Motorizmus

Firemné vozové parky sa menia, koronavírus tlačí na úspory

S nastupujúcou druhou vlnou pandémie nového koronavírusu v Českej republike je už teraz jasné, že ekonomické straty budú ešte väčšie, než sa očakávalo na jar.

Ceny áut stúpajú a firmy šetria, kde sa dá. Úspory sa tak okrem iného dotknú práve firemných áut, uviedol server Lidovky.cz, podľa ktorého odborníci okrem zvýšeného záujmu o tzv. zdieľanie vozidiel predpovedajú aj príklon firiem k ekonomickejším aj ekologickejším modelom, vrátane elektromobilov.
„Firemné flotily sa zmenia. Pandémia urýchľuje niektoré tendencie, ktoré začali ešte pred jej vypuknutím,“ povedal pre Lidovky.cz generálny tajomník Českej leasingovej a finančnej asociácie (ČLFA) Jaroslav Krutilek.
Mnohé firmy v Česku už odložili objednávky na neurčito a leasingové a splátkové spoločnosti schválili takmer 80 000 žiadostí o odklad splátok. Nové zákazky im v 1. polroku klesli medziročne takmer o tretinu.
Nejeden podnikateľ si teraz zrejme dobre rozmyslí prepych v podobe služobného vozidla pre každého zamestnanca alebo luxusnejšie autá. Firmy v Česku začínajú uvažovať nad tým, ako svoj vozový park prevádzkovať čo najefektívnejšie.
„Pozorujeme väčší záujem o budovanie flotíl zdieľaných vozidiel, teda áut, ktoré nemajú jedného užívateľa, ale zamestnanci sa v nich striedajú podľa potreby,“ povedal serveru Lidovky.cz Martin Brix, riaditeľ leasingovej spoločnosti LeasePlan ČR.

Striedanie vodičov by podľa Brixa mala uľahčiť mobilná aplikácia. Kolegovia, ktorí sa vo vozidle budú striedať, tak vôbec nemusia prísť do osobného kontaktu, auto odomknú aj zamknú pomocou svojho mobilu, opísal výhody bezkontaktného zdieľania Brix. Firmy v rámci šetrenia čaká tiež návrat k menším a úspornejším modelom áut.
Krutilek zase predpovedá, že v dlhšom časovom horizonte budú vo firemných flotilách pribúdať vozidlá s alternatívnymi pohonmi, predovšetkým elektromobily. Takzvaná čistá mobilita je síce v ČR stále v plienkach, ale jej globálny nástup je nezadržateľný. Podľa neho sa budú elektromobily presadzovať oveľa rýchlejšie práve vo firemnej sfére oproti privátnej, z ekonomických dôvodov aj pre „reputáciu“.
S nákupmi však firmy začnú vo veľkom až keď odznie globálna koronakríza. „K normálnemu stavu je ale ešte ďaleko,“ uzavrel Krutilek.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button