Motorizmus

125 rokov histórie dodávok Mercedes-Benz

História dodávok značky Mercedes-Benz sa začala písať pred 125 rokmi, premiérou dodávky vtedajšej značky Benz. Išlo o prvé motorizované úžitkové vozidlo so spaľovacím motorom na svete. Písal sa rok 1896 a pre továreň Rheinische Gasmotorenfabrik Benz & Cie. v Mannheime bol bohatým na udalosti: paleta produktov doteraz zameraná na otvorené osobné vozidlá sa rozšírila nielen o dodávku, ale aj o prvé kupé so spaľovacím motorom.

Prvá zmienka o „dodávke Benz‘“ pochádza už z katalógu spoločnosti Benz & Cie. z mája 1896. Nový koncept „patentovaného motorového vozidla pre dodávky tovaru vybaveného motorom s piatimi konskými silami vo vysoko hodnotnom vyhotovení“ (z originálneho vyjadrenia) bleskovo vzbudzuje záujem. Nie sú to však zákazníci z Nemecka, ktorí sa zaujímajú o toto pokrokové vyhotovenie. Ale je to parížsky obchodný dom Du Bon Marché, ktorému bude odovzdaný prvý zdokumentovaný exemplár. Už stránka v katalógu, na ktorej je dodávka uvedená, zobrazuje ilustráciu tohto vozidla spolu s reklamou spomínaného parížskeho obchodného domu.

Carl Benz vo vozidle Benz Victoria. Prvý štvorkolesový model od Benz & Cie. bolo možné vyrábať od roku 1893 vďaka plne funkčnému systému riadenia s otočnými strmeňmi, ktorý vynašiel Benz (FOTO: Mercedes-Benz)

To, že prvý zákazník dodávky pochádza z Francúzska, zodpovedá vtedajšiemu vývoju trhu s automobilmi: k vynálezu nového dopravného prostriedku síce dochádza v roku 1886 v Nemecku – nezávisle od seba zásluhou Carla Benza a Gottlieba Daimlera. Táto pokroková inovácia však v počiatkoch nachádza vysoké uznanie najmä vo Francúzsku a Veľkej Británii. Logicky preto 5. decembra 1896 táto prvá motorizovaná dodávka so spaľovacím motorom priamo od výrobcu automobilov smeruje do Paríža.

Podpodlahová konštrukcia optimálne využíva priestor

Prvá dodávka v dejinách má užitočné zaťaženie 300 kilogramov a je postavená na podvozku, ktorý Benz používa aj pri modeloch Victoria ako aj Vis-à-Vis. Konštruktéri optimálne využívajú celkovú dĺžku vozidla tak, že motor umiestňujú pod ložnú plochu. Dodávka je teda súčasne prvým úžitkovým motorovým vozidlom s podpodlahovou konštrukciou. Vodič sedí priamo nad prednou nápravou, pričom zadnú nápravu tvoria menšie kolesá s drevenými lúčmi s plnogumovými obrubami.

Kupé značky Benz z roku 1896 vychádzajúce z modelu Benz Victoria. Unikátny kus sa dodáva zákazníkovi do Paríža v decembri 1896 (FOTO: Mercedes-Benz)

Vodič a ložná plocha sa nachádzajú takmer na rovnakej úrovni, čo však pozorovateľovi nie je na prvý pohľad zjavné. Vozidlo je totiž ako skriňové vozidlo na bočniciach opatrené honosnou reklamou obchodného domu a účelom využitia tohto automobilu dovezeného z Nemecka: „Grands Magasins Du Bon Marché. Livraison des Marchandises.“ („Obchodný dom Du Bon Marché. Dodávka tovaru“). Premiérový zákazník uvádza do praxe to, čo výrobca odporúča v katalógu z roku 1896. Benz & Cie. totiž vyzdvihujú potenciálny reklamný efekt dodávky: „Veľká reklama pre každý významný obchod“, píše sa v prospekte.

