Motorizmus

Oživenie dopytu po nových autách v Európe bude pomalé, objavujú sa však prvé indície

Po zastavení výroby v automobilovom priemysle spôsobenej pandémiou koronavírusu sa už začali objavovať prvé znaky opätovného záujmu o nové vozidlá. Práve automobilová výroba patrí k hlavným ťahúňom slovenskej ekonomiky. Zatiaľ však dopyt nie je dostatočne silný na to, aby sa oživenie výroby výrazne prejavilo na nákupoch automobilov, výnimkou je len Nemecko.

V dôsledku obmedzení v celej Európe, zaznamenali európske automobilové trhy v apríli bezprecedentný pokles. Došlo k zastaveniu verejnej mobility a zatvoreniu predajní automobilov, tiež k pozastaveniu konania autosalónov. Podľa údajov jednotlivých národných ekonomík zverejnených začiatkom mája, klesol počet registrácií nových áut v Nemecku v apríli medziročne o 61%, vo Francúzsku o 89%, v Španielsku, v Spojenom kráľovstve o 97% a v Taliansku až o 98%. Od začiatku tohto roka do konca apríla poklesol automobilový trh v Nemecku o 31%, v Spojenom kráľovstve o 43%, vo Francúzsku o 48%, v Španielsku o 49% a v Taliansku o 51%.

„Týchto päť krajín reprezentujúcich 75% európskeho trhu zaznamenalo v apríli súhrnný prepad o 84%. Prepad počas prvých štyroch mesiacov je na úrovni -42%, čo zodpovedá  zníženiu predaja o 1,6 milióna nových automobilov“ uviedol Peter Mucina, riaditeľ slovenskej pobočky spoločnosti Euler Hermes, ktorá sa zaoberá poistením obchodných pohľadávok a hodnotením rizika, bonity, záruk a inkasa pohľadávok.

Mesačné počty registrácie nových áut (medziročná zmena v %):




Mesačné počty registrácie nových áut (medziročná zmena v %). Zdroj: Národné asociácie výrobcov automobilov, Euler Hermes, Allianz Research.

Podľa ukazovateľov vyhľadávania automobilov sledovaných spoločnosťou Google vidno obnovený záujem domácností o autá. S výnimkou Nemecka však ešte nie je dosť silný na to, aby sa čoskoro prejavil na nákupoch automobilov (pozri nasledujúci obrázok). Skúmala sa frekvencia vyhľadávaní výrazov „nákup automobilu“ a „cena automobilu“ na internete. „Medzi oživením záujmu o automobily na internete a obnovením registrácií nových áut v priemere dochádza k troj- až štvormesačnému oneskoreniu,“ poznamenal Peter Mucina.

V Nemecku už vyhľadávanie výrazov „nákup automobilov“ a „cena automobilov“ prekročilo úroveň pred krízou, čo naznačuje, že domácnosti sa v najbližších týždňoch pripravujú na nákup nových automobilov. V prípade ostatných krajín sa však záujem o automobily ešte nedostal na predkrízovú úroveň (Francúzsko, Taliansko, Spojené kráľovstvo a Belgicko) alebo sa ešte ani nezačal zotavovať (Španielsko).

Frekvencia týždenného vyhľadávania na Google pre výrazy „cena auta“ (modrou farbou) a „nákup auta“ (červenou) vo vybraných krajinách. Zdroj: Google, Euler Hermes, Allianz Research.

Automobilová výroba sa pomaly rozbieha aj u nás a všetky štyri slovenské automobilky už svoju produkciu postupne obnovili – Kia Motors Slovakia vyrába už od konca apríla, Volkswagen Slovakia už funguje v dvojzmennej prevádzke a nedávno svoju produkciu spustili aj Jaguar Land Rover Slovakia a Groupe PSA Slovakia.

„Výpadok výroby je ale značný a v polovici mája pre odstávky v štyroch slovenských automobilkách dosiahol takmer 115 tisíc vozidiel,“ dopĺňa Peter Mucina, riaditeľ Euler Hermes na Slovensku. Zastavenie výroby pre pandémiu sa prirodzene prenieslo aj na dodávateľské reťazce v rámci automobilového priemyslu.

„Znovuotvorenie showroomov a predajní v celom regióne je prvým predpokladom obnovenia dopytu, samozrejme popri ukončení obmedzení mobility. Pomôcť by mohli zľavy na aktuálne zásoby skladových vozidiel. Ďalším faktorom je samotné ochorenie Covid-19, pretože ľudia sa obávajú používať verejnú dopravu a autá považujú za bezpečnejšie,“ pripomína Peter Mucina.

Európa je podľa neho saturovaným trhom, poháňaným predovšetkým pravidelnou výmenou áut.  Neočakáva však, že sa nákup automobilu stane v najbližšom čase prioritou pre väčšinu domácností, pokiaľ k tomu nedostanú určitú „motiváciu“. Obnovenie vyústi do výroby nových modelov, bude však postupné a nebude stačiť na úplné oživenie dopytu. Ak neprídu žiadne konkrétne opatrenia na zvýšenie dopytu takým či oným spôsobom, ako napríklad bonusy, dotácie alebo fiškálne stimuly – najmä v prospech vozidiel s nižšími emisiami – mali by sme očakávať, že európsky trh sa v roku 2020 zníži zhruba o 30%. To by viedlo k najhoršiemu výsledku od začiatku týchto štatistík v roku 1999, kedy sa predalo 12 miliónov kusov áut, čo je o 6 miliónov kusov menej ako v roku 2019.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button