Cestná doprava

Czechbus patril elektrine

Czechbus patril elektrine. V druhej polovici októbra prebehol na výstavisku PVA Expo v Letňanoch už 11. ročník najväčšieho stredoeurópskeho veľtrhu autobusov, hromadnej dopravy, telematiky a servisnej techniky. Nie je prekvapením, že veľkú časť vystavených autobusov tvorili elektrické modely.

Czechbus je špecializovaný B2B veľtrh, zameraný na českú a stredoeurópsku cestnú hromadnú dopravu. Už tretíkrát sa konal na výstavisku PVA Expo v Letňanoch (Praha), a zatiaľ čo v minulosti bolo možné vidieť prevažne zájazdové či medzimestské autobusy, v súčasnosti hrajú prím mestské autobusy, predovšetkým s elektrickým pohonom.

Súbežne s veľtrhom Czechbus prebiehal aj prvý ročník veľtrhu dopravnej infraštruktúry inteligentných miest Smart City Transport Solutions, v rámci ktorého sa uskutočnil celý rad zaujímavých prednášok a konferencií. My sa však zameriame najmä na výrobcov, resp. dovozcov autobusov. Z tých veľkých chýbal iba poľský Solaris, a to len preto, že sa na veľtrhu zúčastňuje raz za dva roky.

IVECO BUS

„Sme veľmi radi, že môžeme opäť nadviazať na tradíciu začatia tlačových konferencií na veľtrhu Czechbus,“ povedal na úvod Jan Kimla, obchodný riaditeľ pre trhy CEE, a pokračoval, „udržateľná mobilita je trvalým záväzkom IVECO BUS, má skutočne vedúce postavenie v oblasti alternatívnych energií, ako sú CNG, biometán, elektrina či XTL/HVO.“ Na rozdiel od veľkej časti výrobcov autobusov IVECO BUS nestavilo v rámci energetického prechodu výhradne na „elektrickú kartu“, ale ponúka mix niekoľkých pohonov. Vo svojom stánku v hale 4 mal preto výrobca vystavené tri autobusy s tromi rôznymi pohonmi.

Hlavnou hviezdou bol prímestský, resp. medzimestský Crossway Hybrid Low Entry Line s naftovým motorom schopným používať obnoviteľné palivo XTL a hybridným modulom (bližšie informácie v tomto čísle). Konvenčné pohony zastupoval mestský nízkopodlažný 12-metrový Streetway so šesťvalcom Cursor 9 s výkonom 228 kW (310 k). Tento model už čoskoro začne v Prahe postupne nahrádzať autobusy značky SOR. Tretím vnútorným exponátom bol plne batériový E-WAY 9,5, ktorý vzniká v spolupráci so sesterským výrobcom HEULIEZ. Ten je osadený novou generáciou batérií Forsee Power ZEN typu NMC, ktoré poskytujú o 20 % viac energie ako predtým, kapacita jedného packu vzrástla na 42 kWh. Na vonkajšej ploche si mohli návštevníci prezrieť 12-metrovú verziu modelu E-WAY, ako aj modely Crossway Pro, Crossway Low Entry Line a Evadys.

IVECO Crossway Hybrid LE

SOR

Český výrobca vo svetovej premiére predstavil prototyp elektrického kĺbového autobusu NS 18 Electric. O pohon 18,75 m dlhého autobusu sa stará asynchrónny elektromotor s výkonom 240 kW, ktorý čerpá elektrinu z trakčných NMC batérií umiestnených na streche. Ich maximálna kapacita (existuje aj menší variant) môže byť až 602 kWh, pričom dokážu zaistiť dojazd až 300 kilometrov. Tento kus bol osadený pantografovým nabíjaním, nechýbala však ani zástrčka typu CCS2.

Prvým zákazníkom bude ČSAD MHD Kladno (patrí pod autobusového dopravcu Arriva), osem z nich spolu s rovnakým počtom 12-metrových verzií nasadí v uliciach Kladna. Autobus už má za sebou Field test. Práve v tomto type SOR prvýkrát predstavil aj novú digitálnu prístrojovú dosku. Druhým exponátom bol klasický trolejbus TNS 12, ktorý vznikol ako skladačka v spolupráci s Dopravným podnikom mesta Brna. Ten má licenciu na postavenie až 40 trolejbusov tohto typu.

