Elektromobilita

Prichádzajú solárne autá

Prichádzajú solárne autá. Dobrou perspektívou v oblasti alternatívnych zdrojov energie je aj solárna energia, najmä v pásmach s dostatkom slnečných dní. Využitie zelenej solárnej energie je zaujímavé aj v komerčnej cestnej doprave, kde prispieva k zníženiu energetickej spotreby.

V minulosti bolo využitie solárnej energie v motorizme skôr túžbou ekoaktivistov než reálnou možnosťou. Technológia solárnej energie však rýchlo napreduje a nastal čas reálneho využitia potenciálu solárnych panelov a fólií na autách ako podpora dopĺňania elektrickej energie vo vozidlách v dennom využívaní a dokonca sa už objavujú aj prvé lastovičky plne solárnych vozidiel. Prvé takéto automobily predstavovali len solárne panely na kolesách, no v súčasnosti sa do výroby dostávajú už aj reálne solárne autá.

Zatiaľ síce malé, ale je len otázkou času, kedy sa plne solárne vozidlá stanú dobrou alternatívou využitia zelenej energie bez nárokov na nabíjačky a energetické siete. Solárne autá budú mať šancu v budúcnosti aj u nás, v zimných mesiacoch pravdepodobne v kombinácii s možnosťou dobíjania na nabíjačkách. V lete budú takéto autá jazdiť slobodne, nezávisle od dodávateľa energie. Zaujímavé budú aj solárne dobíjacie stanice pre elektromobily na parkoviskách. Dobrá perspektíva…

Sériová výroba prvého solárneho auta v USA

Solárne elektrické auto Aptera Paradigm, ktoré sa už v tomto roku dostane do výroby, využíva fotovoltické články Maxeon. Vybavené je takmer 700 W fotovoltickými článkami a dokáže prejsť až 64 kilometrov len na solárnu energiu alebo 1 600 kilometrov na batérie. Aptera Paradigm má výkon od 134 do 201 koní, z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť len za 3,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť môže ľahko dosiahnuť 177 km/h. Toto auto má batériu s kapacitou od 25 do 100 kWh.

Zakladatelia spoločnosti Aptera Chris Anthony a Steve Fambro prišli už v roku 2006 s elektrickými vozidlami so solárnym EV, ktoré získalo veľkú pozornosť. Svet však nebol pripravený na solárne vozidlá. Až postupný vývoj solárnych panelov a neustále zvyšovanie ich energetickej kapacity umožnili v roku 2019 reálne začať vývoj EV zameraného výlučne na efektivitu. V rámci solárneho výrobného programu Aptera spolupracuje s Maxeon Solar Technologies ako dodávateľom článkov. Solárni inžinieri automobilky použili články na vytvorenie ultraľahkých, zakrivených solárnych panelov. Aptera si vybrala solárne články Maxeon Gen 3, pretože sú odolné, ľahké a majú minimálne straty energie.

„V spoločnosti Maxeon poskytujeme solárnu technológiu najvyššej kvality. Poslanie spoločnosti Aptera presadzovať solárnu mobilitu je prirodzeným vývojom tejto inovácie,“
povedal Mark Babcock, CEO spoločnosti Maxeon Solar Technologies. V júni 2022 Aptera uviedla, že si vybrala EVE Energy ako dodávateľa lítiovo-iónových batériových článkov. V štrukturálnych batériách svojho vozidla plánuje použiť valcové články Eve’s 21700 NMC 811. Aptera má v súčasnosti vyše 25 000 rezervácií od zákazníkov z viac než 100 krajín. Ceny sa pohybujú od 25 900 do 50 700 USD. Spoločnosť spustila aj predobjednávkový predaj modelu Aptera Paradigm, v rámci ktorého sa automobil vypredal za menej ako 24 hodín.

Trh solárnych elektrických vozidiel (sEV) sa už formuje

Výrobcovia elektromobilov a najmä batérií pracujú na predĺžení dojazdu na jedno nabitie. Súčasné elektromobily si vyžadujú veľkú sieť nabíjacích staníc a, samozrejme, nabíjanie je aj stratou času, ktorý sa kompenzuje napríklad nákupom v supermarketoch. S rastom elektromobility rastie aj odber elektrickej energie a náročnosť na energetické siete. Vyriešiť tento problém by mohli solárne poháňané elektrické autá, ktoré sa dajú nabíjať iba slnečným žiarením, čo znamená, že ich nebudete musieť zapájať. Zdá sa, že ide o technológiu budúcnosti.

Trend vozidiel so solárnymi panelmi sa presadil dokonca aj medzi veľkými výrobcami áut. Už dávnejšie skúšala Toyota s výrobcom solárnych zariadení Panasonic pri modeli Toyota Prius plug-in ako opciu solárne panely na streche vozidla. V roku 2019 kórejský výrobca automobilov Hyundai predstavil novú verziu svojho automobilu Hyundai Sonata Hybrid so solárnymi panelmi na streche, ktoré umožňujú dobíjanie batérie aj počas jazdy.

Solárna Aptera ide do sériovej výroby

Prichádzajú solárne autá

Spoločnosť tvrdí, že solárne panely dokážu nabiť 30 až 60 % batérie auta. Nová Sonata Hybrid je vybavená prvou technológiou Active Shift Control (ASC) na svete, ako aj solárnym systémom nabíjania strechy. Solárne panely môžu poskytnúť dostatok energie na predĺženie dojazdu. Nová Sonata sa predáva v Kórei a v Severnej Amerike. Predaj tohto modelu v iných regiónoch v súčasnosti nie je plánovaný.

