Motorizmus

Budúcnosť doručovania zásielok podľa značky Renault

Silný rast e-commerce a jeho očakávaný ďalší vývoj sú témou aktuálneho, májového vydania nášho magazínu TRANSPORT a LOGISTIKA. S last mile delivery, teda dodaním tovaru koncovému zákazníkovi, však veľmi úzko súvisí aj elektromobilita. Spôsob doručovania zásielok má veľký význam pre kvalitu života obyvateľov miest a životné prostredie, pretože práve mestské dodávky tvoria 30% emisií skleníkových plynov.

Automobilka Renault predstavila svoju víziu budúce doručovania, uskutočňovaného pomocou elektrických, autonómnych a inteligentných automobilov. Až jedna pätina nákladov celého dodávateľského reťazca je totiž určená finálnemu klientovi, odberateľovi („last mile delivery“). Okrem toho mestské doručovanie predstavuje asi 20 % dopravy a 30 % emisií skleníkových plynov. V súčasnosti môže byť tento podiel vďaka zvýšenej popularite online nakupovania ešte výraznejší.

Prečítajte si aj
Dvanásť vozidiel EZ-FLEX sa už testuje v praxi (FOTO: Renault)

Okrem toho sa predpokladá, že do roku 2050 sa objem nákladnej dopravy strojnásobí. Preto sú potrebné nové spôsoby doručovania – ekologické a efektívne. Renault vidí  riešenie vo využití elektrických, autonómnych a inteligentných dopravných prostriedkov.

EZ-FLEX – dodávka pre tzv. „last mile delivery“

EZ-FLEX je experimentálna dodávka, ideálna pre doručovanie v meste, koncovému odberateľovi. Dôvodom je okrem iného optimálny pomer vonkajších rozmerov k ložnej ploche: rozmery 3,86 m, šírka 1,65 ma výška 1,88 m umožňujú vstup na akékoľvek parkovisko. EZ-FLEX má zároveň objem nákladového priestoru 3 m3. Vozidlo je mimoriadne ovládateľné: polomer otáčania je iba 4,5 m.

Moderné pracovisko vodiča (FOTO: Renault)

Priemerný denný nájazd doručovacích vozidiel v meste je 50 km. Dojazd plne elektrického EZ-FLEX je 100 km, čo z neho robí ideálny elektromobil na tento účel. EZ-FLEX má tiež moderné a plne integrované rozhranie so smartfónom.

EZ-FLEX v praxi

Dvanásť vozidiel Renault EZ-FLEX je v súčasnosti zapojených do inovatívneho experimentu. Boli sprístupnené podnikateľom, dodávateľom a mestským a obecným úradom v rôznych častiach Európy. Zhromažďujú sa údaje ako: informácie GPS, počet najazdených kilometrov, dojazd, použitie dverí a batožinového priestoru, vývoj zmeny rýchlosti a počet zastavení. Počas dvojročného experimentu budú naviac dopytovaní aj vodiči používajúci vozidlo.

Vďaka angažovanosti používateľov a testom v reálnych podmienkach na cestách, sa chce Renault dozvedieť viac o špecifikách denných dodávok, čo umožní navrhnúť automobily, ktoré budú v budúcnosti ešte vhodnejšie pre mestskú logistiku.

EZ-PRO: robotické dodávkové vozidlo pod dohľadom

V súlade s víziou Renault sa v budúcnosti mestské dodávky budú zakladať na použití autonómnych automobilov, hoci človek zostane kľúčovým článkom v dodávateľskom reťazci. Túto víziu predstavuje koncepčné riešenie EZ-PRO, ktoré zahŕňa autonómne, inteligentné a zdieľané elektrické robotické body, ktoré zvládajú dodávky do „posledného kilometra“.

EZ-PRO pozostáva z dvoch rôznych častí:

  • Samostatným vodcom, ktorý je schopný doručenia a je vybavený dispečerskou stanicou.
  • Vozidlami, ktoré nemajú miesto pre vodiča. Pohybujú sa samostatne za vodcom v zostave až do miesta doručenia.

EZ-PRO poskytuje novú úlohu osobe zodpovednej za proces doručovania. Namiesto vodiča sa stáva dispečerom, ktorý z mobilného pracoviska organizuje a dohliada na dodávku celého vozového parku. Prevádzkovateľ dodávky, ktorý je oslobodený od zodpovednosti za správu a plánovanie trasy, môže zabezpečiť efektívne a personalizované služby, napríklad v prípade osobne dodávaných luxusných potravín alebo citlivých predmetov.

EZ-PRO je elektrické a autonómne (FOTO: Renault)

Zdieľané dodávkové vozidlá Koncept

EZ-PRO predpokladá zdieľanie. Zostava robotických vagónov, ktoré sú riadené rovnakým logistickým operátorom, môže prepravovať rôzne tovary. Robot-pod môže vykonať niekoľko dodávok od jedného online obchodu a potom od druhého. Tento typ zdieľania pomáha maximalizovať efektívnosť a znižovať náklady.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button