Mestská distribučná doprava s výkonom 3,7 kW

Dodávku poháňa naležato zabudovaný jednovalcový motor so zdvihovým objemom 2,9 litra a výkonom 3,7 kW (5 k). Silu motora ženú na cestu spolu tri prevody: najprv odstupňované remenice, potom planétová prevodovka a nakoniec predlohová prevodovka. Odtiaľto vedú k reťazovým kolesám zadných kolies dve reťaze. Radí sa zatláčaním a vytláčaním remeňov. Vďaka tejto kombinácii motora a systému prevodov dosahuje dodávka pri maximálnom zaťažení rýchlosť 15 km/h a prekonáva desaťpercentné stúpania.

Dodávka značky Benz z roku 1896 vychádzajúca z modelu Benz Victoria. Popis vozidla s cenou a technickými údajmi v katalógu z mája 1896. Benz & Cie. dodáva v decembri 1896 vozidlo do tradičného parížskeho obchodného domu Grands Magasins Du Bon Marché (FOTO: Mercedes-Benz)

Predajná cena vozidla je 4 500 mariek. Z toho je treba zaplatiť tretinu „pri objednávke v hotovosti“, zvyšná suma je splatná pri prevzatí vozidla v Mannheime. Počet zákazníkov, ktorí sa okrem parížskeho obchodného domu vtedy rozhodli pre túto inovatívnu dodávku, sa nedochoval.

Rovnako koncom roku 1896 vyvíja Émile Roger, generálny zástupca značky Benz pre Francúzsko, plán vlastnej dodávky vychádzajúcej z modelu Benz Velo. Jeho partnerom pri tomto projekte je Léon L’Hollier z Birminghamu vo Veľkej Británii. V tamojšej miestnej štvrti Digbeth sa vyrába niekoľko takýchto „kombinovaných dodávok“ značky Benz. Po smrti Émila Rogera v roku 1897 projekt končí.

Kupé spoločnosti Benz

Súčasne s ľahkým úžitkovým vozidlom predstavil Benz v roku 1896 aj nový tvar karosérie pre osobné vozidlá – kupé: elegantný automobil s krátkou uzavretou konštrukciou je pravdepodobne jedinečným kusom. Rovnako ako prvá dodávka aj kupé bolo odovzdané zákazníkovi v hlavnom meste Francúzska pred 125 rokmi. Dochovala sa dobová fotografia, no kupé nie je uvedené v žiadnom cenníku ani v iných publikáciách značky Benz z tohto obdobia. Maximálna rýchlosť mala predstavovať až 32 km/h.

Porovnanie s fotografiami iných automobilov značky Benz z polovice 90. rokov 19. storočia dokazuje, že toto vozidlo vychádza z modelu Benz Victoria. Toto prvé štvorkolesové vozidlo od spoločnosti Benz bolo vyrobené v roku 1893 a nahradilo trojkolesový patentovaný motorový voz značky Benz. Model Vis-à-Vis je štvormiestnou verziou a má lavicové sedadlá umiestnené oproti sebe. Moderný dizajn umožnil vynález funkčného riadenia s otočnými strmeňmi, na ktoré si Benz necháva 28. februára 1893 registrovať patent DRP 73151.

Obzvlášť viditeľným rozdielom kupé oproti Victorii je jeho zakrivené čelné sklo. Ešte nemá nijaký stierač, pretože tie boli vynájdené až začiatkom 20. storočia. Preto sa s kupé v daždi jazdí pomerne obtiažne. Tak ako v dodávke slúžil ako pohon pravdepodobne 2,9-litrový vzadu montovaný jednovalcový motor s výkonom 3,7 kW (5 k). Aj prenos sily na zadnú nápravu bol zrejme vyriešený podobne. Kupé spomaľuje čeľusťová a pásová brzda na zadných kolesách.

Zdroj
transport.sk
Editor
Mercedes-Benz

Prečítajte si aj

Back to top button