Motorizmus

Šrotovné v Európe prekonalo očakávania, USA uvažujú nad rovnakou pomocou

Spojené štáty sa pripravujú na zavedenie šrotovného po vzore Európy, kde viaceré krajiny na túto formu pomoci automobilovému sektoru nabehli už skôr, píše sa v dnešnom vydaní amerického denníka New York Times, ktorý poukazuje na výhody šrotovného v takmer tucte krajín Európy, medzi nimi na Slovensku.

Detaily a rozsah šrotovného, najčastejšie od 1000 do 2500 eur (30.126 do 75.315 Sk), sa líšia od krajiny ku krajine, no okrem podpory automobiliek sleduje aj ochranu životného prostredia. V Taliansku napríklad ponúka vláda až 5000 eur (150.630 Sk) v prípade, ak majiteľ vymení 10-ročné auto za nové s vodíkovým, plynovým či elektrickým pohonom. Ako sa ukázalo, šrotovné prekonalo v Európe očakávania. Predaj áut teraz dosahuje ročný priemer okolo 13 miliónov, tvrdí Stuart Pearson z Credit Suisse, čo je výrazne nad 11-miliónovou hranicou, s ktorou automobilky začali tento rok. "Zdá sa, že aj Američania by mali urobiť to isté," povedal Pearson, pričom dodal, že priemerné americké auto brázdi cesty zhruba deväť rokov. "Skôr než dávať firmám ďalšie peniaze od štátu, tento model pomáha udržiavať zamestnanosť a podporuje dopyt." Pearson je presvedčený, že keby USA zopakovali systém Nemecka, kde priemerný vek áut je podobný veku áut v Spojených štátoch, predaj vozidiel v USA by mohol vzrásť na 12 miliónov. To je síce pod 16 miliónmi áut, ktoré sa predali v roku 2007 a rovnako aj pod 13,4 milióna áut predaných za rok 2008, ale stále viac než súčasný ročný priemer, ktorý pri terajšom predaji vychádza na 9,5 milióna predaných áut. USA sú však ale v inej situácii ako Európa. Vodiči z kontinentálnej Európy vo všeobecnosti uprednostňujú menšie a čo sa týka spotreby paliva efektívnejšie autá, takže šrotovné vo veľkom podporuje segment, v ktorom európske automobilky ako Volkswagen, Peugeot, Fiat a Renault dominujú.
V Spojených štátoch je to inak. Malé a efektívnejšie autá tu vyrábajú najmä japonské automobilky, ktoré by zo šrotovného mohli mať aj najväčší úžitok, ak bude tento program otvorený pre všetky firmy ako v Európe. Zatiaľ Snemovňou reprezentantov navrhovaná legislatíva uprednostňuje šrotovné pre americké autá, zatiaľ čo Senát chce zvýhodniť najmä ekologické autá bez ohľadu na to, kto ich vyrába. Čo sa týka sumy, americký plán počíta so šrotovným na úrovni 2500 až 5000 USD (1887,36 až 3774,72 eura). Na rozdiel od plánov Snemovne reprezentantov Kongresu, kde politici uprednostňujú len americké autá, zo šrotovného v Európe majú výhody aj americké automobilky. Objem predaja modelu Opel Corsa (Opel je dcérou amerického GM) sa od zavedenia šrotovného v Nemecku strojnásobil a umožnil závodom v Nemecku aj Španielsku návrat k pôvodnej plnej produkcii. To stále ale neznamená, že by mohlo zavedenie šrotovného v USA zabrániť prípadnému krachu GM a Chrysleru. Americké automobilky sú totiž na rozdiel od európskej konkurencie závislejšie od predaja drahších a na palivo náročnejších áut, ako sú športovo-úžitkové vozidlá a ľahké nákladné autá. Niektorí ekonómovia však uvažujú nad tým, čo sa stane, keď šrotovné skončí. "Dnes to má pozitívny vplyv na automobilový priemysel, no otázka je, či v prípade ukončenia tohto programu sa trh opäť neprepadne? pýta sa riaditeľ Centra pre výskum automobilového priemyslu vo waleskom Cardiffe Garel Rhys. Mnohí však poukazujú na nemalý prínos ekológii, nech by už trhy reagovali po zrušení šrotovného akokoľvek. Podľa stúpencov šrotovného sa takto podarí dostať z ciest v krátkom čase tisíce starých a pre ovzdušie škodlivých áut a navyše, nové modely sú kvalitnejšie aj z hľadiska bezpečnosti jazdy.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button