Stáčanie kilometrov je bežné
Stáčanie kilometrov je bežné. Stáčanie kilometrov je bežné pri autách s vysokým počtom najazdených kilometrov, no poškodenia sú bežné pri akejkoľvek najazdenej vzdialenosti.
Počet najazdených kilometrov je jedným z kľúčových ukazovateľov opotrebovania vozidla. To je dôvod, prečo sa naň pri kúpe spolieha veľa vodičov. Tento údaj však nemusí byť vždy presný, a to najmä pri starších vozidlách. Odometer, čiže zariadenie merajúce celkovú vzdialenosť, ktorú vozidlo prešlo, je totižto často cieľom podvodníkov. Tí manipulujú s jeho údajmi a zavádzajú tak kupujúcich.
Spoločnosť carVertical zaoberajúca sa údajmi pre automobilový priemysel vykonala prieskum založený na údajoch z prehľadov histórie ojazdených vozidiel, aby zistila, či existuje korelácia medzi najazdenými kilometrami vozidla a ich manipuláciou, a či sa nehodovosť zvyšuje s prejdenou vzdialenosťou.
Stočené kilometre sú častejšie pri vozidlách, ktoré prejdú viac ako 200 000 km
Na Slovensku je manipulácia s kilometrami oveľa častejšia, keď auto prekročí hranicu 200 000 km. Až 6,3 % áut, ktoré najazdili od 200 000 do 250 000 km a ktoré boli preverené na platforme carVertical, malo stočené kilometre. Pre lepší prehľad, pravdepodobnosť kúpy takéhoto auta je takmer 5-krát vyššia v porovnaní s vozidlami s nižším počtom najazdených kilometrov (0 – 50 000 km).
Len mierny nárast stočených kilometrov bol evidentný v prípade automobilov, ktoré najazdili od 50 000 do 100 000 km, a to z 1,3 % (0 – 50 000 km) na 1,4 %. Pre vozidlá s najazdeným počtom kilometrov do 150 000 sú čísla podobné – 1,7 %. Zaujímavosťou však je, že po prekročení hodnoty 150 000 km hodnota stúpla na 3,1 % a s narastajúcim počtom najazdených kilometrov sa ďalej zvyšovala.
Po prekonaní hodnoty 250 000 km sa počet áut so stočenými kilometrami zvýšil na 10,5 %. Podobný scenár sa opakoval aj pri autách, ktoré najazdili od 300 000 do 350 000 km, kde išlo až o 13,1 % vozidiel. Najvyššiu hodnotu zaznamenala spoločnosť carVertical pri autách s počtom najazdených kilometrov nad 500 000, kde išlo o 28,6 %. To naznačuje, že šance na kúpu takéhoto ojazdeného vozidla so stočenými kilometrami sú takmer 3 ku 10.
Miera poškodenia sa neodlišuje v závislosti od najazdenej vzdialenosti
Stáčanie kilometrov je bežné
Riziko kúpy vozidla so stočenými kilometrami je len jednou z obáv kupujúcich, ktorí majú záujem o ojazdené modely. Prieskum ukazuje, že pravdepodobnosť poškodenia auta je konzistentná vo všetkých skupinách nehľadiac na počet najazdených kilometrov. Spomedzi všetkých vozidiel kontrolovaných na Slovensku prostredníctvom carVertical boli najviac havarované modely s 300 000 až 350 000 km a s viac ako 500 000 km – až 75,4 % z nich malo záznam o škode.
Na druhej strane treba spomenúť, že vozidlá s menším počtom najazdených kilometrov neboli príliš pozadu, čo dokazuje, že problém je relevantný pre všetkých kupujúcich. Napríklad zatiaľ čo miera poškodenia u áut so 100 000 až 150 000 km predstavuje 56,8 %, ďalších 50 000 km ju zvyšuje na 57,9 %. Dokonca autá s nízkym počtom najazdených kilometrov (0 – 50 000 km) mali škodovosť 53,7 %, čo je alarmujúce.
„Aby predišli riziku, že kúpia vozidlo, ktoré bolo v minulosti poškodené, kupujúci čoraz častejšie kontrolujú históriu vozidla ešte predtým, ako si ho pozrú zblízka. Keď kupujúci alebo predajcovia vedia, že niektorá z častí vozidla bola poškodená, auto môžu lepšie skontrolovať a hľadať stopy po lacných opravách. Ak bol poškodený predok auta, hľadá sa korózia alebo dôkazy o nesprávnych opravách v prednej časti. Tieto skutočnosti by potenciálne mohli pomôcť pri rozhodovaní sa o tom, či si dané auto kúpiť, alebo hľadať inú ponuku,“ vysvetľuje Matas Buzelis, vedúci oddelenia komunikácie spoločnosti carVertical.
Prehľad histórie vozidla vie poskytnúť cenné informácie o jeho minulosti vrátane poškodení a informácií o akýchkoľvek nezrovnalostiach v počte najazdených kilometrov. To kupujúcim umožňuje lepšie pochopiť skutočný stav vozidla, predpovedať možné budúce náklady a robiť správne rozhodnutia.
Väčšina Slovákov má záujem o autá, ktoré majú najazdených 50 000 až 200 000 km
Stáčanie kilometrov je bežné
Zo všetkých áut, ktoré na platforme carVertical kontrolovali slovenskí kupujúci, boli najobľúbenejšie modely (25,9 %) s počtom najazdených kilometrov od 100 000 do 150 000 km. Po nich nasledovali autá so 150 000 až 200 000 km (22,4 %) a vozidlá s 50 000 až 100 000 km, ktoré tvorili 21,3 %. Aj keď väčšina slovenských kupujúcich neprekročila hranicu 200 000 km, kde riziko manipulácie s najazdenými kilometrami stúpa, šanca na kúpu takéhoto vozidla nie je nulová. Približne 1,7 % áut v najpopulárnejšej skupine 150 000 až 200 000 km malo stočené kilometre. Okrem toho 56,8 % týchto vozidiel malo aj záznamy o poškodení, ktoré mohli naznačovať rôzne problémy.
„Vozidlá vo veku od 3 do 5 rokov sú ideálne pre tých, ktorí chcú predísť rýchlemu poklesu hodnoty a vysokému počtu najazdených kilometrov. Ich nevýhodou je však spravidla vysoká cena. Staršie modely s vyšším počtom kilometrov sú preto oveľa častejšou voľbou. Kupujúci by sa však mali vždy dôkladne oboznámiť so skutočným stavom daného vozidla, pričom musia vedieť, že história nie je jediným dôležitým faktorom. Pred kúpou by mali vždy absolvovať testovaciu jazdu a vozidlo nechať skontrolovať v dôveryhodnom servise,“ vysvetľuje automobilový expert Matas Buzelis zo spoločnosti carVertical.
Metodológia
Tento prieskum od carVertical skúmal prehľady histórie vozidiel, ktoré si zakúpili používatelia spoločnosti v čase od júna 2023 do júna 2024. Spracovanie miliónov prehľadov histórie automobilov umožňuje spoločnosti identifikovať trendy, postrehy a predpovede pre trhy s ojazdenými autami.