Cestná doprava

Scania predstavuje nový 13-litrový plynový motor pre potreby diaľkovej dopravy

Scania je známa svojou ponukou pohonných jednotiek s nízkymi emisiami uhlíka, ktorú teraz rozširuje o celkom nový 13-litrový plynový motor s pohonom na zemný plyn a bioplyn, bez ohľadu na to, či je plyn v stlačenej (CNG) alebo skvapalnenej (LNG) forme. Nové sú aj možnosti nádrží.

Nový motor umožňuje prevádzkovateľom diaľkovej dopravy urobiť zásadné kroky smerom k udržateľnosti. „Náš 13-litrový plynový motor a nové možnosti nádrží uľahčujú prevádzkovateľom diaľkovej dopravy prechod na bioplyn bez problémov s dojazdom a súčasne aj naďalej poskytujú výkon potrebný pre akékoľvek dopravné operácie. Ďalšou výhodou je, že nejde o veľkú investíciu,“ hovorí Jonas Strömberg, riaditeľ pre udržateľnosť v divízii autobusov a autokarov spoločnosti Scania.

Prečítajte si aj

V súčasnosti využívajú bioplyn v stlačenej forme predovšetkým mestské a prímestské autobusy, osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá. Pre ťažké diaľkové vozidlá však predstavoval menej konkurencieschopnú alternatívu. V posledných rokoch je však k dispozícii technológia zaisťujúca ochladzovanie bioplynu, čím sa mení na kvapalný s väčšou energetickou hustotou. Vďaka tomu je možné plyn využívať aj pre ťažkú dopravu.

A presne to sa zásluhou nového motora a možností nádrží podarilo spoločnosti Scania pri jej autokaroch dosiahnuť. „Bioplyn bude jedným z hlavných nástrojov dekarbonizácie ťažkej dopravy – najmä v prípade medzimestskej a diaľkovej dopravy. V roku 2025 by mohla byť polovica európskeho vozového parku pre ťažkú dopravu poháňaná na bioplyn,“ uvádza Strömberg. V Európe takisto prebieha rozširovanie infraštruktúry nádrží na skvapalnený plyn.

Spoločnosť Scania vyvíja plynové motory na stlačený a skvapalnený plyn už viac ako sto rokov a teraz túto technológiu sprístupňuje prevádzkovateľom, ktorí potrebujú vyšší výkon motora. Nový motor s pohonom na skvapalnený plyn (LBG/LNG) aj na stlačený plyn (CBG/CNG) prináša rad výhod: môže využívať nefosílne palivo, obnoviteľné, lokálne vyrábané, ktoré znižuje emisie.

„Bioplyn nie je len jedným z palív s najnižšími emisiami CO2, ale navyše tiež rieši problémy s miestnym odpadom, vytvára miestne pracovné miesta a vracia do pôdy uhlík a živiny. Ide o obehové hospodárstvo v praxi,“ dodáva Strömberg. Prechodom na palivo v podobe lokálne vyrábaného kvapalného bioplynu môžu prevádzkovatelia znížiť svoj vlastný vplyv na klímu aj vplyv na klímu zo strany svojich zákazníkov až o 90 %. Zníženie emisií má všeobecne pozitívny vplyv na kvalitu ovzdušia a tichšie vozidlá sú prínosom pre vodičov, cestujúcich aj posádku.

Vďaka možnosti použitia skvapalneného plynu a novým variantom nádrží bude dosiahnutý dojazd dostatočný pre akékoľvek cestovné operácie. Kombinácia pohonných jednotiek takisto umožňuje výrobu autokarov rovnakým spôsobom, ako to doposiaľ bolo v prípade vznetových motorov.

13-litrový motor navyše ponúka rovnaký výkon a krútiaci¬ moment ako ekvivalentné vznetové motory, čo znamená, že sa vyrovná aj s tými najnáročnejšími výzvami. Ide tak o najudržateľnejší a zároveň najživotaschopnejší variant pohonnej jednotky na trhu pre prevádzkovateľov diaľkovej dopravy.

Okrem toho nevyžadujú plynové motory Scania pri používaní paliva žiadne aditíva, čo eliminuje závislosť od dostupnosti aditív a znižuje prevádzkové náklady. „Povedal by som, že Scania OC13 je ekologickejšia, čistejšia, inteligentnejšia a tichšia… a možno vôbec najdôležitejšou skutočnosťou je, že toto riešenie je dostupné už teraz a umožňuje prevádzkovateľom diaľkovej dopravy urobiť obrí krok smerom k udržateľnej doprave, tu a teraz!“ uzatvára Strömberg.

13-litrový plynový motor je k dispozícii ako variant pre nedávno predstavenú vysokopodlažnú podvozkovú platformu K spoločnosti Scania. Nové podvozky ponúkajú skvelé jazdné vlastnosti a spoľahlivosť spojenú so značkou Scania v kombinácii s vyššou nosnosťou prednej nápravy o 500 kg, čo umožňuje lepšie rozloženie hmotnosti a dosiahnutie väčšej kapacity pre cestujúcich a batožiny.

Podvozky sa takisto vyznačujú novo vyvinutým odpružením zaisťujúcim väčší komfort a nechýba ani nový prvotriedny priestor vodiča, rozsiahlejšie bezpečnostné prvky a pokročilé asistenčné systémy vodiča. Okrem toho prinášajú výrazné zníženie spotreby paliva bez akýchkoľvek kompromisov z hľadiska výkonu – a sú kompatibilné s novými dátovými službami, ktoré pomáhajú zvýšiť prevádzkyschopnosť aj bezpečnosť.

Zdroj
transport.sk
Editor
TS

Prečítajte si aj

Back to top button