Spoločnosť Humble Motors so sídlom v Kalifornii predstavila SUV Humble One. Aj toto auto je poháňané solárnou energiou. Má solárnu strechu, bočné svetlá generujúce elektrinu, nabíjanie typu peer-to-peer, regeneratívne brzdenie a výklopné krídla solárneho poľa na nabíjanie batérie počas parkovania. Vďaka tomuto všetkému sa batéria SUV ľahko nabíja. Model Humble One by mohol prejsť až 800 kilometrov bez slnečného svetla.

Lightyear One

Lightyear One malo byť solárne auto na dlhé vzdialenosti, navrhnuté tak, aby bolo nezávislé od siete a schopné jazdiť kdekoľvek. Automobil mal podľa výrobcu spotrebovať len 83 Wh/km, čo je dvakrát až trikrát menej energie, než spotrebujú elektromobily na súčasnom trhu. Vďaka 5 m2 solárnych panelov mal umožňovať bez problémov jazdiť celé mesiace bez toho, aby sa nabíjal na nabíjačke. Avšak 23. januára 2023 Lightyear oznámil zastavenie výroby modelu One s tým, že sa chce orientovať na vývoj lacného modelu 2 v cene do 40 000 eur. Lightyear One by totiž teoreticky mohol jazdiť len na juhu Španielska a jeho cena (takmer 250 000 eur) bola neakceptovateľná. Bol to však len úhybný manéver, lebo už v piatok 27. januára prišla správa, že spoločnosť ohlásila bankrot!

Elektrické vozidlo Sion od spoločnosti Sono Motors, vyrobené v Nemecku, má dojazd až 305 kilometrov a nabíja sa pomocou slnečnej energie cez 248 solárnych článkov, ktoré sú bezproblémovo integrované do karosérie. Prostredníctvom solárnej energie môže Sion každý týždeň pridať 112 až 245 kilometrov dojazdu na batériu auta. Kvapalinou chladená batéria modelu Sion má kapacitu 54 kWh. Prekvapivo môže byť Sion okrem auta, napríklad pri kempovaní, na stavbe alebo jednoducho doma, použitý aj ako mobilný zásobník energie. Napájať možno všetky bežné elektronické zariadenia s výkonom až 3,7 kW pomocou akejkoľvek bežnej domácej zástrčky a obojsmernej nabíjacej technológie Sion.

Prichádzajú solárne autá

Sion je symbolom energetickej revolúcie šetrnej ku klíme a energetickým zdrojom. Konkrétne: v priemere 5 800 kilometrov solárneho dosahu za rok, v priemere 112 km/týždeň a 16 kilometrov za deň jazdy zadarmo – žiadne náklady na palivo, žiadne náklady na elektrinu. Sion je v ponuke za 29 900 eur.
Automobilka Fisker spustila výrobu elektrického modelu Fisker SUV Ocean v Rakúsku na linke spoločnosti Magna Steyr. Elektrické SUV amerického pôvodu má dojazd od 440 do 630 kilometrov, v závislosti od batérie, počtu elektromotorov a výkonu. Cena základného modelu Sport s výkonom 205 kW a s batériou s kapacitou 75 kWh odštartuje sumou 41 900 eur.

Najvyššia výbava Extreme s dvojicou elektromotorov s celkovým výkonom 410 kW a s kapacitou batérie 100 kWh bude k dispozícii v cene 68 000 eur. V prvom kvartáli 2023 zíde z liniek 300 vozidiel, v druhom štvrťroku vzrastie objem výroby na 8 000 kusov a v treťom na 15 000 vozidiel. Celkovo plánuje Fisker v tomto roku vyrobiť 42 400 elektrických modelov Ocean. Prvých 5 000 kusov bude tvoriť špeciálna edícia Fisker Ocean One, ktorá sa vypredala v júli minulého roku v priebehu 30 dní. Spolu zaznamenal Fisker už 63 000 rezervácií. V opcii môže mať americká verzia Fisker KARMA Solar solárnu strechu v príplatkovej cene 390 USD.

Profit v nákladnej doprave

V súčasnosti viacero výrobcov nákladných vozidiel rozvíja spoluprácu s výrobcami solárnych panelov, ktoré vyrábajú elektrinu zo slnečného žiarenia. Osadiť ich možno na strechy návesov, ťahačov či autobusov. Myšlienka získavania energie priamo na streche vozidla je zaujímavá, efektivita súčasných fotovoltických článkov však momentálne nie je tak vysoká, aby mohli slúžiť ako pohon pre veľké autá.

Zatiaľ ide o zdroj energie pre prídavné zariadenia, ako sú chladiarenské agregáty, klimatizácie a vnútorné osvetlenie a doplnky pre komfortnejší život vodiča (kávovar, mikrovlnka, chladnička, TV). Vývoj sa však míľovými krokmi uberá vpred a potenciál slnečnej energie je obrovský. Už čoskoro bude používanie solárnej energie z vlastnej produkcie vozidla bežnou súčasťou doplnkovej energie znižujúcej energetickú náročnosť prepráv. Využiť treba všetky možnosti získavania energie s nulovou produkciou emisií.

Sion

Zdroj
transport.sk
Editor
Spracoval: VIB

Prečítajte si aj

Back to top button