Cyklisti testovali bezpečnosť na cestách
Cyklisti testovali bezpečnosť na cestách. Nesúťažné cyklistické podujatie Mission Ride má za cieľ edukovať a šíriť povedomie o bezpečnej jazde a vzájomnej ohľaduplnosti na cestách.
V úvode júla prešli cyklisti v plnej premávke viac ako 550 kilometrov z geografického stredu Slovenska v Ľubietovej do stredu Českej republiky v Číhošti. V cieli jednej z etáp sa uskutočnila diskusia, počas ktorej odborníci hľadali odpoveď na otázku, ako dosiahnuť bezpečnejšie cesty pre všetkých. Podľa Adriána Gazdíka, riaditeľa podujatia Mission Ride, je na cestách viditeľné zlepšenie v dodržiavaní predpisov s ohľadom na cyklistov. „V minulých ročníkoch sme mali viac negatívnych situácií, teraz bola situácia lepšia. Bolo naozaj cítiť, že vodiči si dali záležať na dodržiavaní zákona.“
Pomohla aj legislatíva
Novela cestného zákona, ktorá na Slovensku platí od roku 2022 nariaďuje pri predbiehaní cyklistov bočný odstup 1 meter pri rýchlosti 50 km/h, pri rýchlosti viac ako 50 kilometrov je potrebné zachovať odstup 1,5 metra. Skupine šesť a viac cyklistov zároveň zákon umožňuje jazdu v dvojrade, čo zvyšuje ich viditeľnosť a zároveň pre vodičov skracuje čas predbiehania.
Aj bývalý profesionálny cyklista Juraj Sagan vníma aktuálne pravidlá pozitívne. „Bol to dôležitý krok pre cyklistov. Vnímam, že to obiehanie sa zlepšilo, žiaľ dochádza stále aj k nebezpečným situáciám keď vodič používa auto ako zbraň,“ uviedol starší z bratov Saganovcov.
Cyklisti testovali bezpečnosť na cestách
Obavy pretrvávajú
Bývalý československý reprezentant Jozef Regec zdôraznil, že cyklista nemôže vždy jazdiť len po cykloceste. „Keď cyklista trénuje a ide rýchlo, má ako účastník cestnej premávky právo jazdiť po ceste. Bohužiaľ, stáva sa, že cyklista na ceste príde o život. Jeden a pol metra zo zákona je dobrý krok, dodržuje to väčšina vodičov. Problém vidím v doprave nákladnej a kamiónovej. Vodiči týchto veľkých áut sa často ponáhľajú aj na úzkych cestách a idú hlava-nehlava.“
Dáta z prieskumu spoločnosti Continental, ktorá sa prostredníctvom kampane #ShareTheRoad snaží o zvýšenie bezpečnosti na cestách, pritom ukazujú, že až 63 percent opýtaných má strach ísť na bicykli na cesty do bežnej premávky. Väčšina respondentov si tiež myslí, že situácia na cestách je oveľa nebezpečnejšia ako v minulosti.1
1 Kvantitatívny prieskum vykonala agentúra MNFORCE na reprezentatívnej vzorke 500 aktívnych vodičov/cyklistov v júni 2024.
Infraštruktúrne výzvy
„Slovensko má obrovský dlh v infraštruktúre. Väčšina ciest bola postavená pred desiatkami rokov, keď nikto neočakával taký obrovský rozvoj motorovej dopravy a nárast vozidiel. Nemôžeme rozšíriť všetky cesty, musíme sa naučiť spolu koexistovať – vodiči, cyklisti, chodci aj používatelia elektrokolobežiek,“ uviedol Roman Török, vedúci oddelenia BECEP na Ministerstve dopravy Slovenskej republiky. Vyzdvihol, že aj vďaka prostriedkom z eurofondov sa v posledných rokoch darí rozvíjať cyklistickú infraštruktúru. „Ministerstvo dopravy v roku 2023 zazmluvnilo cyklistické projekty v rozsahu viac ako 28 miliónov eur, čo prinesie kvalitné infraštruktúrne projekty a zlepší postavenie cyklistov na slovenských cestách,“ doplnil.
Cyklisti testovali bezpečnosť na cestách
Sme na ceste k väčšej bezpečnosti?
Napriek pretrvávajúcim obavám z bezpečnosti na cestách dochádza k zníženiu počtu nehôd, čo je dôležité pre posilnenie dôvery verejnosti v cyklistiku ako bezpečný spôsob dopravy. Kým v roku 2000 bolo na Slovensku 81 nehôd pri ktorých prišli o život cyklisti, v roku 2013 ich bolo 16 a v roku 2023 klesol počet smrteľných nehôd na 14 . Tento rok prišli za prvých šesť mesiacov o život štyria cyklisti , leto je však tradične exponovaným obdobím.
„Dnes som vodič, zajtra cyklista. Všetkým nám ide o to dostať sa zdraví domov,“ zdôraznil Adrián Gazdík. Kľúčové sú podľa neho edukácia a vzájomný rešpekt. „Cyklista by mal byť dobre viditeľný, v šere by sme nemali zabúdať na osvetlenie. Pomôže aj občasné odstavenie na krajnici, aby sme nevytvárali veľkú kolónu a nevzbudzovali nevraživosť medzi vodičmi. Pomôcť by mohlo aj zavedenie povinnosti v autoškolách stráviť týždeň v premávke na bicykli. Myslím, že by lepšie pochopili situácie na cestách aj z pohľadu zraniteľnejších účastníkov cestnej premávky,“ dodal riaditeľ podujatia Mission Ride.