Advertisement
Správy | Aktuality | Témy

Čínske BYD na bratislavskom hrade

Čínske BYD na bratislavskom hrade. A už je to tu! Jeden z najväčších výrobcov áut na svete vstúpil na slovenský trh a chystá výraznú expanziu. Do konca roka má mať až 20 predajných miest po celom Slovensku, z toho tri miesta v Bratislave a dve v Košiciach. Prvú predajňu otvára Auto Impex.

Čínsky automobilový gigant BYD (Build Your Dreams) prichádza s troma modelmi, z toho dvoma čisto elektrickými. Slovensko je len jednou z 12 krajín, ktoré BYD pridáva do svojho portfólia ešte v roku 2025. Vlani predal v Európe 50 165 áut, je to však len začiatok – predvoj čínskej ofenzívy.

Vo veľkom štýle

Na prezentácii na Bratislavskom hrade v slovenskej premiére BYD predstavil tri modely – elektrický sedan Seal, elektrické SUV-kupé Sealion 7 a plug-in hybridné SUV Seal U DM-i. Dvojica elektromobilov stojí na veľmi modernej elektrickej architektúre e-Platform 3.0, ktorá obsahuje štrukturálnu batériu Blade Battery, ktorá môže mať napätie 800 V, a elektromotory, ktoré zvládajú až 23 000 min-1, čo je najviac v sériovej produkcii.

Základom plug-in hybridu BYD Seal U DM-i je zase platforma Super DM, ktorá spája preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra a účinnosťou až 43 %, jeden alebo dva elektromotory a batériu, ktorá má kapacitu buď 18,3, alebo 26,6 kWh, čo umožňuje čisto elektrický dojazd až 125 km.

V súčasnosti BYD dováža všetky vozidlá z domovskej Číny, no zároveň prebieha výstavba fabriky v susednom Maďarsku, kde firma plánuje vyrábať 150 000 áut ročne. A na tieto autá sa už clo vzťahovať nebude.

BYD Sealion 7

Vyspelý dizajn nesie rukopis Wolfganga Eggera, ktorý navrhoval aj Lamborghini či Audi. Veľký crossover bude v predaji s pohonom zadnej nápravy (RWD), ale aj ako štvorkolka (AWD), pričom elektromotory ponúknu výkon 230 kW, resp. 390 kW s krútiacim momentom 380 Nm, resp. 690 Nm. Vďaka výkonným motorom zrýchli z 0 na 100 km za 6,7 sekundy (zadnokolka), štvorkolke to potrvá iba 4,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 215 km/h.

Používa platformu e-Platform 3.0 s CTB (cell-to-body), ktorá obsahuje aj prvú inteligentnú pulznú samoohrievaciu technológiu pre mrazivé počasie, čím sa zrýchľuje nabíjanie. Batérie s kapacitou 82,5, resp. 91,3 kWh bude možné nabíjať s výkonom 150 kW, resp. 230 kW. Za necelú polhodinu dobijete batériu na 80 % kapacity (potom sa z dôvodu ochrany nabíjací výkon výrazne znižuje). Dojazd na jedno nabitie je 450 a 500 km.

Interiér je kvalitný a vyspelý, s dostatkom miesta pre štvor- aj päťčlennú posádku. Batožinový priestor má v základe 520 litrov, sklopením zadných sedadiel je to až 1 789 litrov. Ďalších 58 litrov je pod prednou kapotou. Vo vnútri zaujme veľký dotykový displej v stredovej konzole aj bezkľúčový vstup, podporovaný je aj smartfónom či NFC kartou. Systém ADAS obsahuje šesť ultrazvukových radarov, päť 6 mm radarov a štyri kamery pre pokročilé funkcie asistencie pri riadení.

Konkurentom je hlavne pre Teslu Model Y. V predaji budú tri verzie – RWD BYD Sealion 7 Comfort s cenou od 47 690 eur, AWD verzia BYD Sealion 7 Design AWD s cenou od 52 790 eur s menšou batériou a BYD Sealion 7 Excellence AWD s väčšou, 91,3 kWh batériou s cenou od 56 390 eur.

BYD Seal

Seal je postavený na rovnakej platforme ako Sealion 7, aj tu je k dispozícii pohon zadnej nápravy (RWD) alebo štvorkolka (AWD). Elektromotory ponúknu rovnaký výkon 230 kW, resp. 390 kW s krútiacim momentom 380 Nm, resp. 690 Nm. Z 0 na 100 km sa dostane za 5,9 s. resp. 3,8 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Menšia je aj batéria (kapacita 82,5 kWh), dojazd je však na úrovni 520, resp. 570 km, v závislosti od pohonu (AWD, resp. RWD). Podporované je nabíjanie výkonom do 150 kW, na 80 % do polhodiny.
S pohonom zadnej nápravy (BYD Seal Design) cena začína na sume 45 690 eur. Vyšší model BYD Seal Excellence s AWD bude štartovať na sume 50 790 eur.

BYD Seal U DM-i

Toto SUV bude v predaji iba ako plug-in hybrid v troch motorizáciách – Boost, Comfort a Design. Prvá aj druhá ponúknu rovnaké motory, a to 145 kW elektromotor vpredu kombinovaný s 1,5-litrovým benzínovým motorom s výkonom 72 kW.

Rozdiel bude v batériách. Najnižšia verzia ponúkne 18,3 kWh batériu (dojazd 80 km), verzia Comfort už 26,6 kWh s dojazdom až 125 km. Top verzia BYD Seal U DM-i Design bude mať 150 kW elektromotor vpredu, ale aj 120 kW elektromotor vzadu. Predný bude pritom spárovaný s 1,5-litrovým benzínom s turbom a výkonom 96 kW. Batéria bude ale menšia, ponúkne kapacitu 18,3 kWh a dojazd 70 km. BYD Seal U DM-i v predaji začína od 38 490 eur za verziu Boost, resp. 40 990 eur za verziu Comfort a 45 590 eur za verziu Design.

Záruky

Na všetky autá ponúka BYD záruku šesť rokov alebo 150 000 km, no zároveň osem rokov alebo 200 000 km na batériu (SOH viac ako 70 %) a osem rokov alebo 150 000 km na elektromotor a riadiacu jednotku. Záruka má pritom platiť na všetky modely dostupné v Európe, vrátane objednaných a odovzdaných vozidiel.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button