Správy | Aktuality | Témy

FESH FESH predstavil nový dakarský špeciál

FESH FESH predstavil nový dakarský špeciál. Pretekársky tím Tomáša Vrátného predstavil v novom vývojovom centre KAR v Kopřivnici nový súťažný kamión Tatra FF7 4×4 New Gen, ktorý pripravuje na Dakar 2025. Krátko sme sa v ňom zviezli na skúšobnom polygóne TATRA TRUCKS.

„Toto auto je v porovnaní s naším minulým Fordom podvozkovo niekde úplne inde,“ začal nadšene stretnutie s novinármi Tomáš Vrátný, pilot a majiteľ tímu FESH FESH. Prvé testovacie aj ostré kilometre špeciál zvládol v rámci letnej súťaže Baja Poland, odkiaľ si napriek počiatočným problémom „sedmička“ priviezla dokonca striebro. „Pred pretekmi v Maroku riešime množstvo poznatkov a problémov, na ktoré sme počas súťaže Baja Poland prišli, a dúfam, že do Afriky bude auto dobre pripravené a že „sedmička“ v názve nám bude nosiť šťastie,“ dodáva Tomáš Vrátný.

Nová Tatra je ľahšia a má aj nižšie ťažisko. Hlavnou novinkou je ale trambusová kabína.

Návrat k trambusu

Špeciál je opäť postavený na osvedčenom tatrováckom podvozku s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami. Zásadnou novinkou je ale koncepcia kabíny. FESH FESH týmto modelom opúšťa rad kapotovaných jamalík a prichádza s trambusovou koncepciou, ktorá vznikla v spolupráci so štúdiom Werkemotion. „,Čumáková‘ koncepcia nám prestala vyhovovať hlavne kvôli servisu a prístupu k motoru a ďalším agregátom, ktorý bol pri Forde dosť zložitý,“ vysvetľuje dôvod tejto zásadnej zmeny Jiří Fišer, hlavný konštruktér vozidla. „V súlade s predpismi FIA sme preto posunuli kabínu nad prednú nápravu a motor za nápravu. Ďalej sme potrebovali zlepšiť smerovú stabilitu kvôli vysokým rýchlostiam počas pretekov a vylepšiť rozloženie zaťaženia na jednotlivé nápravy. Predĺžili sme teda celkovú dĺžku a rázvor, prehádzali sme umiestnenie agregátov, a ako nám ukázali prvé jazdy, bol to krok správnym smerom,“ dodáva Jiří Fišer. Vozidlo je dlhé 6490 mm, má rázvor 4500 mm a váži 8750 kg.

Stretnutie sa uskutočnilo v novom vývojovom centre spoločnosti KAR, ktorá je rovnako ako FESH FESH súčasťou skupiny OSTRA

FESH FESH predstavil nový dakarský špeciál

Kde je Tatra?

„Keď sme auto prvýkrát predstavili na festivale Colours of Ostrava, dizajn od slovenského štúdia Werkemotion vzbudil poriadny rozruch. Niekde som sa dokonca dočítal, že špeciál vyzerá ako kríženec Avie s Roburom,“ povedal s úsmevom Tomáš Vrátný. Pravda, za výraznou maskou by Tatru nikto nehľadal, pohľad zboku je ale usvedčujúci. Avšak, ako Tomáš Vrátný priznáva, zatiaľ to nie je úplne finálna podoba. A zďaleka nejde o jedinú zmenu. Technici presunuli zadný ochranný rám mimo kabíny, vďaka čomu posádka získala viac miesta. „Samozrejme, že si zvykáme, že pred sebou nevidíme ‚čumák‘. Najmä teraz v Maroku to bude zaujímavé. Novú koncepciu ale rešpektujem, pretože argumenty konštruktérov mi dávali zmysel. Nové rozloženie zaťaženia náprav zlepší jazdné vlastnosti a lepší prístup k agregátom povedie tak ku skráteniu servisnej doby, ako aj k zvýšeniu kvality práce. A to sa na výkone vozidla aj posádky určite prejaví pozitívne,“ dodáva Tomáš Vrátný, ktorý sa s navigátorom Bartkom Bobom a mechanikom Jaromírom Martincom postaví s novým špeciálom 6. októbra na štart Rallye du Maroc.

V tíme je novo aj Adam Peschl, ktorý sa chce v Maroku kvalifikovať na Dakar

FESH FESH predstavil nový dakarský špeciál

Viac dát aj elektroniky

Oproti predchádzajúcim kamiónom tu narástol počet riadiacich jednotiek a inak je riešený aj zber a distribúcia dát. „Ak chcete maximalizovať výkon celého systému, musíte optimalizovať správanie jeho jednotlivých komponentov. Vďaka nárastu počtu meracích systémov to teraz dokážeme. Jemným ladením na viacerých miestach sme na základe tejto analýzy schopní výkon auta a jeho celkovú efektivitu dostať oveľa vyššie. Vyššia účinnosť znamená nižšiu spotrebu paliva, tým aj nižšie teploty a následne aj nižšie opotrebenie súčastí,“ predstavuje ďalšie zmeny na špeciáli Bartosz Woźnikowski zo spoločnosti TechTir, ktorý zodpovedá za programovanie riadiacich jednotiek.

„Vďaka tejto činnosti zbierame pre vývojové centrum KAR skúsenosti nielen v oblasti stavby pretekárskych špeciálov, rysujú sa aj možnosti, ako lepšie pracovať s pohonnou sústavou aj v komerčných vozidlách, akými sú kamióny či autobusy,“ dodáva Bartosz Woźnikowski. Pohon obstaráva trinásťlitrový radový šesťvalec Volvo D13 s výkonom 1100 k, krútiaci moment je 4500 Nm. Súčasťou špeciálu je šesťstupňová automatická prevodovka Allison plus prídavná (zostupná) prevodovka Tatra 1.30. Vozidlo je osadené pneumatikami 14R20.00 Michelin X Force ZL a kolesá sú odpružené tlmičmi Donerre novej konštrukcie.

Nazreli sme aj do priestorov, kde sa stavajú dakarské špeciály na zákazku pre ostatných

Editor
Peter Magerčiak
Back to top button