Cestná doprava

Od lietadiel k automobilom




AVIA, pôvodne letecká továreň, začala vyrábať vozidlá až od roku 1946. Ako prvá fabrika v ČSR vyvinula a začala vyrábať autobus so samonosnou karosériou. Neskôr sa stala výrobcom stredných nákladných automobilov.

 

Podnik AVIA vznikol v roku 1919. Zrodil sa zo stolárskej dielne. V roku 1923 firma získala väčšie priestory, keď sa premiestnila do uvoľnených priestorov automobilky Aero v Prahe-  Holešoviciach. Vhodnejšie podmienky pre jej výrobný program získala v roku 1931 v Letňanoch. V tomto období sa firma zaoberala výrobou dopravných, ale najmä vojenských lietadiel. Počas celej druhej svetovej vojny tu prebiehala výroba lietadiel.

 

Automobilový program

V roku 1946 sa AVIA stala pobočným závodom AZNP ( Automobilové závody – Národný podnik) v Mladej Boleslave. Vtedy začala s výrobou nákladných automobilov Škoda 706R, RM a autobusov RO. Neskôr vývojové oddelenie Avie uplatnilo svoj zmysel pre ľahké letecké konštrukcie a vyvinulo prvú samonosnú karosériu autobusu s typovým označením Škoda 706 ROS. Takýto autobus bol výrazne ľahší ako pôvodný, u ktorého bola karoséria uložená na šasi nákladného automobilu. V roku 1950 bola automobilová výroba prerušená na desať rokov a firma sa opäť venovala leteckej výrobe. V roku1960 sa výroba lietadiel definitívne zastavila a podnik prešiel na výrobu stredných nákladných automobilov. Automobilka začínala s výrobou rôznych variantov automobilu Tatra 805. Na začiatku 60. rokov došlo tiež k zmene názvu podniku na Automobilové závody Letňany – AZL. Delimitáciou z automobilky Praga, bola v AZL zavedená výroba populárnych nákladných automobilov typu V3S a S5T.

 

Výroba pod francúzskou licenciou

Rok 1967 priniesol podniku výraznú zmenu. Bola podpísaná licenčná zmluva s francúzskou automobilkou R. V. I., na výrobu nákladných automobilov strednej kategórie Saviem. Okrem základného modelu – valníka, sa zaviedol do výroby celý rad modifikácií. Napríklad veľmi obľúbené furgony, skriňové nadstavby, vrátane izotermických verzií pre rozvoz potravín, pojazdné dielne, laboratóriá, sanitné vozidlá. Na samohybné šasi týchto vozidiel boli tiež  montované cisterny na rozvoz vykurovacích olejov. K pražskej Avii bol priradený tiež závod v Ivančiciach pri Brne, kde sa vyrábali nadstavby – pojazdné dielne na vozidlá Praga V3S. Neskoršie k Avii pribudol tiež závod v Žiline, kde pôvodne robili generálne opravy nákladných automobilov a autobusov. Avia tam zaviedla výrobu obľúbených furgonov. V tom čase, počas nábehu výroby valníkov A- 15, A- 20, A- 30, v hlavnom závode v Letňanoch začali s vývojom účelových  nadstavieb. Najskôr išlo o nadstavby pre stavebníctvo, ktoré sa potom vyrábali v závode Avia Brno – Horné Heršpice. V závode v Ivančiciach vyvíjali skriňové nadstavby. Žilinský závod vyvinul a vyrábal sklápače, kafilérne vozidlá a cisterny. Od roku 1978 sa v ňom taktiež vyrábali furgony označené A- 15F a A- 20F. Neskoršie boli modernizované a od roku 1982 vyrábané pod novým označením A- 21F a A- 31F. Teda modely s vyššou nosnosťou. Inovované Avie sa vyznačovali vyššou úžitkovosťou. Zvýšila sa ich maximálna rýchlosť a znížila spotreba o 10 percent. Koncom 80. rokov sa ročná produkcia priblížila k 20-tisíc a výroba motorov k 40-tisíc ročne. Celkovo od roku 1945 do roku 1985 brány výrobných závodov Avie opustilo až 230-tisíc automobilov. Automobily Avia 21 a 31, vyznačujúce sa vysokou ekonomikou prevádzky, boli veľmi výhodným exportným artiklom najmä do vtedajšieho Sovietskeho zväzu. Len v roku 1987 ich bolo vyvezených do ZSSR 4 564 kusov.

 

Avia v rukách Daewoo

Po roku 1990, v rámci transformácie podnikov v Československu, Aviu odkúpila Juhokórejská automobilka Daewoo. Vznikali inovované modely týchto automobilov. Do vytvárania nových modelov nákladných automobilov Avia Daewoo bola zapojená tiež bratislavská projekčná skupina Autoenginiering s.r.o Bratislava, ktorú tvorili bývalí projektanti a konštruktéri z BAZ, (tieto začiatkom 90. rokov zanikli). S tvarovým riešením sa konkrétne zaoberal známy dizajnér zo 70. a 80. rokov v BAZ, Milan Biroš. Takto vznikli inovované kabíny, ktoré na vozidlách Avia Daewoo aj teraz možno vidieť na našich cestách. Neskoršie sa ukázalo, že Daewoo neuspelo. A Avia sa dostala do existenčných problémov. No našťastie, jej zánik sa nekonal.

 

Vstup indického investora

Po vstupe indického výrobcu automobilov, Ashok Leyland, Avia spustila výrobu ľahkých nákladných vozidiel. A pred niekoľkými mesiacmi sa Avia opäť vrátila aj na slovenský trh, kde začína budovať predajnú a servisnú sieť.

Prečítajte si aj

Back to top button