Cestná doprava

Volvo FH Aero

Volvo FH Aero. V macedónskej časti Grécka v okolí Solúna Volvo Trucks pripravilo druhé, na kilometre ďaleko bohatšie zvezenie s novým modelom FH Aero. A hoci nám skoro celý deň pršalo, paradoxne sme z toho mali väčšiu radosť, ako keby svietilo slnko.

Sľubovali nám, že v okolí Solúnu prší asi len desaťkrát do roka. A tak keď sme opúšťali Prahu, kde teploty v tom čase pripomínali skôr koniec novembra ako polovicu apríla, boli sme mrzutí. Všetky meteorologické predpovede totiž už týždeň tvrdošijne sľubovali silný dážď a nie slniečko a 28 stupňov, ktoré mali naši kolegovia novinári pred nami aj po nás. A v deň jazdenia skutočne lialo a lialo. Na fotenie a točenie videa to síce nie je nič moc, ale vo výsledku mala naša skupina ako jediná úžasnú príležitosť.

Volvo FH Aero

V mene aerodynamiky

Výrobcovia sú legislatívne pod hrozbami obrovských pokút tvrdo tlačení do toho, aby dramaticky znižovali emisie CO2, resp. spotrebu. Motory už sú na hranici toho, čo materiály, ale aj nafta, vstrekovaná pod obrovskými tlakmi, vôbec zvládnu (výrobcom to spôsobuje značné vrásky a šrámy na reputáciu). Značky sa preto vrhli na oblasť, kde im legislatíva (EÚ 2020/1055) uvoľnila ruky – na aerodynamiku. Nové predpisy totiž umožnili zväčšiť dĺžku kabíny, konkrétne prednej časti. Volvo preto existujúcu kabínu FH natiahlo o 24 cm dopredu.

Dizajnéri tiež zaoblili jej rohy, dôkladne utesnili, čo sa dalo, pridali účinnejšie spojlery a namontovali novú masku chladiča s iným logom. Kabína Aero je na prvý pohľad trochu svojrázna, ale po celom dni sa nám vlastne celkom páčila. Hlavne ale splnila svoj účel – má o 11% menší odpor vzduchu, čo prinieslo -5% spotreby a -2% CO2 vo výpočte VECTO. Aj vďaka tomu je Aero v triede III, čo oceníte pri platení mýta.

Dlho otáľali

Výrazným poznávacím prvkom Aera, ktorý sa veľkou mierou podieľal na lepšej aerodynamike, sú aj „tykadlá“ kamerového systému CMS. Nie je to centrálny mozog severu, ale Camera Monitoring System. Ten je možné novo objednať aj do klasického FH, FM a FMX a najmä v prípade diaľkového radu by sme nad tým premýšľali.

Volvo s kamerovým systémom dlho otáľalo. Tvrdilo, že vodiči Volvo sú konzervatívni a že chcú klasické zrkadlá (nečudujeme sa, pretože sú čo do výhľadu jedny z najlepších), nakoniec sa im ale nevyhlo. O to viac ale mali inžinieri čas na vývoj a mohli sa poučiť z chýb ostatných a je to poznať. Podľa nášho názoru, nič lepšie dnes neexistuje.

Tiež nás zaujímalo, prečo Volvo stále používa klasické zrkadlo nad dverami, hoci má pravé rameno v sebe zabudovanú druhú kameru. „Toto zrkadlo nemá na odpor vzduchu taký významný vplyv, navyše by v kabíne musel byť ešte ďalší displej,“ vysvetlil nám inžinier z Volva. V kabíne sú preto len dva na výšku orientované monitory s uhlopriečkou 12″ u vodiča a 15″ u spolujazdca.

Volvo FH Aero

Jednoducho najlepšie

Prečo? Napríklad už len jemným a rovnako kvalitným rozlíšením oboch obrazov displeja, ktorý je rozdelený na dve časti ako klasické zrkadlo. Môžeme si upraviť jas, dĺžku referenčných čiar (idú aj vypnúť), zapnúť alebo vypnúť stráženie konca návesu, možno si aj prepínať medzi tromi šírkami záberu do uhla až 36 stupňov. No a potom je tu špecialita v podobe nočného videnia. Nad kamerou je infračervené teliesko, ktoré „prisvieti“ okolie, a ako sme sa sami večer pred jazdami presvedčili, funguje to naozaj perfektne. Snáď je to trochu vidieť aj z fotiek.

Vľavo od kamery je infračervený žiarič systému Night Vision

Ani kvapka

A teraz sa konečne dostávame k tomu, prečo sme mali takú radosť z dažďa. Vlastne to bolo celkom symbolické, pretože aj prvé stretnutie s Volvom FH Aero v Göteborgu na konci januára bolo daždivé. Ale sakramentsky krátke, pretože vtedy sme si auto vyskúšali len na testovacom okruhu. Tentokrát na nás ale čakalo cez 350 km a postupne štyri súpravy – FH 460 TC, FH Electric, FM 500 a ako čerešnička na torte, na nás vyšla úplne na záver, FH16 780 so 780 k a 3800 Nm, čo z tejto verzie robí najvýkonnejší a najsilnejší sériovo vyrábaný motor v nákladnom vozidle.

Zo skúseností s ostatnými kamerovými systémami vieme, že práve daždivé počasie zvykne byť „kameň úrazu“ (horší už je len ťažký mokrý sneh v kombinácii s presolenou cestou). A CMS v tomto ohľade obstál na výbornú. V žiadnom aute sa totiž na displeji, resp. na šošovke neobjavila jediná kvapka, jediný biely fľak, ktorý by zhoršoval výhľad. A to sme išli naozaj v poriadnom lejaku, kde okolo nás striekala voda z iných kamiónov. Nič, vôbec nič. Ak existuje nejaký kamerový systém, ktorý by dokázal presvedčiť aj ich zarytých odporcov, potom je to práve Volvo CMS.

Displej vpravo má 15″, vľavo 12″, oba vynikajú skvelým rozlíšením

Riadi sám

Vyskúšali sme si aj asistenčný systém Pilot Assist, ktorý dokáže automaticky udržovať vozidlo v jazdnom pruhu. V prípade indispozície vodiča vozidlo sám bezpečne zastaví. Prediktívny tempomat iSee teraz berie pri výpočte do úvahy aj rýchlostné značky, spomalenie do zákrut alebo kruhové objazdy (koniec platnosti obmedzenia križovatkou ale nerozpozná). Systém varovania pred kolíziou, ktorý novo rozpozná chodcov a automaticky pred ním bezpečne zastaví, sme našťastie nevyskúšali. A potom je tu ešte jedna maličkosť – všetky asistenčné a bezpečnostné systémy vydávajú nové varovné zvuky. Menej otravné.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button