Testy nákladných vozidiel

Zoznámenie s elektrickým Volvom FE

Značka Volvo Trucks patrí k priekopníkom techniky v nákladných vozidlách a svoju povesť potvrdzuje aj v súčasnosti, kedy sa do segmentu ťažkých nákladných vozidiel začína dostávať elektromobilita. V ponuke Volvo Trucks sú v súčasnosti dva čisto elektrické modely: menšie FL a jeho väčší súrodenec FE, ktorý sme mali možnosť vyskúšať.

Naše testovacie Volvo FE Electric malo konfiguráciu 6×2 a osadenú sklopnú nadstavbu, dá sa povedať, že išlo o štandardnú verziu, často používanú v stavebníctve. Zvonku je elektrické FE v podstate na nerozoznanie od štandardnej verzie so spaľovacím motorom, šasi aj kabína sú rovnaké. Rozdiel sa nachádza pod kabínou.

Elektrický pohon

Je ním hnacie ústrojenstvo, ktoré v prípade elektrickej verzie tvoria baterky, menič, elektromotor a dvojstupňová prevodovka. Systém funguje tak, že elektrická energia putuje z batérií do meniča, ktorý mení jednosmerný prúd na striedavý. Striedavý prúd následne prechádza cez jednotku riadenia elektromotora. Elektromotor prenáša hnaciu silu cez dvojstupňovú prevodovku na kardan, ktorý roztáča kolesá.

Elektrické Volvo FE pôvodne vzniklo ako auto pre zber odpadu, osadiť sa dá ale aj rôznymi inými nadstavbami (FOTO: autor)

V nábojoch kolies nie sú elektromotory. Toto riešenie umožňuje jednak použitie menších elektromotorov a takisto lepšiu reguláciu hnacej sily cez prevodovku. Navyše môže výrobca využiť existujúcu konštrukciu vozidla a súčasné komponenty.

Na mieru potrebám

Pri menšom modeli FL sa využíva jeden elektromotor, ktorý má max. výkon 200 kW a max. krútiaci moment 425 Nm. Väčšie FE, ktoré sme mali možnosť vyskúšať my, využíva elektromotory dva. Poskytujú mu max. výkon 400 kW a max. krútiaci moment 850 Nm. Dojazd závisí od počtu bateriek, ktorý si zákazník do vozidla zvolí. V prípade FL to môže byť 3, 4, 5 alebo 6 batérií, pričom dojazd s maximálnou celkovou váhou vozidla sa podľa ich počtu pohybuje v rozmedzí od 220 do 330 km. Elektrické Volvo FE má menší rázvor, preto je aj možnosť počtu batérií nižšia, konkrétne je tu na výber z 3 alebo 4 batérií. S plne zaťaženým vozidlom je tak možné prejsť od 180 do 220 km. Pri dlhodobých kontraktoch nad tri roky sa so starostlivosťou, opravami alebo prípadnou výmenou batérií počíta a všetky tieto úkony sú zahrnuté v servisnom kontrakte.

Interiér nie je príliš odlišný od toho, na čo sme zvyknutí vo vozidlách so spaľovacími motormi (FOTO: autor)

Ideálnym riešením je, keď sú batérie v páre, teda 4 alebo 6. Pri párnom počte sú totiž rovnomerne zaťažené nápravy a vozidlo má takisto lepšie ťažisko. Jedna batéria váži 575 kg, čo zhltne poriadnu časť užitočnej hmotnosti, pomáha tu však legislatíva, ktorá dovoľuje vozidlám s alternatívnym pohonom zvýšiť celkovú váhu vozidla o jednu tonu.

Zákazník si elektrické Volvo FE dokáže nakonfigurovať podĺa svojich potrieb (FOTO: autor)

Z pohľadu vodiča nás zaujala rekuperačná brzda. Ak je vypnutá, vozidlo viac využíva svoju kinetickú energiu a plachtenie. Ak ju aktivujeme, bude auto rýchlejšie spomaľovať, ale zároveň získava viac spätnej energie. Pri aktivovanej rekuperačnej brzde dokonca pri jemnom stúpení na brzdový pedál vodič stále využíva rekuperáciu. Prevádzkové brzdy sa aktivujú až po razantnejšom stúpení na brzdový pedál. 

V nastaveniach videa si môžete zapnúť aj slovenské titulky

Dve možnosti nabíjania

Nabíjať elektrické FE je možné dvoma spôsobmi. Striedavým prúdom cez nabíjačku typu 2 max. výkonom 22 kW, potrebný je pri tom prúd 32 ampérov. Úplne vybitú batériu takýmto spôsobom nabijete na 100 % kapacity za 11,5 hodiny. Druhým spôsobom je rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom, ktoré umožňuje nabíjať max. výkonom 50 až 150 kW pri elektrickom prúde 64 ampérov. Vybitú batériu nabijete doplna za 1 až 3 hodiny. Z technického hľadiska je pre dlhšiu životnosť batérie lepšie nabíjanie striedavým prúdom, aj keď trvá dlhšie.

Kde majú zmysel?

Elektrické nákladné vozidlá sú tiché, preto môžu byť využívané aj v noci. Ďalšou výhodou je ich prístup do bezemisných zón, ktoré sa postupne stávajú štandardom v centrách veľkých miest. V neposlednom rade prispievajú k väčšiemu komfortu vodičov, čo potvrdil aj 80-dňový test vozidiel FE v reálnej prevádzke. Vodiči sa napríklad cítili omnoho menej unavení a ocenili aj jazdné vlastnosti elektrických verzií.

Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button