Cestná doprava

Setra oslavuje 70 rokov

Setra, tradičná značka výrobcu luxusných autokarov z Ulmu, oslavuje svoje 70. výročie. Presadila sa vďaka samonosnej konštrukcii karosérie a v súčasnosti reprezentujú triedy luxusu tri kategórie – TopClass, ComfortClass a MultiClass.

S celkovým počtom šiestich modelových radov za posledných sedem desaťročí značka Setra stanovovala štandardy v európskom odvetví výroby autobusov a mala vplyv na rozvoj tohto odvetvia. Začiatok sa datuje rokom 1951, keď Kässbohrer v Ulme predstavil model S 8 a súčasne dal značke jej dnešný názov: Setra, čo je skratka pre „Selbsttragend“ (samonosná karoséria). Tento prvý autobus, vyrábaný v sériovej výrobe sa samonosnou karosériou, motorom namontovaným vzadu a priamym pohonom na zadnú nápravu, bol predstavený na medzinárodnom autosalóne (IAA) vo Frankfurte.

Prvé autobusy Setra pomohli zabezpečiť, že princíp samonosnej konštrukcie sa tešil rýchlemu prieniku na trh. S 10 bol po S 8 druhým modelom Setry a stal sa skutočným bestsellerom. Karoséria vozidla bola dlhšia ako jeho predchodca, s maximálne desiatimi radmi sedadiel a väčším previsom vpredu. V modelovom rade 10 bol prvýkrát použitý modulárny princíp. Prvý modulárny systém Setra bol uvedený na trh v roku 1959 a v tej dobe bol pre dizajn autobusov úplne nový. Vďaka tomuto dobre premyslenému modulárnemu princípu bolo možné vyrábať vozidlá obzvlášť efektívne. Takto by mohli byť vyrobené štyri autobusy denne.

Prechod z modelového radu Setra 10 na na modelový rad 100 v roku 1967 znamenal ďalší vývoj v industrializácii výroby autobusov v spoločnosti. Všetkých deväť modelov bolo vyrobených z mnohých spoločných dielov z druhého modulárneho systému Setra. Vzhľad autobusov modelového radu 100 sa vyznačoval hranatejšími tvarmi, vyšším stupňom pohodlia, väčším priestorom pre cestujúcich a väčšou svetlou výškou v interiéri. V roku 1976 bol uvedený na trh modelový rad Setra 200 so šiestimi rôznymi modelmi. Vozidlá tretej generácie Setra zaujali v duchu dizajnu klasickou eleganciou, ktorá bola zameraná na zachovanie hodnoty i praktickosť. Mäkké krivky, plynulé prechody a jasné kontúry zodpovedali v tom čase vznikajúcim základným princípom dizajnu vozidla. Autobusy modelového radu 200 tiež obsahovali samostatne fungujúcu priečnu ventiláciu a kúrenie pre vodiča a kokpit, ktorý zahŕňal intenzívne odhmlievanie čelného skla.

Rok 1991 bol rokom, keď bol na trh uvedený modelový rad 300; bol predstavený v Ulme po šiestich rokoch vývoja. Jedným z najpríťažlivejších rysov nových autobusov bola výrazná čistá línia za oblasťou kokpitu a plne prepracovaný systém integrovaných zrkadiel, ktorý tomuto modelu dodával jedinečný výraz. Vyhrievané zrkadlá, umiestnené v zalomených ramenách zrkadiel, boli nastaviteľné zvnútra autobusu a poskytovali vodičovi vynikajúci výhľad po oboch stranách autobusu. Ďalšou významnou črtou bol ergonomický dizajn kokpitu. Kým sa zájazdové autobusy modelového radu 300 etablovali na európskom autobusovom trhu, vývojári sa usilovali o uvedenie viacúčelových autobusov na trh pre pravidelné linky, prevádzku medzi mestami a na výlety. Princíp konštrukcie modulu znamenal, že tri rôzne varianty mohli byť postavené na základe jediného modelu. Všetky boli vybavené rovnakým telom a odpružením, ale mali rôzne oddiely pre cestujúcich.

Setra S 300

Počnúc modelovým radom 300 bol rad autobusov v záujme zjednodušenia prehľadu modelového radu rozdelený do troch kategórií – TopClass, ComfortClass a MultiClass. V roku 2001 predstavila Setra TopClass 400, ktorá ohlasuje novú dimenziu dizajnu zájazdových autobusov ponúkajúcich cestovanie na najvyššej úrovni pre vodiča aj cestujúcich. Dizajn charakterizovala chrómovaná bočná lišta známa ako „La Linea“. V roku 2004 bola ponuka rozšírená o zájazdové autobusy ComfortClass 400. A v septembri 2005 boli konečne spustené medzimestské autobusy radu MultiClass 400. Modelový rad 400 zahŕňal celkovo viac ako 20 modelov.

Setra ComfortClass 500 bola predstavená v roku 2012 po štvorročnej vývojovej fáze, ktorá zahŕňala komplexné testovanie. Značka autobusov Daimler v Ulme stanovila zahŕňal týmto vizionárskym modelovým radom meradlá v oblasti ekonomickej efektivity, kvality, pohodlia a bezpečnosti. Nové prémiové zájazdové vozidlá zaujmú aerodynamicky optimalizovaným dizajnom, ktorý bol vyvinutý počas rozsiahleho procesu v aerodynamickom tuneli. V roku 2014 nasledovali elegantné vozidlá TopClass 500. Súčasnou vlajkovou loďou tradičnej značky autobusov, ktorá vždy stála za najväčšou možnou individualitou, je poschodový autobus S 531 DT.

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button