Cestná doprava

Nová Tatra Phoenix má najmodernejšiu kabínu

Nová Tatra Phoenix má najmodernejšiu kabínu. júna sa v Kopřivnici vo svetovej premiére predstavila nová Tatra Phoenix. Má unikátny tatrovácky podvozok a najmodernejšiu kabínu a techniku v pokračujúcej spolupráci s holandskou automobilkou DAF.

Unikátom nákladných vozidiel TATRA je dlhodobo centrálna nosná rúra, ktorá ukrýva hnacie hriadele a diferenciály, kolesá nezávisle zavesené pomocou výkyvných polonáprav so vzduchovým odpružením. Kabíny pre model Phoenix aj s motormi dodáva holandský DAF a nový Phoenix prevzal najmodernejšie kabíny z produkcie DAF a s výbavou asistenčných a bezpečnostných prvkov. Nová TATRA Phoenix tak bude nadmieru konkurenčná v segmente konštrukčných vozidiel.

Nový Phoenix prichádza po takmer dvojročnom vývoji a premiéru mal na vlastnom testovacom polygóne.
Nová TATRA Phoenix využíva kabínu DAF XDC (rad Construction), ktorá bola vyvinutá s ohľadom na maximálnu bezpečnosť, odolnosť a pohodlie, poskytuje lepší výhľad aj prehľad okolo vozidla a je aerodynamicky optimalizovaná pre čo najnižšiu spotrebu paliva. Najnovšia generácia „dafáckej“ kabíny v krátkej (dennej) verzii a predĺženej (spacej – aj vo variante so zvýšenou strechou s jedným či dvoma lôžkami) verzii má kompletne LED osvetlenie a v opcii môže byť vybavená aj kamerami namiesto zrkadiel.

Na modernej robustnej palubnej doske nájdete digitálny prístrojový panel, dotykovú obrazovku infotainmentu, funkcie ako automatické stierače, automatické zapínanie svetiel či systém Corner View, ktorý slúži na zlepšenie výhľadu do mŕtvych uhlov na oboch stranách vozidla. Za príplatok bude aj systém na detekciu prekážok, sledovanie jazdných pruhov alebo monitoring tlaku v pneumatikách. „Vodič bude mať k dispozícii modernú digitálnu prístrojovú dosku s vylepšenou ergonómiou a zjednodušeným ovládaním. V kabíne sú aj novo riešené anatomické vzduchom odpružené sedadlá poskytujúce bezpečné a zdravé sedenie,“ dodal Radomír Smolka, člen predstavenstva Tatra Trucks zodpovedný za vývoj a výskum.

Nová Tatra Phoenix má najmodernejšiu kabínu

Motory Paccar až do výkonu 390 kW/530 k

V novom Phoenixe sú v ponuke dva radové šesťvalce Paccar. Verzia MX-11 má objem 10,8 litra, turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek a spĺňa emisnú normu Euro VI. Recirkulácia výfukových plynov a selektívna katalytická redukcia sú samozrejmosťou. Ponúkne výkon 300 či 330 kW (408 či 449 k). Väčší motor MX-13 má objem 12,9 litra a bude k dispozícii vo verziách o 315, 355 alebo 390 kW (428, 483 alebo 530 k).

Manuál si k týmto agregátom už neobjednáte. V štandardnej výbave sú automatizované prevodovky ZF TraXon, druhým variantom sú plne automatické skrine značky Allison. Za nimi nasleduje zostupná prevodovka Tatra a pohon kolies 4×4, 6×6 8×8 alebo 8×6. Konfigurácia podvozkov u osemkoliek môže byť buď s dvoma prednými natáčacími nápravami a dvoma zadnými, alebo aj v možnosti 1+3, teda s tromi nápravami vzadu.

Prečo sa Tatra drží podvozku s centrálnou nosnou rúrou, priblížil Petr Buršík, výkonný riaditeľ a podpredseda predstavenstva firmy:

„Ide predovšetkým o výraznú redukciu vibrácií oproti vozidlám s tuhými nápravami, čo znamená vysoký jazdný komfort vodiča, nižšie riziko poškodenia nadstavby a vyššia rýchlosť v teréne. Podvozok vďaka kombinácii centrálnej nosnej rúry a zváraného pomocného rámu uľahčuje montáž rôznych nadstavieb bez nutných kompenzačných prvkov a vo väčšine prípadov aj bez medzirámu – vozidlá tak majú nízke ťažisko a vyššie užitočné zaťaženie.“

Sériová výroba novinky začína už v lete, takže prvé autá sa k zákazníkom dostanú v priebehu jesene.
Tatra Trucks vyrába sériové nákladné vozidlá aj špeciálne automobily na mieru. Produkuje vozidlá a podvozky pre civilný sektor aj pre využitie v armáde či v záchranných zložkách. Vlani Tatra vyrobila a predala 1451 vozidiel. Má vyše 1400 zamestnancov, ďalších viac ako 700 ľudí pracuje v dcérskej firme Tatra Metalurgia.

V roku 2022 automobilka dosiahla tržby 7,12 miliardy korún. Tatra Trucks patrí do skupiny Czechoslovak Group miliardára Michala Strnada, ďalším jej akcionárom je skupina Promet Group rodiny Materových.
Na Slovensku zastupuje automobilku TATRA Trucks spoločnosť STABO so sídlom vo Zvolene.

Zdroj
Foto: autor a Tatra Trucks
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button