Testy elektrického modelu eEconic bežia na plné obrátky
Spoločnosť Mercedes-Benz Trucks vďaka intenzívnym testom napreduje s vývojom akumulátorového elektrického modelu eEconic, ktoré bude určené na použitie v rámci komunálnych služieb. Skúšobní inžinieri sa zameriavajú na testy v oblasti bezpečnosti, výkonu a dĺžky životnosti vozidla.
Elektrický eEconic sa musí osvedčiť aj pri testovaniach akumulátorov a elektrického hnacieho ústrojenstva v lete a zime. Okrem toho sa vozidlo podrobí ďalším testovacím koncepciám, ako napríklad meranie hluku, elektromagnetická kompatibilita (EMK) a testovacie jazdy na nekvalitných cestách. Po absolvovaní testov sa dostane v ďalšej fáze do praktického testovania u zákazníkov. Spustenie sériovej výroby eEconicu vo výrobnom závode Mercedes-Benz Wörth je naplánované na druhú polovicu roku 2022.
Model eEconic ťaží v oblasti architektúry vozidla z globálnej stratégie platforiem divízie Daimler Trucks: nízkopodlažné nákladné vozidlo je založené na modeli eActros, ktorý je určený na ťažkú distribučnú prepravu a ktorý oslávil svoju digitálnu svetovú premiéru koncom júna. Hlavné technické špecifikácie modelu eEconic sú tým pádom do značnej miery totožné s modelom eActros. Model eEconic by mal v budúcnosti v konfigurácii ako vozidlo na zber odpadu pokryť drvivú väčšinu trás na zber odpadu typických pre model Econic bez potreby dodatočného nabíjania – lokálne CO2-neutrálne a v tichosti.
„Model eEconic podrobujeme najrôznejším testom a doterajšie výsledky dokazujú, že s našou koncepciou sme na správnej ceste: model eEconic je mimoriadne vhodný na plánované použite ako vozidla na zber odpadu. Vysoký podiel premávky s častým zastavovaním a rozjazdom, dobre plánovateľné denné trasy s priemernou dĺžkou 100 km a nabíjanie akumulátorov vo vozovniach zákazníkov tvoria ideálny rámec profilu využitia akumulátorového elektrického nízkopodlažného nákladného motorového vozidla,“ hovorí Dr. Ralf Forcher, vedúci divízie Mercedes-Benz Special Trucks.
Rovnaká architektúra, rozdielny profil použitia
Model eEconic s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou na úrovni 27 ton príde na trh najskôr s usporiadaním kolies 6×2/VNA v konfigurácii ako vozidlo na zber odpadu. Rovnako ako v prípade modelu eActros je technologickým srdcom modelu eEconic pohonná jednotka: e-náprava s dvoma integrovanými elektromotormi a prevodovkou s dvoma stupňami. Sériový model eEconic je vybavený troma balíkmi akumulátorov, z ktorých každý disponuje energiou na úrovni približne 105 kWh.
Oba kvapalinou chladené motory generujú trvalý výkon 330 kW a maximálny výkon na úrovni 400 kW. Zároveň možno pri predvídavom spôsobe jazdenia spätne získať rekuperáciou elektrickú energiu, čo predstavuje pri zbieraní odpadu s častým zastavovaním a rozjazdom veľkú výhodu. Po dokončení denných trás možno akumulátory eEconicu nabíjať vo vozovniach zákazníkov výkonom až 160 kW.
Vyvinutý na použitie v rámci komunálnych služieb
Osvedčené vlastnosti konvenčného modelu Econic sa nachádzajú aj v elektrickej verzii eEconic. Nízko potiahnuté panoramatické okno kabíny vodiča DirectVision s nízkou polohou sedenia ponúka vodičovi priamy vizuálny kontakt s ostatnými účastníkmi cestnej premávky a poskytuje vynikajúci prehľad o cestnej premávke. Ďalšou ergonomickou výhodou je nízke vystupovanie a nastupovanie do priestrannej kabíny vodiča, ktorá ponúka priestor až pre štyri osoby. Predovšetkým pri použití v meste boduje model eEconic nielen svojím lokálne CO2-neutrálnym pohonom, ale aj nízkymi emisiami hluku – najmä počas skorých ranných hodín.
Komplexná ponuka aj s poradenstvom
Aby značka podporila zákazníkov pri prechode na e-mobilitu pri každom kroku, eEconic podobne ako eActros bude súčasťou celého ekosystému, ktorý zahŕňa aj ponuky poradenstva a servisné ponuky, ale aj digitálne riešenia na využívanie vozidla vo vysokej miere a optimalizáciu celkových nákladov.
Napríklad, realistický profil používania elektrických nákladných vozidiel s výpovednou hodnotou pre príslušného zákazníka by mal byť určený na základe existujúcich trás. Súčasťou takzvaného eConsultingu je aj elektrifikácia vozovne a v závislosti od želania zákazníka všetky otázky plánovania, aplikácie a implementácie súvisiace s nabíjacou infraštruktúrou a sieťovým pripojením. Mercedes-Benz Trucks na tento účel uzatvorila strategické partnerstvo so spoločnosťami Siemens Smart Infrastructure, ENGIE a EVBox Group. Na požiadanie dokáže značka poskytnúť podporu aj pri identifikácii prípadných verejných dotácií na infraštruktúru a vozidlá.
Elektrifikácia portfólia akumulátormi a palivovými článkami
Divízia Daimler Truck AG sa snaží, aby do roku 2039 ponúkala na európskom, severoamerickom a japonskom trhu iba také nové vozidlá, ktoré budú počas jazdnej prevádzky od nádrže po kolesá, teda „tank-to-wheel“ CO2 neutrálne. Už do roku 2022 by malo portfólio vozidiel spoločnosti Daimler Truck AG zahŕňať v regiónoch s najväčším odbytom, teda v Európe, USA a Japonsku, sériové vozidlá s elektrickým pohonom s akumulátorom. Od roku 2027 chce spoločnosť rozšíriť svoju ponuku vozidiel o sériové vozidlá s pohonom vodíkovými palivovými článkami. Konečným cieľom je dosiahnuť do roku 2050 prepravu na cestách, ktorá je z hľadiska emisií CO2 neutrálna.