Mýto zdražie. Koľko si dopravcovia priplatia?
Jazdenie po Slovensku sa môže nákladným dopravcom predražiť o desiatky percent. Zlé správy čakajú najmä na majiteľov nákladných vozidiel, ktoré už dnes zaostávajú za ekologickými normami.
Pre ilustráciu, majiteľ nákladného vozidla nad 12 ton s piatimi nápravami v dnes už zriedkavej emisnej triede EURO 0 by od 1. júla zaplatil za trasu Bratislava – Košice v porovnaní s dneškom dvojnásobnú sumu. Priplatia si však i prevádzkovatelia nových kamiónov.
Účinnosť totiž nadobudne nový zákon, ktorý do slovenskej legislatívy zavádza európsku smernicu, takzvanú Eurovignette. Za zmenou je rastúci tlak na znižovanie škodlivých emisií, najmä CO2. „Mnoho krajín zvyšuje sadzby mýta nielen z dôvodu inflácie a vyšších nákladov na infraštruktúru, ale aj preto, aby motivovali dopravcov na prechod na ekologickejšie vozidlá,“ hovorí Ivana Lang, ktorá má v spoločnosti Eurowag na starosti mýtne systémy. „Takzvaná Eurovignette je úprava direktívy Európskej komisie. Hlavným cieľom je znížiť emisie CO2 do roku 2030 o 30 %,“ vysvetľuje. Podľa novej smernice, ktorá do slovenského zákonodarstva prechádza v nariadení vlády SR 418/2024 Z. z., sú vozidlá podľa dopadu na životné prostredie rozdelené do piatich CO2 tried, od čoho sa bude odvíjať aj platba za mýto. Na najvyššiu triedu dosiahnu len elektrické a vodíkové vozidlá. Novinka nadobúda účinnosť už 1. júla 2025.
AKO UŠETRIŤ NA MÝTE
Expert Milan Moravský zo spoločnosti Eurowag radí, ako znížiť dopad zdražovania:
- Overenie možnosti zliav. Ak je vozidlo vyrobené po roku 2020, oplatí sa prepočítať, či vzniká nárok na zaradenie do lepšej CO2 triedy.
- Zistiť si napríklad u poskytovateľa riešenia platby za mýto existenciu zľavového systému v konkrétnej krajine.
- Optimalizácia plánovaných trás, napríklad využitím telematických a navigačných služieb.
- Správne nastavenie palubnej jednotky, aby sa predišlo pokutám.
- Zvýšenie podielu alternatívnych palív.
O koľko bude mýto drahšie
Podľa nových pravidiel sa teda pre komerčnú cestnú dopravu jazda po spoplatnených úsekoch slovenských ciest výrazne predraží.
Predstavme si nákladné vozidlo nad 12 ton s piatimi nápravami, ktoré má prejsť z Bratislavy do Košíc. Precestuje tak približne 236 kilometrov po diaľnici alebo rýchlostnej ceste, 137 kilometrov po cestách I. triedy, ktoré nie sú súbežné s diaľnicami a asi 20 kilometrov po zvyšných komunikáciách.
Majitelia najnovších nákladných vozidiel s triedou EURO VI, ktorí po prvom júli nepodniknú žiadne kroky, si priplatia o vyše tretinu viac. Kým dnes ich mýto vyjde na asi 65 eur, po novom už zaplatia 89 eur bez DPH. Budú totiž automaticky zaradení do emisnej triedy 1. Ak prevádzkujú nízkoemisné vozidlo, oplatí sa im do mýtneho systému nahrať údaje z osvedčenia o evidencii a z dokumentácie výrobcu, ktoré osvedčujú splnenie požadovaných podmienok. Ak by boli na ich základe zaradení do emisnej triedy CO2 – 4, čo je pri spaľovacích motoroch najekologickejší variant, za rovnakú trasu by zaplatili len približne 81 eur bez DPH.
Len pre ilustráciu, staré nákladné vozidlá s emisnou triedou EURO 0, ktoré na slovenských cestách už takmer nevidno, zaplatia po prvom júli za mýto dvojnásobok. Kým dnes ešte dostanú účet na 83 eur bez DPH, po novom by ich mýto stálo 164 eur. Podobne ako dnes, dopravcovia si budú môcť v závislosti od ročného nájazdu uplatniť zľavy.
Zvýšené náklady štát dopravcom aspoň čiastočne kompenzuje znížením sadzby cestnej dane pre ťažké nákladné vozidlá, ktorú nastavil na minimum podľa európskych pravidiel. Dopravca tak pri najčastejšie používanej súprave s návesom na jedno vozidlo ročne ušetrí približne 330 eur.
Zmena v platbe mýta sa najviac dotkne vozidiel, ktoré boli registrované pred 1. júlom 2019. Tie automaticky spadnú do najmenej ekologickej a teda z pohľadu ceny mýta aj najdrahšej kategórie bez nároku na zaradenie do vyššej emisnej triedy.
Nová smernica už od roku 2023 platí napríklad v Nemecku. „Po zavedení Eurovignette došlo v Nemecku k navýšeniu cien mýta za kilometer o 76-84 %, zvýhodnené sadzby si dokázalo nárokovať približne 10-20 % dopravcov,“ vysvetľuje odborníčka spoločnosti Eurowag, ktorá odvetviu komerčnej cestnej dopravy ponúka riešenia pre jednoduchú platbu za mýto po celej Európe.
Zdražie aj zahraničie
Dopravcovia si tento rok priplatia aj pri cestách za hranice. V Česku sa platba za jazdu po spoplatnených úsekoch zvýšila pre vozidlá nad 3,5 tony približne o 5 %. Kamión nad 12 ton s piatimi nápravami emisnej triedy EURO VI a CO2 triedy 4 tak za cestu zo slovenskej hranice do Prahy zaplatí mýto približne 55 eur (1367 CZK). Rovnaký kamión ale EURO VI a CO2 trieda 1 už na mýte za rovnakú trasu zaplatí približne o 5 eur viac (1479 CZK).
Novinkou u západných susedov je presun portálu českého elektronického systému mýta z adresy mytocz.eu na novú adresu myto.gov.cz.
Ceny rastú aj u ďalších susedov Slovenska. V Rakúsku stúpli už od januára 2025 ceny pre nákladné autá nad 3,5 tony závislosti od počtu náprav a triedy CO2 o 7,3 až 12,6 %. V Maďarsku sa zvyšovalo najmä z dôvodu inflácie, mýto pre nákladné autá narástlo o 3,4 %.
Modelový príklad:
Trasa Bratislava – Košice (393 spoplatnených km), nákladné vozidlo nad 12 ton, 5 a viac náprav
Najhorší eko variant EURO 0, CO2- 1 | Najlepší eko variant (spaľovací motor) EURO VI, CO2 – 4 | |
Súčasná cena | 83,48 | 83,48 |
Nová cena | 164,8 | 81,52 |
Ceny sú v eurách bez DPH
Zdroj: Kalkulátor mýta NDS, Prílohy 5 a 6 Nariadenia vlády SR 418/2024 Z. z. v znení účinnom od 1. júla 2025