý by motivoval investovať do výskumu a vývoja aj súkromných investorov . Úspešný príbeh investície do vzniku najmodernejšieho vývojového centra predstavil Ján Klimko, vedúci výskumu a vývoja v spoločnosti Schaeffler Kysuce. Viac ako 350 výskumníkov v ňom vyvíja a testuje komponenty a komplexné systémy pre elektrifikované pohonné jednotky, ako aj technológie inteligentných podvozkov pre zákazníkov automobilového priemyslu. Ďalšou úspešnou slovenskou spoločnosťou je Hella Slovakia Lighting, ktorá obhájila minuloročnú cenu Zväzu automobilového priemyslu za digitalizáciu v automotive spoločnosti.
Veľkému záujmu sa tešila prednáška Michaely Hletkovej Ploszekovej, predsedníčky Komisie environmentálnej legislatívy ZAP SR, s názvom „Obehové hospodárstvo a pripravovaná legislatíva EÚ s environmentálnymi požiadavkami – ako ich využiť na zlepšenie vášho podnikania “. Vysvetlila, že Nový Akčný plán obehového hospodárstva by mal zohrávať zásadnú úlohu pri ochrane prírodných zdrojov a dnes produkovaný odpad bude možné využívať do budúcnosti ako materiál.
Druhý deň konferencie bol zameraný viac na budúcnosť automobilového priemyslu a prednášky akademikov. Etické a právne otázky automatizovaných vozidiel predstavil Zoltán Gyurász z Právnickej fakulty UK, o vplyve najnovšej emisnej legislatívy osobných automobilov EU7 na prax hovoril Martin Hrdlička zo ŠKODA Auto. Na súťaženie vo svete mobility novej éry sa zamerala prednáška akademika Michaela G. Jacobidesa z London Business School. Profesor Takahiro Fujimoto z Japonska rozobral Capability-Architecture-Performance prístup v automobilovom priemysle.
Paralelne s prednáškami prebiehalo aj niekoľko workshopov a súčasťou konferencie bol aj neformálny program, ktorý bol príležitosťou na výmenu skúseností a nadviazanie nových kontaktov.
NEWMATEC je v oblasti automobilového priemyslu najvýznamnejšou slovenskou konferenciou s medzinárodnou účasťou. Každoročne priláka viac ako dve stovky účastníkov, predovšetkým zástupcov firiem v sektore automotive a expertov na automobilový priemysel.