Cestná doprava

EETS prinesie viac štátu aj vodičom

V roku 2023 prevezme mýtny systém na Slovensku štát a súčasne s tým chce Národná diaľničná spoločnosť otvoriť mýtny systém v rámci EETS aj súkromným subjektom. Ťažiť z toho bude nielen štát, ale aj vodiči, ktorí nebudú mať na okne toľko palubných jednotiek.

EETS – European Electronic Tolling Service, v preklade Európska služba elektronického mýta. Idea jednej palubnej jednotky a jednej faktúry pre platenie mýta vo všetkých krajinách EÚ siaha až do roku 2004, keď Európsky parlament a Rada vydali Článok 3 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov v spoločenstve. Ten stanovuje zriadenie Európskej služby elektronického mýta. Je rok 2021 a žiadna univerzálna krabička, ktorá by zvládla celú Európu, stále neexistuje.

Politická záležitosť

„Na vine však nie sú súkromné firmy, ale jednotlivé krajiny EÚ. Neexistuje totiž na ne žiadna páka, ktorá by ich nútila nástup EETS čo najviac urýchliť,“ vysvetľuje Miroslav Novák, country manager Eurowag SK, dôvod, prečo aj po 15 rokoch musia mať vodiči na okne niekoľko palubných jednotiek. Otázka výberu mýta je pomerne citlivá záležitosť, ide o ďalšiu formu štátom vyberaných daní, do ktorej celkom logicky nechce púšťať súkromné subjekty. Dodnes neexistuje (a asi ani nebude) žiadna oficiálna cestná mapa, ktorá by informovala o tom, kedy jednotlivé krajiny EÚ otvoria svoje mýto pre EETS. Tým prvým krokom je tzv. certifikačný proces.

Náročná certifikácia

Eurowag v súčasnosti ponúka dopravcom jednoduchú platbu mýta pomocou dvoch palubných jednotiek (EVA a Toll4Europe) pre osem krajín (Rakúsko, Nemecko, Belgicko, Maďarsko, Bulharsko, Francúzsko, Španielsko a Portugalsko) a tunely Liefkenshoek, Warnow a Herren. Tento rok na jeseň by mal byť podľa informácií ministerstva dopravy spracovaný plán certifikácie pre Českú republiku. Zatiaľ poslednou krajinou, ktorú Eurowag zapojil do portfólia, bolo Rakúsko. To otvorilo svoj mýtny systém pre ostatné štáty už v roku 2013, prví provideri začali poskytovať svoje služby v roku 2016 (Brobizz a Telepass).

Nemecko je jedným zo štátov, ktoré otvorili svoje mýto súkromným subjektom
 

Dva roky práce

Eurowag do rakúskeho certifikačného procesu vstúpil na konci roka 2018, aby na prelome marca a apríla 2021 ukončil pilotnú testovaciu fázu a začal komerčnú prevádzku. Na tomto projekte počas dvoch rokov pracovalo približne 40 ľudí, ktorí súčasne zabezpečujú certifikačné projekty aj v iných krajinách. Celý proces začína tzv. predkolom, keď dochádza k registrácii, vyjednávaniu a overovaniu validity vstupu do samotnej certifikácie. V tejto fáze sa odsúhlasuje technická dokumentácia, plnenie špecifikácií a ich implementácie. Súčasne sa ladia zmluvné vzťahy medzi providerom EETS (Eurowag) a správcom výberu mýta v danej krajine, riešia sa bankové záruky. V ďalšej fáze nastupuje samotné testovanie systému.

Dvojfázové testovanie

„Každý správca výberu mýta si stanovuje mierne odlišné podmienky testovania, ktoré sú ale dopredu dané v podmienkach certifikácie,“ vysvetľuje Miroslav Novák, country manager Eurowag SK. Samotné testovanie prebieha v dvoch fázach. V prvej sa jednotky testujú na vybranej vzorke nákladných vozidiel a autobusov s rôznym počtom náprav a emisnej triedy. Po vyhodnotení tejto fázy nastupuje ostrá testovacia prevádzka, ktorej sa zúčastní presne daný počet áut, ktoré musia prejsť predpísaný počet kilometrov. Väčšinou ide o reálneho dopravcu, zvyčajne sú to klienti spoločnosti Eurowag.Počas tejto doby, ktorá napríklad v Rakúsku trvala tri mesiace, sa zbierajú hlavne dáta o chybovosti jednotky.

Jednotka EVA spája mýtne služby s vyspelou telematikou

Viac peňazí pre štát

Spustenie EETS na Slovensku, ktoré je plánované na rok 2023 v súvislosti so zmenou prevádzkovateľa mýtneho systému, by malo priniesť zefektívnenie výberu peňazí. Štátu by malo z každého vybraného eura zostať ďaleko viac, než je to teraz. Podľa zistení slovenského Najvyššieho kontrolného úradu si totiž takmer polovicu vybraných peňazí na Slovensku necháva súkromná spoločnosť SkyToll, ktorá prevádzkuje mýto od roku 2010. Aj kvôli tomuto zisteniu v januári minulého roka blokovali slovenskí dopravcovia cesty. Vďaka zmene providera si tak môže štát nastaviť, koľko peňazí mu zostane a koľko si budú môcť nechať jednotliví súkromní provideri. V Rakúsku to bolo transparentne stanovené zákonom, resp. vyhláškou, aby mali všetci rovnaké podmienky.

Pridaná hodnota

„Každý dopravca má dnes nejaké riešenie v oblasti mýta, palivových kariet a telematiky, takže presvedčiť ich, aby urobili zmenu, nebude jednoduché,“ pripúšťa Miroslav Novák zo spoločnosti Eurowag. Ako však dodáva, výhodu budú mať tí, ktorí spolu s jednotkou ponúknu aj komplexné služby, ktoré spájajú palivové karty, mýto a trebárs aj telematiku. Eurowag niečo také ponúka v podobe jednotky EVA. Rozhodovať o výbere providera ale bude aj klientsky servis a tiež dostupnosť jednotiek. „Logistika a distribúcia jednotiek sú dôležitými podmienkami certifikačného procesu,“ vysvetľuje Miroslav Novák.

Zdroj
transport.sk
Editor
TS

Prečítajte si aj

Back to top button