Cestná doprava

Ako sa za posledných 60 rokov zmenilo pracovisko vodiča nákladného motorového vozidla?

Ako sa v priebehu desaťročí menia pracoviská vodičov nákladných motorových vozidiel? Rýchly pohľad na kokpity a volanty rôznych modelových radov objasňuje technickú transformáciu, ktorou v posledných desaťročiach prešlo takzvané rozhranie človek-stroj (HMI, Human-Machine Interface) v nákladných automobiloch. Zrejmý je cieľ neustáleho vylepšovania ergonómie, komfortu ovládania a prepojenia vo vozidle i mimo neho.

Lakovaná plechová palubná doska, veľký a krehký bakelitový volant, rôzne navrhnuté prepínače a nesmieme zabudnúť na popolník! – tak vyzerali pred viac ako 60 rokmi prvé kokpity ťažkých nákladných vozidiel s krátkou kapotou motora z dielne Mercedes-Benz. Vyrábali sa od roku 1958 až do 90. rokov a dodnes sa vďaka svojej robustnosti považujú za legendy.

Kabína vozidla Mercedes-Benz LPK 1626 z roku 1972 bola v nasadení vo vozidlách na staveniskách, na hasenie požiaru a na prepravu na veľké vzdialenosti. Interiéru dominoval biely volant a veľké množstvo spínačov, svetiel a ukazovateľov (FOTO: Mercedes-Benz Trucks)

Ďalej sa na pracovisku vodiča nachádzal volant a prístrojová doska nákladného automobilu s čelnou kabínou takzvanej ľahkej triedy (LK), ktoré boli navrhnuté s ohľadom na čo najlepšiu funkčnosť a prehľadnosť. Tento predchodca modelu Atego sa vyrábal medzi rokmi 1984 a 1998. Na obrázku: pracovisko vodiča ťahača návesov Mercedes-Benz 1317 roku výroby 1989. Medzi jeho charakteristické črty patria odtiene hnedej farby typické pre 80. roky, skromný počet prepínačov a svietidlá funkcie či výstražné indikácie rozmiestnené na vrchnom okraji kokpitu.

Kokpit modelu Mercedes-Benz 1924 z roku 1972. Z tohto pracoviska vodič sledoval fungovanie nezničiteľného motora OM 355 „Africa“ pod krátkou kapotou vpredu (FOTO: Mercedes-Benz Trucks)

Druhá generácia modelu Mercedes-Benz Actros, ktorá je vyobrazená vpravo hore, schádzala z výrobných liniek od roku 2003 do roku 2008 a predstavovala významný krok v oblasti modernizácie. Vo volante bol ukrytý airbag vodiča a ergonómia pracoviska vodiča dosiahla novú úroveň. Sedadlá, volant, pole vypínačov – množstvo prvkov sa dalo nakonfigurovať individuálne na konkrétneho vodiča a jeho oblasť použitia. Palubná doska sa v podstate ovinula okolo vodiča vozidla, takže nevídaný počet ovládacích prvkov bol vždy na dosah. Významným vylepšením prešla aj koncepcia zobrazovania s prvým digitálnym centrálnym displejom, ktorý vizualizoval napríklad radenie prevodových stupňov či prácu asistenčných systémov.

K významnej modernizácii došlo v druhej generácii modelu Mercedes-Benz Actros, ktorý schádzal z výrobnej linky v rokoch 2003 až 2008. Volant obsahoval airbag vodiča a ergonómia pracoviska vodiča sa zvýšila na úplne novú úroveň. Sedadlá, volant, spínače – početné prvky sa už dali individuálne nakonfigurovať podľa príslušného vodiča a oblasti prevádzky (FOTO: Mercedes-Benz Trucks)

Multimediálny kokpit medzičasom piatej generácie modelu Mercedes-Benz Actros, ktorý je vyobrazený na veľkom obrázku, bol v roku 2018 predstavený ako svetová novinka v nákladnom motorovom vozidle a poskytuje takmer plnodigitálne pracovisko. Dve obrazovky s vysokým rozlíšením nahradzujú klasickú prístrojovú dosku. Centrálny displej, ktorý individuálne konfiguruje vodič, dokumentuje na názorných obrázkoch napríklad prácu systému Predictive Powertrain Control a systému Active Drive Assist. Vedľajší displej je navrhnutý ako dotykový a ovláda sa ako chytrý telefón. Tlačidlá rýchleho vstupu zvyšujú funkčnosť. Z multifunkčného volantu sa zase vyvinula ovládacia centrála. Súčasťou kompletne prepracovaného rozhrania človek – stroj nového modelu Actros sú aj oba displeje systému MirrorCam orientované na výšku na stĺpikoch A.

V roku 2018 po prvý krát prišlo takmer plne digitálne pracovisko v nákladnom automobile. Multimediálny kokpit bol uvedený na trh v piatej generácii modelu Mercedes-Benz Actros. Tradičný prístrojový panel nahradia dve obrazovky s vysokým rozlíšením (FOTO: Mercedes-Benz Trucks)

Nezobrazujú iba premávku za vozidlom: špeciálne zobrazenia vám pomôžu s predchádzaním, zobrazenie pohyblivého obrazu a variabilné širokouhlé formáty digitálnych spätných zrkadiel dokážu zvýšiť bezpečnosť pri prejazdoch zákrut ako aj pri manévrovaní. Multimediálny kokpit zároveň tvorí rozhranie s vonkajším svetom: aplikácie pomáhajú vodičovi pri plnení svojej prepravnej úlohy. Nákladné motorové vozidlo je okrem toho permanentne spojené prostredníctvom Dátového centra nákladného automobilu s cloudom – technický základ riešení konektivity, ako Fleetboard či Mercedes-Benz Uptime.

Tagy

Prečítajte si aj

Back to top button
Close
Close