Čínsky elektrický „Homtruck“
Čínsky elektrický „Homtruck“. Čínsky automobilový gigant Geely bude v roku 2023 vyrábať elektrické nákladné vozidlo.
Divízia úžitkových vozidiel čínskej automobilky Geely ohlásila, že do konca tohto roka začne vyrábať ťažký nákladný automobil „Homtruck“ v obmedzených sériách, pred plnou výrobou v roku 2024. Pri prezentácii vozidla Homtruck v minulom roku výrobca predstavil dve verzie hnacieho ústrojenstva – plne elektrický a metanolom poháňaný predlžovač dojazdu. Nové nákladné vozidlo je vybavené vlastným viacmotorovým centrálnym elektrickým pohonom s flexibilným krútiacim momentom od Geely. Spoločnosť avizovala, že súčasťou plánov vývoja je uvedenie na európsky trh, ďalšie podrobnosti však doteraz neboli zverejnené.
Geely chce konkurovať Tesle
Čínska automobilka Geely uviedla, že elektrický ťahač Homtruck má konkurovať automobilu Semi americkej automobilky Tesla. Divízia úžitkových vozidiel Farizon Auto plánuje uviesť ťahač na trh v roku 2024 a zameriava sa aj na medzinárodné trhy. „Elektrický ťahač Homtruck je navrhnutý a vyvinutý pre globálny trh,“ povedal v rozhovore so CNBC šéf divízie Mike Fan. Spoločnosť sa podľa neho s novým vozidlom zameria na Južnú Kóreu, Japonsko, ale aj na Severnú Ameriku a Európu.
Vlastné elektrické nákladné autá už produkuje množstvo automobiliek, od nemeckého Daimlera cez Volvo Trucks, DAF, Scaniu, IVECO/Nikola až po čínsky BYD, ktorý podporuje investor Warren Buffet. Tesla predstavila vozidlo Semi v roku 2017, jeho sériovú výrobu neskôr odložila na rok 2023. Vo viacerých distribučno-dopravných firmách v USA zatiaľ využívajú elektrotrucky Semi na rozvážku.
Geely bude vozidlo dodávať s rôznymi pohonmi, napríklad ako hybridné auto s metanolovými palivovými článkami, prípadne s čisto elektrickým pohonom. Batérie poháňané metanolom sú technológiou, do ktorej spoločnosť Geely investuje už niekoľko rokov a ktorá je súčasťou niektorých jej modelov.
Pri dlhších cestách budú nákladné vozidlá schopné napríklad vzájomne komunikovať, aby udržiavali bezpečnú rýchlosť a vzdialenosť.
Čínsky elektrický „Homtruck“
„Automobilka plánuje zaviesť autonómne riadenie v troch fázach. Úplnú automatizáciu riadenia chce Geely dosiahnuť v roku 2030,“ uviedol Mike Fan. Výrobcovia automobilov sa stretávajú s nárastom cien surovín a celosvetovým nedostatkom polovodičov. Sledujú tiež cenu lítia, ktorá sa tento rok vyšplhala na rekordné hodnoty. Správa spoločnosti Benchmark Mineral Intelligence z konca októbra 2023 uvádza, že výrobcovia batérií začínajú rast cien prenášať na automobilky, čo by mohlo mať zásadný vplyv na elektromobily, ktoré prídu na trh v rokoch 2023 až 2024.
Fan uviedol, že rastúce ceny surovín ovplyvňujú objem výroby a marže spoločnosti. Narastajúce ceny surovín označil za prechodný problém, ktorý sa bude postupne zmierňovať. Na objeme výroby sa tiež odráža nedostatok polovodičov. Geely sa snaží nájsť alternatívne riešenie, čo sa týka mikročipov, a problémy s dodávkami sa postupne riešia, uzavrel Fan.
Homtruck je inteligentný ťahač novej generácie, postavený na architektúre s vysokou modularitou. Mal by sa stať „jedným z najpokročilejších a najčistejších úžitkových vozidiel na cestách“. Čisto elektrický variant bude mať možnosť rýchlych výmen batérií. To umožní Homtrucku nabíjať sa na diaľničných čerpacích staniciach počas niekoľkých minút. Homtruck sa môže pripojiť k platformám logistickej siete, aby pomohol vodičom získať v reálnom čase najzaujímavejšie zákazky, analyzovať a sledovať dodávky a vypočítavať prevádzkové náklady trás. Senzory návesu budú využívané na analýzu dopravných dát v reálnom čase a na následné odporúčania ideálnych trás.
Čínsky elektrický „Homtruck“
Systém riadenia spotreby tiež dokáže upraviť výkon vozidla alebo spotrebu paliva tak, aby bol dosiahnutý optimálny ekonomický výsledok. Vďaka štandardným hardvérovým senzorom a moderným možnostiam komunikácie 5G a V2X je Homtruck schopný využívať funkcie autonómneho riadenia L4. Podporovaná je aj funkcia „konvoj“, ktorá umožní nákladným vozidlám vzájomne komunikovať na dlhých trasách. Homtruck údajne dokáže integrovať prácu, život a zábavu. Kokpit zahŕňa pracovný, ako aj obytný priestor, pričom ten druhý sa skladá z kúpeľne so sprchou a toaletou, postele, chladničky, kávovaru, kuchynky a dokonca aj malej práčky.
V pracovnom priestore využíva Homtruck ergonomický dizajn sedadiel, kameru s vysokým rozlíšením a inteligentného asistenta komunikujúceho s 360-stupňovými kamerami. Tie pomáhajú udržiavať prehľad o dianí v okolí vozidla počas jazdy aj pri parkovaní. Homtruck sľubuje dojazd 1 000 km. Homtruck H je vybavený prvým i-MPS viacmotorovým centrálnym elektrickým hnacím reťazcom s flexibilným krútiacim momentom od spoločnosti Geely.
Umožňuje 16 prevádzkových režimov a je určený pre úžitkové vozidlá s veľkým rozsahom prevádzkových podmienok. Do roku 2026 chce Geely New Energy Commercial Vehicle Group vyrobiť 50 000 jednotiek na výmenu batérií (výmena energie s predĺženým dojazdom) ťažkých nákladných vozidiel a 50 000 jednotiek ťažkých nákladných vozidiel na metanol.