Motorizmus

Koronakríza mení nazeranie firiem na fleet

Spoločnosti prehodnocujú investície, personálnu politiku a hotovosť nechcú míňať  na zaparkované autá v garáži. „Začínajú mať iný spôsob uvažovania, ako spravovať vozidlový park,“ konštatuje Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia. Koronakríza a s ňou spojené karanténne opatrenia, ktoré mnoho firiem dostali do finančných ťažkostí, sa už odrážajú aj na spravovaní vozidlových parkov.

Je zrejmé, že väčšina firiem k podnikaniu potrebuje kvôli mobilite aj vozidlá, no zároveň väčšina už nemá prebytočnú hotovosť, ktorú by utápali v ich nákupe. „Pribúda tak firiem, a to najmä malých a stredných, ktoré v snahe uvoľniť si finančné prostriedky na vlastné investície hľadajú možné úspory inde. Začínajú vyhľadávať možnosti outsourcingu financovania, uvoľnenia si prostriedkov na vlastný biznis a neohrozovania cash flow,“ konštatuje Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility pre fyzické aj právnické osoby, vrátane operatívneho lízingu. Firmy tak začínajú mať iný spôsob uvažovania, ako spravovať vozidlový park. „Z hľadiska dopadu COVID-19 na finančnú kondíciu firiem je tu päť dôvodov, ktoré firmy v podstate aj nútia uvažovať týmto smerom,“ podotýka.

Nedostatok hotovostných peňazí

Tým prvým a aj najzávažnejším je nedostatok hotovostných peňazí. Kým pred pandémiou mnohé firmy „utápali“ voľné finančné zdroje aj na nákup vozidiel do majetku, dnes sa rozhodovanie sústreďuje najmä na nákladovú položku. „Z hľadiska nákladovosti je operatívny lízing najlacnejšou formou financovania auta. Nepotrebujete cash, žiadnu akontáciu a najmä v mesačnej platbe klient nefinancuje celú obstarávaciu cenu auta, ale len rozdiel medzi obstarávacou cenou a zostatkovou hodnotou. Toto sú kľúčové argumenty v prospech operatívneho lízingu. Zároveň dostane zákazník mobilitu 24-hodín denne a profesionálnu starostlivosť, ktoré s prevádzkou auta súvisia,“ podotýka Lucia Čišková. Pri porovnaní sa totiž treba dívať na celkové náklady na vozidlo (TCO), respektíve celkové náklady na mobilitu (TCM), ktoré zahŕňajú aj servisné, pneuservisné, administratívne či prevádzkové náklady.

Personálne úspory a online správa

Ľudia sú pre každú firmu nenahraditeľné aktívum, no v dobe krízy firma zvažuje každé pracovné miesto. „Práve doba krízy ešte viac zvýrazňuje potrebu sústrediť sa na vlastný biznis a neplytvať zamestnancami na veci, ktorým sa nerozumejú,“ podotýka. S tým súvisí aj ďalší dôvod, pre ktorý sa firmy rozhodujú prejsť k profesionálnej správe vozidlového parku. „Karanténne opatrenia a najmä rozhodnutie firiem pre home office zamestnancov zvýraznilo potrebu mať skutočne profesionálnu správu, ktorá zabezpečuje mobilitu za akýchkoľvek, aj karanténnych podmienok,“ podotýka Lucia Čišková.  Firma nepotrebuje riešiť úkony spojené s vyjednávaním zmlúv so servismi, pneuservismi, poisťovňami, prípadne s obstarávaním náhradných áut v prípade poruchy či sledovať zákonné povinnosti súvisiace s prevádzkou vozidla – STK, dane a podobne.

Legislatívne aj daňové úľavy

Koronakríza odhalila aj ďalší tromf operatívneho lízingu. Nákup auta do majetku síce umožňuje vlastniť vozidlo bez záväzkov voči tretím stranám, no okrem zaťaženia cash flow je tu povinnosť viacročných odpisov nákladov. „V prípade operatívneho lízingu je lízingová platba daňovo uznateľným nákladom, no firma ako nájomca neodpisuje vozidlo, ani neplatí dane a poplatky,“ poukazuje na ďalšie dôvody pre zmenu formy obstarania Lucia Čišková. Limit daňovo uznateľnej výšky nákladov sa pri operatívnom lízingu týka len finančnej služby platby operatívneho lízingu, v dôsledku čoho si firmy môžu dovoliť aj drahšie a lepšie vybavené vozidlá.

