Rusi zničili svetový letecký unikát
S napätím a hrôzou denne sledujeme nepochopiteľnú agresiu Ruska voči Ukrajine. Popri obetiach denne prináša aj veľké materiálne škody. Najväčšie lietadlo na svete, An-225 Mrija, bolo zničené pri bitke o letisko v meste Hostomel.
Antonov An-225 Mrija bol unikátom, ktorý budil oprávnenú pozornosť všetkých fanúšikov letectva. Výrobca však verí, že sa stroj ešte podarí opraviť. Bude to podľa neho ale trvať päť rokov a stáť v prepočte vyše 2,6 miliardy eur.
Letisko v Hostomeli sa stalo cieľom ruských výsadkárov, ktorí ho obsadili. Zničenie najväčšieho lietadla na svete oznámil minister zahraničia Ukrajiny Dmytro Kuleba: „Toto bolo najväčšie lietadlo na svete, An-225 Mrija („Sen“ v ukrajinčine). Rusko mohlo zničiť našu Mriju, ale nikdy sa im nepodarí zničiť náš sen o silnom, slobodnom európskom štáte. My vydržíme.“ Zničenie stroja potvrdilo aj veliteľstvo pozemných síl aj spoločnosť Ukroboronprom združujúca firmy v ukrajinskom vojenskom priemysle, teda aj výrobca lietadla, spoločnosť Antonov.
„Ruskí okupanti zničili vlajkovú loď ukrajinského letectva, legendárny An-225 Mrija. Stalo sa to na letisku v Hostomele pri Kyjeve, kde lietadlo bolo. Jeho oprava bude stáť vyše 2,6 miliardy eur a potrvá dlho, ale po víťazstve určite dokončíme druhú Mriju, ktorá čaká na bezpečnom mieste niekoľko rokov. Ukrajina vynaloží všetko úsilie, aby tieto náklady zaplatil agresor,“ odhodlane uviedol Jurij Husijev, šéf Ukroboronpromu.
Oprava potrvá podľa neho najmenej päť rokov. Mnoho fanúšikov správa o zničení An-225 Mrija šokovala a na jej budúcnosť sa pozerajú skepticky. Lietadlo je v stave, ktorý nedáva veľkú nádej na opravu. O jeho osude sa rozhodne až po vojne. „Rusko zničilo náš zázrak, ale náš sen zbaviť sa okupantov nemôže byť zničený. Po víťazstve určite dokončíme druhú Mriju, ktorá čaká na bezpečnom mieste niekoľko rokov,“ povedal Jurij Husijev, šéf Ukroboronpromu.
Technický unikát
Mrija prvýkrát letela v roku 1988. Vznikol len jeden exemplár, určený bol na prepravu sovietskeho raketoplánu Buran, ktorý mala Mrija voziť na chrbte. Prázdne lietadlo vážilo 175 ton. Bolo 84 metrov dlhé, 18 metrov vysoké a rozpätie krídel malo 88,5 metra. Do nádrží sa zmestilo 300 ton leteckého paliva. Mrija držala niekoľko svetových rekordov týkajúcich sa hmotnosti prepraveného nákladu. Najťažší náklad, s ktorým sa vzniesla, vážil 253 820 kg. Mriju poháňalo šesť motorov, každý o ťahu 229 kN.
Kamkoľvek Mrija priletela, budila veľkú pozornosť. Fanúšikovia letectva stáli pri plotoch letísk túžiacich po čo najlepšej fotke. Program sovietskeho raketoplánu skončil po jedinom lete. Mrija stála dlhé roky odstavená v Hostomeli. Do vzduchu sa vrátila až v roku 2001. Stavba druhého stroja bola v roku 1994 zastavená. Rozostavané lietadlo stojí na továrenskom letisku Svjatošyn. Niekoľkokrát sa hovorilo o tom, že by ho Antonov dostaval, nikdy sa tak ale nestalo. Práve toto druhé lietadlo by mohlo pomôcť pri oprave a rekonštrukcii toho zničeného.
Antonov An-225
Lietadlo Antonov An-225 Mrija bolo už dvadsať rokov najväčším lietadlom na svete. Aby lietadlo vzlietlo potrebovalo trojkilometrovú rozjazdovú dráhu. Lietalo rýchlosťou 800 km/h. Tím konštruktéra lietadiel Olega Konstantinoviča Antonova využil pri stavbe lietadla Mrija skúsenosti, získané pri vývoji a stavbe stroja AN 124 Ruslan – do tej doby najväčšieho existujúceho lietadla, vyvinutého začiatkom 80. rokov minulého storočia na prepravu ťažkej vojenskej techniky a nadmerných nákladov.
Nové lietadlo malo dlhší trup, predĺžené a zosilnené krídla a nové dve zvislé stabilizačné chvostové plochy, ktoré bránili vzniku nebezpečných vzdušných vírov nad zvislým kormidlom. Zato však bol stroj ochudobnený o zadné sklopné dvere, aby sa ušetrilo na hmotnosti a výrobných nákladoch. Nové lietadlo dostalo meno Mrija (ukrajinsky sen), do evidencie NATO sa však dostalo pod označením Cossack. Mrija bola postavená v rekordne krátkom čase tri a pol roka. Prvý skúšobný let sa uskutočnil 21. decembra 1988.
S raketoplánom Buran vzlietol len raz, po zrušení programu raketoplánov v Rusku bol v roku 1994 odstavený na letisku v Gostomeli. Dovtedy mal nalietaných 200 letových hodín a absolvoval 347 letov.
Niekoľko rokov čakal na opätovné vzlietnutie a do vzduchu sa znova dostal až 7. mája roku 2001 po zásadnej modernizácii motorov a elektroniky. Využíval sa na prepravu nákladov. Naposledy letel na začiatku februára v Dánsku, odkiaľ sa vrátil na letisko Hostomel. Svet dopravy teraz prišiel o klenot v preprave ťažkých nákladov.
Zábery zničenej Mrije sú z ruskej televízie. Aj keď v prípade ruských štátnych médií platí zásadné pravidlo im neveriť, zábery vyzerajú reálne. Krátke pixelované video z mobilného telefónu odhaľuje katastrofickú deštrukciu v prednej časti obrovského lietadla. Nos An-225 je na zemi, za ním praskli a zhoreli veľké časti trupu a krídel. Medzičasom nielen ukrajinské úrady, ale aj operátor Antonov Airlines potvrdili, že An-225 bol zničený pripravený na zošrotovanie.