Budúcnosť doručovania zásielok podľa značky Renault
Silný rast e-commerce a jeho očakávaný ďalší vývoj sú témou aktuálneho, májového vydania nášho magazínu TRANSPORT a LOGISTIKA. S last mile delivery, teda dodaním tovaru koncovému zákazníkovi, však veľmi úzko súvisí aj elektromobilita. Spôsob doručovania zásielok má veľký význam pre kvalitu života obyvateľov miest a životné prostredie, pretože práve mestské dodávky tvoria 30% emisií skleníkových plynov.
Automobilka Renault predstavila svoju víziu budúce doručovania, uskutočňovaného pomocou elektrických, autonómnych a inteligentných automobilov. Až jedna pätina nákladov celého dodávateľského reťazca je totiž určená finálnemu klientovi, odberateľovi („last mile delivery“). Okrem toho mestské doručovanie predstavuje asi 20 % dopravy a 30 % emisií skleníkových plynov. V súčasnosti môže byť tento podiel vďaka zvýšenej popularite online nakupovania ešte výraznejší.
Okrem toho sa predpokladá, že do roku 2050 sa objem nákladnej dopravy strojnásobí. Preto sú potrebné nové spôsoby doručovania – ekologické a efektívne. Renault vidí riešenie vo využití elektrických, autonómnych a inteligentných dopravných prostriedkov.
EZ-FLEX – dodávka pre tzv. „last mile delivery“
EZ-FLEX je experimentálna dodávka, ideálna pre doručovanie v meste, koncovému odberateľovi. Dôvodom je okrem iného optimálny pomer vonkajších rozmerov k ložnej ploche: rozmery 3,86 m, šírka 1,65 ma výška 1,88 m umožňujú vstup na akékoľvek parkovisko. EZ-FLEX má zároveň objem nákladového priestoru 3 m3. Vozidlo je mimoriadne ovládateľné: polomer otáčania je iba 4,5 m.
Priemerný denný nájazd doručovacích vozidiel v meste je 50 km. Dojazd plne elektrického EZ-FLEX je 100 km, čo z neho robí ideálny elektromobil na tento účel. EZ-FLEX má tiež moderné a plne integrované rozhranie so smartfónom.
EZ-FLEX v praxi
Dvanásť vozidiel Renault EZ-FLEX je v súčasnosti zapojených do inovatívneho experimentu. Boli sprístupnené podnikateľom, dodávateľom a mestským a obecným úradom v rôznych častiach Európy. Zhromažďujú sa údaje ako: informácie GPS, počet najazdených kilometrov, dojazd, použitie dverí a batožinového priestoru, vývoj zmeny rýchlosti a počet zastavení. Počas dvojročného experimentu budú naviac dopytovaní aj vodiči používajúci vozidlo.
Vďaka angažovanosti používateľov a testom v reálnych podmienkach na cestách, sa chce Renault dozvedieť viac o špecifikách denných dodávok, čo umožní navrhnúť automobily, ktoré budú v budúcnosti ešte vhodnejšie pre mestskú logistiku.
EZ-PRO: robotické dodávkové vozidlo pod dohľadom
V súlade s víziou Renault sa v budúcnosti mestské dodávky budú zakladať na použití autonómnych automobilov, hoci človek zostane kľúčovým článkom v dodávateľskom reťazci. Túto víziu predstavuje koncepčné riešenie EZ-PRO, ktoré zahŕňa autonómne, inteligentné a zdieľané elektrické robotické body, ktoré zvládajú dodávky do „posledného kilometra“.
EZ-PRO pozostáva z dvoch rôznych častí:
- Samostatným vodcom, ktorý je schopný doručenia a je vybavený dispečerskou stanicou.
- Vozidlami, ktoré nemajú miesto pre vodiča. Pohybujú sa samostatne za vodcom v zostave až do miesta doručenia.
EZ-PRO poskytuje novú úlohu osobe zodpovednej za proces doručovania. Namiesto vodiča sa stáva dispečerom, ktorý z mobilného pracoviska organizuje a dohliada na dodávku celého vozového parku. Prevádzkovateľ dodávky, ktorý je oslobodený od zodpovednosti za správu a plánovanie trasy, môže zabezpečiť efektívne a personalizované služby, napríklad v prípade osobne dodávaných luxusných potravín alebo citlivých predmetov.
Zdieľané dodávkové vozidlá Koncept
EZ-PRO predpokladá zdieľanie. Zostava robotických vagónov, ktoré sú riadené rovnakým logistickým operátorom, môže prepravovať rôzne tovary. Robot-pod môže vykonať niekoľko dodávok od jedného online obchodu a potom od druhého. Tento typ zdieľania pomáha maximalizovať efektívnosť a znižovať náklady.