Iveco Crossway High Value – pocta RTO
Iveco Crossway High Value – pocta RTO. Jedným z piatich exponátov Iveco Bus na výstave Czechbus 2024 bol Crossway High Value 12 m ADAS. Autobus vybavený novými asistenčnými systémami nás ale zaujal aj čalúnením sedačiek, odkazujúcim na jeden legendárny český autobus. Krátko sme ho vyskúšali.
Modernizovanú verziu u nás najpredávanejšieho medzimestského autobusu Crossway spoznáte podľa úplne novej masky a hlavných svetlometov, ktoré sú osadené full LED technológiou (stretávacie aj diaľkové plus cornering). Tie zaisťujú za tmy naozaj skvelú viditeľnosť.

Noví pomocníci
V rámci nového bezpečnostného balíčka GSR obdržal Crossway ďalšie asistenčné systémy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), varujúce vodičov pred nebezpečenstvom, založené na pasívnom princípe. Nijako teda nezasahujú do riadenia či bŕzd, to všetko je na vodičovi. BSIS je systém pre sledovanie mŕtveho uhla, založený na radare, umiestnenom v našom prípade na pravom boku za predným podbehom, ktorý má za úlohu strážiť pri odbočovaní. Varovná kontrolka je na pravom A-stĺpiku.
MOIS je informačný systém upozorňujúci vodiča na prípadnú prekážku pred autobusom v čase rozjazdu s varovaním na prístrojovej doske. ISA pomocou kamery za čelným sklom (a v spolupráci s mapovými pokladmi) zobrazuje na displeji dopravné značky s obmedzením rýchlosti, a ako sme sa presvedčili, vie to veľmi spoľahlivo aj za tmy. DDAW pomocou vyhodnotenia jazdného štýlu odporučí vodičovi prípadnú prestávku v riadení.
Do povinnej výbavy patrí aj cúvacia kamera, ktorej obraz sa premieta na samostatný displej na prístrojovej doske. Je veľmi ostrý aj za horších svetelných podmienok a je možné si ho vyvolať aj za jazdy dopredu. Musím ale najskôr zadať PIN, čo je otravné samo o sebe, nehľadiac na to, že displej nie je dotykový a vodič to musí robiť pomerne zložito pomocou tlačidiel. Iveco Bus tak trochu premárnilo šancu tento displej využiť pre modernejší multimediálny systém, pretože ten od Blaupunktu bol zastaraný už pred 10 rokmi.

Iveco Crossway High Value – pocta RTO
Najluxusnejšie
Crossway sa ponúka v troch základných variantoch Pop (vhodný pre školskú dopravu), Line (určený pre medzimestskú dopravu na krátke a stredne dlhé vzdialenosti) a nami testovanom High Value, čo je „prémiový“ variant vychádzajúci z Line, ktorý vďaka individuálnym výdychom ventilácie a osobnému osvetleniu pre cestujúcich prináša vyššiu úroveň. Toto prevedenie z neho robí ideálnu voľbu pre dlhšie medzimestské trasy.
Náš autobus bol preto osadený sedadlami Spacio Line so sklopnými držadlami na strane do uličky a pevným držadlom na zadnej strane, čalúnené červenou textíliou Excellence v kombinácii s červenými koženými bokmi sedadiel a ozdobným lemovaním Valencia Silver. Pokiaľ je vám to povedomé, tak sa nemýlite. Táto kombinácia má pripomenúť slávny domáci autobus Škoda 706 RTO Lux. A aj vďaka podnožkám sa v sedadlách sedelo naozaj veľmi pohodlne. Autobus mal dokonca aj dva sklopné monitory.

Niektoré veci sa nemenia
Po každom zapožičaní autobusu Iveco sa obvykle vyplňoval dotazník, kde sme mali uviesť veci, čo sa nám páčili a čo by stáli za vylepšenie. Niektoré naše pripomienky (ale asi aj od ďalších zákazníkov) výrobca asi vypočul. Tak napríklad sklá v spätných zrkadlách už sa v 100 km/h neklepú a príjemne stíchli aj stierače, ktoré už pri práci necvakajú.
Naopak páčka retardéra má stále nepríjemne ostré hrany, slnečná clona na bočnom okne u vodiča klope aj na zdanlivo hladkej ceste a tá hlavná nepokrýva celé čelné sklo, takže sprava dostáva vodič plnú dávku slnečných lúčov. Modernizáciu by si zaslúžil aj ovládací panel klimatizácie a o multimediálnom systéme som už písal. Inak sa nám pracovisko vodiča po modernizácii páčilo.

Iveco Crossway High Value – pocta RTO
Zamatová práca
Pohon autobusu obstarával osvedčený deväťlitrový Cursor v top špecifikácii so 400 k, ktorý spolupracoval so šesťstupňovým meničovým automatom ZF Ecolife. Toto ústrojenstvo absolútne nemá chybu, radí tak zamatovo, že o zmenách vodič prakticky nevie. Keďže tento autobus nebol primárne konfigurovaný pre diaľničnú premávku, ale medzimestské cestovanie, dostal pomerne „rýchly“ stály prevod, takže v 100 km/h motor točil 1650 min-1. So 40 ľuďmi na palube som autobus vyskúšal na trase Praha – Hradec Králové s priemernou spotrebou medzi 23,5 a 24 l na 100 kilometrov.
Iveco Crossway High Value – pocta RTO
Technické údaje
Názov: | Iveco Crossway High Value 12 m |
Motor: | R6/vznetový preplňovaný (Cursor 9) |
Zdvihový objem: | 8 700 cm3 |
Maximálny výkon: | 294 kW (400 k)/2 200 min-1 |
Maximálny krútiaci moment: | 1 700 Nm/1 200 min-1 |
Prevodovka: | 6-st. automatická (ZF Ecolife 6AP 1720B) |
Počet miest na sedenie: | 47+1 |
Maximálna hmotnosť: | 19 000 kg |
Rozmery d × š × v: | 12 097 × 2 550 × 3 460 mm |
Rázvor: | 6 200 mm |
Objem batožinového priestoru: | 5,7 m3 |
Objem batožinových košov: | 2,8 m3 |
Objem palivovej nádrže: | 430 l (310 + 120 l) |
Objem nádrže na AdBlue: | 80 l |
Maximálna rýchlosť: | 100 km/h |