Múdro na spotrebu
Renault Trucks pomenoval vozidlá modelového radu T a T High pre rok 2025 Smart Racer a my sme mali možnosť vyskúšať ťahač T High 480TC. Poháňal ho motor DE13 Turbo Compound a aj vďaka nemu výrobca deklaruje až o 14 % nižšiu spotrebu v porovnaní so štandardným modelom.
Renault Trucks radu T bol predstavený už v júni 2013 ako nástupca legendárnych typov Magnum a Premium, o dva roky neskôr získal titul Truck of the Year. V rámci koncernu Volvo Group, ktorého súčasťou je francúzsky výrobca, dochádza k spoločnému využívaniu vyvinutých technológií medzi značkami. Pre diaľkový rad, kam patria ťahače T a T High, bol zásadný november 2021, keď sa v rámci technologického faceliftu Evolution objavil motor DE13 s technológiou turbo compound a vozidlo prešlo aj dizajnovými zmenami.
V kombinácii s novou generáciou prediktívneho tempomatu OptiVision dokázal vtedy znížiť spotrebu až o 10 %. Novinky predstavené k modelovému roku 2025 Smart Racer, napríklad nový kamerový systém namiesto spätných zrkadiel či nová generácia prediktívneho tempomatu OptiVision+, priniesli ďalšie úspory až tri percentá.

Pristane mu to
Renault Trucks radu T a T High ma svojím hranatým vzhľadom nikdy veľmi neoslovil, zvonka ani zvnútra. Aby som si ho na ulici všimol, musel zaujať netradičnou farbou alebo polepmi. V prípade testovaného trucku som ale zmenil názor, pretože v oranžovej metalíze, s kamerami namiesto zrkadiel, svetelnou rampou a klaksónmi sa mi zapáčil hneď na prvý pohľad.

Samotár
Interiér kabíny mal dosť bohatú výbavu, hoci išlo o takmer štandardne vybavený ťahač Renault Trucks. Kabína modelu T High ponúka veľa vnútorného priestoru a rovnú podlahu. Za príplatok je dostupná úprava kabíny Maxispace, teda verzia, ktorú by som nazval „samotár“, so skrinkami namiesto druhého lôžka, čo prináša maximálny komfort pre jedného vodiča.
Témou sa stal aj otočný spolujazdcov sedák s nastaviteľným stolíkom. Oceňujem menič so zásuvkami na 230 V. Na prístrojovej doske je odkladacia priehradka pre veľký smartfón a dva USB-C konektory. Horná časť prístrojovej dosky poskytuje veľkú rovnú plochu, no na šikmé vysúvanie zásuvky som si musel zvyknúť. Ovládač zdvihu s magnetickým prichytením som nakoniec nechával pri hasiacom prístroji vedľa sedačky.


Najlepšie riešenie
Od modelového roku 2025 majú modely T, T High a T E-Tech štandardne kamerový systém. Pôsobí dobre vizuálne a hlavne výborne funguje. Displeje majú ostrý obraz, nastaviteľný jas a nočný režim. Kamery spolupracujú s bočnými radarmi a umožňujú zvoliť si dĺžku súpravy. Vodič si môže ručne nastaviť čiaru konca návesu. Pri cúvaní pomáha rýchly zoom. Trojrozmerný dojem ale chýba, takže som sa rovnako vykláňal a kontroloval situáciu očami.

Ďalší skvelý darček
Trinásťlitrový motor s turbo compound je ideálny na diaľkové trasy, najmä po diaľnici. Točivý moment 2 700 Nm je dostupný medzi 900 a 1 250 min-1. Prevody Optidriver a nový tempomat OptiVision+ držia najvyšší stupeň čo najdlhšie. V režime Eco má tempomat nastavenú hranicu –10 km/h. Pri naloženom návesu klesne rýchlosť na 75 km/h pri nastavených 85 km/h.


Tvrdá práca
Test však prebiehal prevažne na vnútroštátnych trasách. Diaľnica tvorila len časť cesty. Aj na cestách I. a II. triedy tempomat fungoval a spomaľoval pred zákrutami či kruhovými objazdmi. Pri zjazdoch z diaľnice ho treba vypnúť manuálne. Nové aktívne riadenie zvládne zákruty samo, keď vodič drží volant. Spotreba bola priaznivá: diaľničná trasa so 27 tonami priemerne 22,2 l/100 km, celkovo 24,5 l/100 km na 640 km jazdy.

Vie prekvapiť
Po dlhšej pauze v rade T to pre mňa bolo veľké prekvapenie. Každému, kto Renault Trucks podceňuje, odporúčam vyskúšať jeho nové funkcie. Na radenie si treba zvyknúť, pri zaradení spiatočky je nutné najprv zaradiť dopredu a potom R. Zaujímalo by ma, aký je rozdiel v komforte pri elektrickom ťahači E-Tech T so štyrmi vzduchovými mechmi vzadu. Predná náprava aj kabína boli odpružené na vzduchu a v zákrutách sa podľa mňa dosť nakláňali. Inak však rad T urobil veľký krok vpred.


Využíva energiu výfukových plynov
Technológia turbo compound pri motoroch Renault Trucks DE13 TC je riešenie zvyšujúce účinnosť spaľovacieho motora tým, že znovu využíva časť energie výfukových plynov. Za bežným turbodúchadlom je umiestnená druhá turbína, tzv. power turbine, využívajúca zvyškovú energiu plynov, ktoré by inak bez úžitku opustili výfuk, cez mechanický prevodový systém a spojku ju odovzdáva priamo na kľukový hriadeľ motora. Tým dochádza k navýšeniu krútiaceho momentu, najmä v nízkych a stredných otáčkach, a k zníženiu spotreby paliva. Renault Trucks uvádza, že kombinácia motora DE13 TC s optimalizovanými prevodmi, prevodovkou Optidriver a prediktívnym tempomatom OptiVision môže priniesť úsporu paliva až 10 %.
Motor DE13 TC vychádza z konštrukcie 13-litrového agregátu Volvo Group. V ponuke pre slovenský trh je iba vo výkonovom variante 480 koní. Je vhodný predovšetkým pre diaľkovú dopravu, kde sa najviac prejaví výhoda systému turbo compound vďaka konštantnému zaťaženiu motora.


