Testy autobusov

Iveco Streetway mieri do mesta

Ešte pred oficiálnou výstavnou premiérou na veľtrhu Czechbus sme si vyskúšali nový mestský autobus Iveco Streetway s naftovým motorom.

Až doteraz značku Iveco Bus v segmente mestských nízkopodlažných autobusov zastupoval iba model Urbanway. Ten sa ale vyrába vo Francúzsku, čo sa odráža v nákladoch na prácu. To ho, samozrejme, trochu znevýhodňuje na cenovo citlivých trhoch strednej a východnej Európy, o Ázii či Afrike nehovoriac. Preto pred rokom a pol vznikol spoločný projekt s tureckým Otokarom, kde sa bude Streetway v dvoch dĺžkových variantoch – 12 m a kĺbový 18,75 m – od budúceho roka vyrábať.

Turecký základ s technikou Iveco

Cesta k nižším obstarávacím nákladom viedla nielen cez výrobu v Turecku (táto krajina je autobusovou veľmocou), ale aj cez jednoduchšiu konštrukciu samotného autobusu. Navyše Iveco nemuselo vyvíjať od základov nový autobus, ale siahlo do ponuky Otokaru po modeli Kent a ten upravilo. Navonok Iveco zmenilo čelnú aj zadnú partiu a osadilo ho logami, avšak na prvý pohľad toho Streetway s modelmi Urbanway, resp. Crossway veľa spoločného nemá. Bližšie má napríklad k elektrickému E-WAY. Rozhodne ale nevyzerá nijako lacno. Popri vzhľade Streetway prešiel aj ďalšími technickými úpravami.

Nafta a benzín

Tou najzásadnejšou je inštalácia vlastného pohonu. Zatiaľ čo Otokar Kent stavia na jednotky Cummins, Streetway dostal vlastné šesťvalce Industrial FPT Cursor 9 Euro 6e, poháňané buď naftou, alebo stlačeným zemným plynom. Dieselové verzie s technológiou HI-SCR pre krátku aj dlhú verziu majú výkon 228 kW (310 k)/1300 Nm alebo 265 kW (360 k)/1650 Nm, plynové motory disponujú rovnakým výkonom, ten silnejší má ale o 10 Nm nižší krútiaci moment (1640 Nm). Naftové motory si bez úprav poradia s biopalivami druhej generácie, plynové sú plne kompatibilné s bioplynom vyrobeným z obnoviteľných zdrojov. Tlakové fľaše majú objem 1600 litrov pri 12 m modeli, resp. 1805 litrov pre kĺbovú verziu. Štandardne s motormi spolupracuje štvorstupňový automat Voith DIWA.6, ako alternatíva je pripravený šesťstupňový ZF Ecolife 2.

Svetlý interiér

Základné prevedenie môže mať dvoje alebo troje dvojkrídlové dvere, široké celkovo 1200 mm, kĺbové troje alebo štvoro. Vstupná výška je 330 mm, vnútorná interiérová 2438 mm, resp. 2431 mm vzadu. Samotný interiér nepôsobí vôbec zle, je príjemne presvetlený, materiály nevyzerajú lacno a aj dielenské spracovanie sa nám zdalo na prvý pohľad veľmi slušné. Vnútri môže byť 24 až 32 sedadiel typu Kiel Ideo pri trojdverovom variante alebo 26 až 34 pri dvojdverovom variante. Pri kĺbovom autobuse sa posadí 31 až 47 cestujúcich, resp. 33 až 49 cestujúcich pri štvordverovom prevedení. Klimatizácia s výkonom 39, resp. 48 kW (2x 24 kW) bude pri kĺbovej verzii za príplatok, rovnako ako dvojité tónovanie bočných skiel.

Kombinácia dvoch štýlov

Príbuznosť s modelom Otokar Kent je viditeľná v kokpite vodiča. Prístrojová doska s veľkými prepínačmi pôsobí v dnešnej dobe trochu staromódne, čo nezakryje ani nová generácia palubných prístrojov Actia s veľkým farebným displejom, ktorú dostal aj rad Crossway. Zatiaľ čo páčky pod volantom sú z produkcie Iveco, samotný volant už nie. Aj keď je na ňom logo Iveco. Pri prvej prehliadke na nás Streetway urobil pozitívny dojem dostatkom odkladacích miest a rôznych uzatvárateľných priehradiek. Vodiča od interiéru oddeľujú dvere s vysokým plexisklom, čo je v dobe koronavírusu praktické riešenie.

Milo prekvapil

Keď to zhrnieme, pracovisko vodiča sa na nič nehrá, je maximálne praktické a prísne účelné. Volant sa pohybuje aj s prístrojovou doskou a ide to pomerne stuha. Zrkadlá sa v základe nastavujú ručne, tu sme ale mali elektrické ovládanie. Pozíciu za volantom sme si našli pomerne rýchlo. A-stĺpik vľavo je síce na prvý pohľad pomerne masívny, vo výhľade ale nijako neprekáža. Aj krátka cesta od hotela Hilton cez Dejvice na Strahov autobus perfektne preverila, pretože počas tých pár kilometrov sme vyskúšali jeho správanie prakticky na všetkých predstaviteľných povrchoch a musíme uznať, že nás správanie Streetway celkom prekvapilo.

Nakoľko sa na tom podieľa fakt, že vpredu má nápravu ZF, ale aj na malých mestských bicykloch sa správa dôstojne a plavne. Na riadenie autobusu sme si relatívne rýchlo zvykli. Príjemným zistením bolo skvelé zladenie motora so štvorstupňovým automatom Voith, ktorý radil hladko a prakticky nepostrehnuteľne. Dobrý dojem v nás zanechal aj integrovaný retardér, naopak, osobne nám príliš nevyhovuje uchytenie brzdového pedála pri podlahe, pretože nemáme taký cit pre dobrzďovanie do zastávky.

Popri 12 m verzii bude existovať už len kĺbová s dĺžkou 18,75 m

Servis v sieti Iveco

Na príchod nového modelu sa, pochopiteľne, pripravila aj predajná a servisná sieť Iveco Bus, ktorá mu bude zaisťovať kompletné ponuky služieb od servisu, financovania, školenia, zmlúv o údržbe a pod. Prekvapilo nás, ako príkladne má riešené servisné prístupy do motorového priestoru zvonku aj zvnútra. Kalkulačku TCO určite poteší, že nárazník je delený na tri časti, takže pri poškodení sa vymení len poškodený kus.
Iveco Streetway je zacielený na menej náročné európske, ázijské a africké trhy, kde by mal konkurovať priaznivou cenou a nízkymi TCO.

V spolupráci
transport.sk
Editor

Prečítajte si aj

Back to top button