„Na Slovensku však máme aj spoločnosti, ktoré si želajú mať vozidlá v majetku spoločnosti z rôznych dôvodov a preto sa vyhýbajú operatívnemu lízingu. Tieto spoločnosti napríklad účtujú podľa medzinárodných účtovných štandardov IFRS16 a vtedy aj pri operatívnom lízingu musia autá zaraďovať do majetku a odpisovať,“ podotýka. Novinkou je tiež záujem o finančný lízing v kombinácii s produktom správy vozidlového parku. „Táto forma je vhodná pre firmy, ktoré neúčtujú podľa IFRS16 a chcú mať autá v majetku. Týmto spôsobom si užíva v podstate komfort operatívneho lízingu, pretože má celý balík starostlivosti zabezpečený,“ dodáva Lucia Čišková.

Mobilita na viacero spôsobov

Potreba efektívnejšieho a flexibilnejšieho využívania vozidiel je ďalší z dôvodov, ktorý sa odzrkadľuje na hľadaní iných spôsobov mobility. „Pre firmy, ktoré sa v dôsledku dopadov koronakrízy nedokážu v rámci operatívneho lízingu zaviazať na tri alebo štyri roky nájmu, je možné využiť produkt krátkodobého nájmu, ktorý ponúka flexibilitu a auto je možné vrátiť kedykoľvek bez akéhokoľvek rizika,“ podotýka. Pre menšie spoločnosti je tiež riešením kúpa jazdeného vozidla, ktoré vedia stále vo firme využiť. „Na to je k dispozícii široká ponuka áut po operatívnom lízingu s čistou servisnou históriou, neupravenými kilometrami a vo výbornom stave,“ hovorí Lucia Čišková.

Práve nárast home office v mnohých firmách spôsobil, že firemné autá zostali zaparkované a nevyužité vo firemnej garáži. „Do budúcna očakávame nárast aj car sharingu, ktorý umožňuje firmám nielen optimalizovať, ale aj plnohodnotne prevádzkovať flotilu vozidiel a efektívne riešiť mobilitu „požičiavaním“ vozidla viacerým zamestnancom,“ podotýka výkonná riaditeľka Business Lease. Vozidlový park tak môžu riadiť a cesty plánovať vďaka cloudovej aplikácii len z mobilu.

„Vzhľadom na stále obmedzenejšie parkovacie priestory v biznis centrách sa do budúcnosti stane určite využívaným aj tzv. mobility budget, v rámci ktorého firmy poskytnú zamestnanom možnosť určiť si, kde a ako ho minú – na auto alebo mestskú hromadnú dopravu, prípadne taxi, vlak a podobne,“ spresňuje. Ide zároveň o  významný benefit. Ďalším je operatívny lízing pre súkromné osoby. Jeho podstatou je, že operatívny lízing sprostredkúva pre zamestnancov s lízingovou spoločnosťou zamestnávateľ. „Ak chce firma zamestnancovi na dopravu prispieť, legislatívne to má cez operatívny lízing pre fyzické osoby oveľa jednoduchšie, ako keby mala len tak prispievať na ich súkromné vozidlo v majetku,“ konštatuje Lucia Čišková.

Aké skúseností majú firmy?

„Na operatívny lízing sme prešli v čase pandémie. Nielen na Slovensku, ale aj v EÚ vidíme v prípade výrobných firiem prevládajúci trend orientovať sa na core biznis a sekundárne činnosti, ktoré musíme plniť, ale nie sú nosným prvkom, ktorý prispieva k zvyšovaniu produktivity práce a k zvyšovaniu výnosnosti, outsourcovať. To bol jeden z najdôležitejších dôvodov, prečo sme sa rozhodli pre operatívny lízing,“ hovorí Richard Hajzuk zo spoločnosti Enrico, ktorá vyrába odevy.

Lenka Maníková z Gestamp Nitra, dodávateľa pre Jaguar Land Rover, vidí výhody v efektivite: „Operatívny lízing sme vyhodnotili v našej spoločnosti ako najefektívnejšie riešenie vzhľadom k tomu, že nepotrebujeme žiadnu vstupnú investíciu, ktorú často ani nemáme. Benefity vnímame v tom, že máme pokryté všetky naše potreby, máme nové auto každé tri roky, nemusíme riešiť odpredaje áut, servis, pneuservis a podobne. Sme odbremenení od starostí a všetky povinnosti sme delegovali na lízingovú spoločnosť. Keby sme nemali operatívny lízing, museli by sme na tieto činnosti vyčleniť osobu navyše. Okrem toho využívame aj krátkodobý prenájom. Keďže sme v procese zaškoľovania mali veľa zamestnancov, ktorí často cestovali na školenia do Poľska a inde po Európe, prišlo nám jednoduché využívať práve krátkodobý prenájom.“

„Benefity operatívneho lízingu vidím v komforte. Okrem faktúry v účtovníctve nemusíme nič s vozidlovým parkom riešiť, nemusíme napríklad riešiť termíny v servise či pneuservise, pretože to za nás robí lízingová spoločnosť,“ hodnotí Mirka Ludasová zo spoločnosti SPSS, zaoberajúcou sa platobnými službami a platobnými operáciami.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button