Letecká doprava

United chce lietať nadzvukovo už v roku 2029

Pripomeňme, že prvým civilným supersonikom sa stal ruský (vtedy sovietsky) Tupolev, ktorý na svoj prvý let odštartoval 31. decembra 1968, Concorde sa po prvý raz dostal do vzduchu 2. marca 1969.

Po komerčnej stránke bol úspešnejší Concorde, ktorý nadzvukovo prepravil vyše 2,5 milióna cestujúcich, zatiaľ čo let ruským Tupolevom absolvovalo len 3 284 cestujúcich.

Posledný komerčný let absolvoval Concorde 24. októbra 2003 na linke z New Yorku do Londýna, nadzvukový Tupolev letel s cestujúcimi naposledy 1. júna 1978. Dnes, pol storočia po prvých vzletoch prvých dvoch civilných supersonikov, nebrázdia – napriek očakávaniam – nebo ďalšie typy nadzvukových dopravných lietadiel.

Zabehaným výrobcom veľkých dopravných lietadiel sa do vývoja nových supersonikov akosi nechce, a tak túto úlohu na seba prevzalo niekoľko „startupov“, teda relatívne nedávno založených firiem, ktoré sa venujú novým špičkovým technológiám i vývoju inovatívnych technických zariadení – k nim supersoniky určite patria.

Zatiaľ sú však k dispozícii len takpovediac vágne informácie o chystaných nových supersonikoch. Najkonkrétnejšie sa o svojej chystanej nadzvukovej novinke vyjadrila americká spoločnosť Boom Su-personic. Tá nedávno spôsobila rozruch najmä informáciou, že spoločnosť United, patriaca do trojice najväčších leteckých spoločností (má vyše 700 lietadiel), si u nej objednala 15 nadzvukových dopravných lietadiel Overture, s opciou na ďalších 35 lietadiel.

Prvé lietadlá Overture vo farbách United by mali začať prepravovať už v roku 2029. Považuje sa to za veľký prejav dôvery aerolínií United v schopnosti firmy Bo-om, pretože Overture zatiaľ existuje len vo virtuálnom svete, teda v počítači. So stavbou prvého exemplára sa má začať v roku 2022, jeho „rollout“, teda prvé vyrolovanie z hangáru, je plánované na rok 2025.

No a ak všetko pôjde podľa plánu, prvých cestujúcich odvezie Overture v roku 2029. Vyvíjané lietadlo Overture má mať dĺžku 62 m a rozpätie krídiel len 18 m. Kabína lietadla môže byť usporiadaná na prepravu 65 až 88 cestujúcich. Maximálna vzletová hmotnosť má byť niečo nad 77 ton.

Na pohon lietadla má slúžiť trojica turbodúchadlových prúdových motorov Rolls-Royce s maximálnym ťahom po 67 až 89 kN. Maximálna rýchlosť lietadla má byť M1,70, čo je 1,70-násobok rýchlosti zvuku a približne dvojnásobok dnešných dopravných lietadiel. Dvojnásobná rýchlosť znamená výrazné skrátenie doby letu.

Napríklad let z Newarku do Londýna sa skráti z dnešných 6,5 hodiny na 3,5 hodiny a let z New Yorku do Frankfurtu sa zo siedmich hodín skráti na štyri hodiny. Maximálny dolet má byť až 7 870 km. Spoločnosť Boom tvrdí, že lietadlo bude používať letecké palivo vyrobené z obnoviteľných zdrojov, a bude teda mať tzv. nulovú uhlíkovú stopu.

Let bude prebiehať v cestovnej výške 18 kilometrov, takže cestujúci pri pohľade von uvidia hore tmavú oblohu a dole zakrivený povrch Zeme. Podľa výrobcu bude mať Overture o 75 % nižšie prevádzkové náklady, než mal Concorde.
O osem rokov sa uvidí, či Overture bude (alebo nebude) lietadlom, ktoré otvorí druhú éru nadzvukovej dopravy cestujúcich.

Zdroj
transport.sk
Back to top button