Ktoré modely áut sú najčastejšie obeťou stáčania kilometrov?
Nákup ojazdeného auta je zvyčajne proces, ktorý si vyžduje trpezlivosť a najmä overovanie si údajov o vozidle. Mnoho vodičov hľadá najlepší kompromis. Ideálne auto je cenovo dostupné a zároveň čo možno najnovšie. Všeobecný stav auta často odzrkadľuje počet najazdených kilometrov. Často sa však na to zabúda, alebo sa to jednoducho prehliada. Ak sú kilometre stočené, môže to mať za následok, že kupujúci zaplatí vyššiu sumu, ako je hodnota auta.
Každé vyrobené vozidlo má počítadlo kilometrov, ktoré zobrazuje počet najazdených kilometrov, ktoré boli na ňom najazdené odo dňa výroby. Počítadlo kilometrov odzrkadľuje opotrebovanie auta. Počet najazdených kilometrov je však často stáčaný, a to vedie k nepredvídateľným prevádzkovým nákladom. Z výhodne kúpeného auta sa môže za pár sekúnd stať finančná katastrofa. Napríklad auto so 100 000 stočenými kilometrami môže byť nepredvídateľné a vysoko nákladné na údržbu. Takýto stav je tiež nežiadúci, keď berieme do úvahy budúci predaj auta.
Metodológia výskumu
Spoločnosť carVertical, ktorá kontroluje históriu vozidla podľa VIN, vykonala výskum, aby zistila, pri ktorých autách dochádza najčastejšie k stáčaniu kilometrov. Údaje boli zozbierané z rozsiahlej databázy spoločnosti carVertical. Zoznam ukazuje percento jednotlivých modelov áut, pri ktorých bolo zistené stočenie kilometrov – na základe všetkých analyzovaných modelov áut.
Za posledných 12 mesiacov (október 2019 až október 2020) bolo analyzovaných viac ako pol milióna správ. Spoločnosť carVertical zozbierala údaje z rôznych trhov na celom svete vrátane Poľska, Rumunska, Maďarska, Francúzska, Slovinska, Slovenska, Českej republiky, Lotyšska, Bulharska, Ukrajiny, Srbska, Nemecka, Chorvátska, Ruska a Spojených štátov amerických.
Nasledujúce výsledky ukazujú, že nemecké autá patria k vozidlám, pri ktorých najčastejšie dochádza k stáčaniu kilometrov. Ďalším zaujímavým zistením je segmentácia automobilov. Pri autách prémiového segmentu dochádza častejšie k stáčaniu kilometrov, ako pri autách ekonomickej triedy. Najvyššia pravdepodobnosť, že nečestní predajcovia stočia na vozidle kilometre je pri luxusných modeloch BMW 7 a X5. Jeden z kľúčových faktorov počtu najazdených kilometrov automobilu je vek. Pri starších autách dochádza častejšie k stáčaniu kilometrov. Štúdia ukázala, že prémiové vozidlá, pri ktorých najčastejšie dochádza k stáčaniu kilometrov sú staršie ako vozidlá ekonomickej triedy.
Ako údaje naznačujú, staršie vozidlá prémiovej triedy sú najčastejšie obeťou podvodov s počtom najazdených kilometrov. Pri najpopulárnejších autách značky BMW dochádza k stáčaniu kilometrov medzi 10 až 15 rokom od výroby. Pri modeloch Mercedes-Benz triedy E vidíme, že k stáčaniu kilometrov dochádza najčastejšie pri modeloch z rokov 2002-2004. Podvodní predajcovia si teda vyberajú staršie vozidlá.
Vozidlá ekonomickej triedy, pri ktorých došlo k stočeniu kilometrov sú nepatrne mladšie. Údaje o modeloch Volkswagen Passat, Škoda Superb, a Škoda Octavia ukazujú, že pri týchto vozidlách dochádza k stáčaniu kilometrov najčastejšie počas ich prvých desiatich rokov na ceste.
Porovnanie modelov áut, pri ktorých najčastejšie dochádza k stáčaniu kilometrov, podľa typu používanej pohonnej hmoty
Naftové vozidlá sú navrhnuté tak, aby zvládli oveľa väčšie vzdialenosti, a to vedie k väčšiemu pomeru áut, pri ktorých došlo k stočeniu kilometrov. Je bežné vidieť vozidlá importované z krajín západnej Európy, ktoré majú najazdené viac ako 300 000 míľ / kilometrov. So stočeným počítadlom kilometrov môžu byť tieto vozidlá značne nadhodnotené.
Údaje zobrazujúce autá, pri ktorých došlo k stočeniu kilometrov, rozdelené podľa typu používanej pohonnej hmoty odzrkadľujú špecifický výber áut v strednej a východnej Európe. Vodiči v západných krajinách predávajú vozidlá s vysokým počtom najazdených kilometrov a vysokými nákladmi na údržbu. Tieto autá so stočenými počítadlami kilometrov zvyčajne končia v krajinách východnej Európy.
Pri niektorých modeloch áut, ako napr. Audi A6, Volkswagen Touareg a Mercedes-Benz triedy E sa skoro vždy jednalo o naftové varianty. Benzínové varianty áut, pri ktorých došlo k stočeniu kilometrov, reprezentujú len zopár percent. Obrovský rozdiel medzi vozidlami používajúcimi rôzne pohonné hmoty znamená, že pri kúpe benzínového auta je nižšie riziko stočených kilometrov.
Porovnanie prípadov, pri ktorých bolo zistené na vozidle stočenie kilometrov podľa krajiny
Najčastejšie podvody s počtom najazdených kilometrov je možné zaznamenať v strednej a východnej Európe. Krajiny smerom na západ trpia problémami so stáčaním kilometrov v menšej miere. Najväčšie ťažkosti so značným stáčaním kilometrov sa vyskytujú na trhoch, na ktoré sa dovážajú autá zo západnej Európy. V Rumunsku a Lotyšsku je pravdepodobné, že každé desiate auto má stočené kilometre. Podvody s počtom najazdených kilometrov vplývajú na trh s automobilmi nadhodnocovaním stoviek tisíc áut ročne. To znamená, že kupujúci ojazdených áut sú zmanipulovaní, aby za svoje autá zaplatili príliš vysoké sumy, a tieto peniaze zvyčajne končia na čiernom trhu.