Motorizmus

Autobus Tatra pre Island

Nákladné vozidlá českej automobilky Tatra sú povestné schopnosťou poradiť si aj s náročným terénom. Na Islande pre spoločnosť Sleipnir Tours vznikol jedinečný „tatrabus“, ktorý vozí turistov po druhom najväčšom ľadovci Islandu – Langjökull. Za stavbou unikátneho stroja stojí konštruktér a mechanik Ástvaldur Óskarsson.

Ten ako základ využil model Phoenix so štvornápravovým podvozkom s pohonom 8×8 a vznetovým, kvapalinou chladeným radovým šesťvalcom Paccar MX-13 s objemom 13,0 litra a maximálnym výkonom 390 kW. Motor je spriahnutý s automatickou prevodovkou Allison 4700. Óskarsson tatrovku vybavil špeciálnou autobusovou nadstavbou do extrémnych podmienok, okrem iných úprav prepracoval aj podvozok a kolesá obul do obrovských terénnych pneumatík, pôvodne vraj určených na použitie v poľnohospodárstve, vysokých 170 cm a širokých 85 cm.

Prečítajte si aj

Nový „tatrabus“ s dĺžkou 15 metrov predstavuje pozoruhodné monštrum, ktoré na ľadovci dokáže bezpečne jazdiť rýchlosťou až 60 km/h. Podobný tatrabus, prezývaný Trekker, vozí turistov v juhoamerickej Atacame. Tiež vznikol na podvozku modelu Phoenix 8×8. Vozidlo má tri riaditeľné nápravy a motor s výkonom 460 koní. Celkovo odvezie 34 cestujúcich až do nadmorskej výšky 5700 metrov nad morom (preto má vo výbave aj kyslík pre motor). Vo výbave má aj systém dohusťovania pneumatík. Prevádzkuje ho spoločnosť XPATAGONIA SpA a jeden dobrodružný výlet trvá šesť hodín.

V Atacame sa šplhá do výšky 5 700 m.n.m.

Prečítajte si aj

Back to top button