SOR NS 18 Electric

Škoda Group

Po svetovej premiére na veľtrhu InnoTrans 2022 v Berlíne zažil nový vodíkový autobus H’City premiéru aj v Česku. Ako technický základ poslúžil model Avenue Electron od tureckého výrobcu Temsa (Škodovka v ňom má 50 % podiel), poháňa ho asynchrónny elektromotor Škoda PMSM s výkonom 160 kW. Elektrinu vyrába palivový článok Ballard FC Move s výkonom 72 kW, na palube sú aj trakčné batérie Nano power LTO s kapacitou 22,9 kWh. Vodík je uložený v piatich tlakových fľašiach Luxfer s kapacitou 5x 322 l, celková kapacita je 39 kg, resp. využiteľná 37 kg, čo vystačí na 350 kilometrov.

Škoda Group okrem vodíkového autobusu predstavila aj nízkopodlažný trolejbus T’CITY s karosériou Temsa. Vhodný je aj pre trasy s úsekmi bez trakčného vedenia, pri použití trakčnej batérie umožňuje dojazd až 15 kilometrov. V neposlednom rade bol v rámci veľtrhu odprezentovaný aj monitorovací systém pre kolesové vozidlá Astrid. Sleduje a analyzuje vozidlá od Škodovky priamo v prevádzke. Počas jazdy monitoruje až 50 rôznych parametrov, medzi nimi napríklad spotrebu, výdrž batérií či polohu autobusu.

Škoda H’City

MAN Truck & Bus

Český importér vystavil hneď tri autobusy pýšiace sa nejakým významným medzinárodným ocenením. To „najmenej prestížne“ dostal model Lion´s Intercity LE, a to ocenenie iF Design Award 2022. Hneď vedľa neho stál Neoplan Cityliner v edícii Platin, ktorý od medzinárodnej poroty (jej členom je aj šéfredaktor nášho magazínu) získal prestížny titul Coach of the Year 2022. O rok neskôr získal MAN od rovnakej poroty titul Bus of the Year 2023 za elektrický mestský autobus Lion´s City 12 E. Toto dvojité víťazstvo je v histórii ankety úplne unikátne.

MAN Lion´s City 12 E

EVOBUS SR

Vo vnútornej expozícii si mohli záujemcovia prezrieť modernizované verzie prémiových zájazdových autobusov Setra TopClass a Comfort Class 500. Na vonkajšej ploche stál medzimestský autobus Intouro K hybrid, osadený hybridným modulom so 14 kW elektromotorom. Rovnakou technológiou bol vybavený aj mestský plne nízkopodlažný autobus Conecto Hybrid.

Mercedes-Benz Conecto Hybrid

VOLVO BUS

České zastúpenie sa pochválilo modernizovaným prevedením zájazdového autobusu 9700. Popri dizajnových zmenách vozidlo dostalo predovšetkým úplne nový podvozok a výrobca sa vrátil k 13-litrovému motoru, ktorý zároveň prešiel modernizáciou. Tá sľubuje až 9 % úsporu paliva v porovnaní s predchodcom, a výkon až 500 k. Ďalšiu veľkú inováciu predstavuje digitálny prístrojový štít, známy z ťažkého radu nákladných vozidiel, so širokou možnosťou konfigurácie zobrazenia informácií.

Volvo 9700

ANADOLU ISUZU

Spoločnosť Turancar, tradičný účastník veľtrhu a dovozca tureckých autobusov, vystavil elektrickú verziu mestského minibusu Novo City Volt. Ten je k dispozícii s tromi variantmi batérií (142/211/269 kWh). A dojazdom 180, 300 a 350 kilometrov, batérie je možné nabíjať výkonom až 150 kW. O pohon sa stará elektromotor s výkonom 255 kW (342 Nm) a s najvyšším krútiacim momentom 2 355 Nm.

Isuzu Novo City Volt

Karsan

Turecký výrobca priviezol do Letňan elektrický mestský autobus e-ATA s obrovským dojazdom až 450 kilometrov. Tento rok sa zúčastnil boja o titul Bus of the Year. Popri originálnom dizajne alebo mimoriadne presklenom interiéri toto vozidlo zaujme aj sofistikovanou elektrickou hnanou nápravou ZF s elektromotormi s celkovým výkonom 250 kW.

KARSAN e-ATA 12

BMC

Na veľtrhu Czechbus nechýbala ani ďalšia turecká značka BMC, ktorú k nám dováža spoločnosť BusPlan. Vo svojom stánku mala tri mestské autobusy. Najväčším exponátom bol 18-metrový typ Procity 18 CNG, plynový pohon mal aj model Neocity 9. Zástupcom elektrických autobusov bol 10-metrový model Neocity EV.

BMC

Zdroj
transport.sk
Editor

Prečítajte si aj

Back to top button