Špeciálny segment: nákladné elektrické bicykle
Špeciálny segment: nákladné elektrické bicykle. V centrách miest sú jedným z riešení zelenej prepravy ľahkých zásielok ku koncovým zákazníkom – nákladné elektrické bicykle, ktoré smerujú k udržateľnej, efektívnej a klimaticky neutrálnej logistike.
Vlani na jeseň sa na renomovanej výstave úžitkových vozidiel IAA v špeciálne pripravenej sekcii „Last Mile Area“ prezentovali po prvýkrát výrobcovia nákladných elektrických bicyklov. A bolo ich naozaj veľa. Inovatívne riešenia pre ekologickú ľahkú prepravu v husto obývaných alebo prísne zelených zónach začínajú byť čoraz žiadanejšie.
Dizajn, dojazd, nosnosť
Moderné nákladné elektrické bicykle majú v porovnaní s bežnými e-bikmi rovnaký už len princíp pohonu – šliapanie do pedálov s výdatnou podporou elektromotora – no a ešte sedadlo, plus riadidlá s brzdovými páčkami. Spravidla sú to trojkolesové a štvorkolesové koncepty s robustnejšou konštrukciou, často kapotované, s najrôznejším riešením korby/boxu, dojazdom do 200 km a užitočným zaťažením okolo 350 kg! Pochopiteľne, jazdný dosah aj tu závisí od hmotnosti nákladu, štýlu jazdy a množstva stúpaní na trase.
Ich veľkou výhodou je, že vďaka malým rozmerom a obratnosti môžu jazdiť či zaparkovať prakticky kdekoľvek.
Netreba platiť povinné poistenie ani daň, chodiť na STK a „pilot“ nepotrebuje vodičské oprávnenie. Cieľovými skupinami sú kuriérske služby, doručovanie balíkov alebo potravín, zber odpadu, údržba zelene. Vhodné sú i na prácu do národných parkov, ZOO, rekreačných stredísk, kúpeľov či oddychových zón v historických centrách miest, ale uplatnia sa tiež v areáloch veľkých priemyselných podnikov.
Špeciálny segment: nákladné elektrické bicykle
Ako ukážku dômyselnej konštrukcie, variabilnosti a produktívnosti sme vybrali špičkový model U-Mobility Cargo. Špeciálne ráfiky sú kombinované s motocyklovými pneumatikami, rám vyrobený zo sklolaminátu spája najvyššie nároky na tuhosť, pevnosť a malú hmotnosť. Presné riadenie garantuje zavesenie na dvojitých lichobežníkových ramenách s tlmičovými vzperami a stabilizátormi. Vybraný model disponuje systémom vymeniteľných batérií s dvoma slotmi (2 x 1,24 kWh), ponúka najvyšší krútiaci moment 130 Nm, 7-stupňovú automatickú prevodovku a integrovanú spiatočku.
Maximálna elektricky podporovaná rýchlosť je do 25 km/h, elektrická pomoc pri štartovaní do 6 km/h. Priemer otáčania je 5,5 m, povolená celková hmotnosť 500 kg, užitočné zaťaženie 200 kg (skriňa), objem boxu až 2,0 m³ a dojazd až 100 km. Pravda, s takouto technológiou U-Mobility to nie je „lacný špás“. Ceny sa podľa výbavy hýbu v rozmedzí od cca 10 600 do 15 100 €.
Autorom U-Mobility je tím z nemeckej spoločnosti Mubea, ktorá vyrába komponenty pre mnohé automobilky. Tento nákladný e-bike však ide nad rámec automobilu. „Vyvíjame vozidlá pre mikromobilitu, ktoré dosahujú novú úroveň robustnosti, funkčnosti a bezpečnosti vodiča,“ povedal k projektu Thomas Muhr, generálny riaditeľ.
Cargo e-bike z automobilky
Boom tohto špecifického segmentu inšpiroval aj niektorých výrobcov úžitkových automobilov. Tu sú dva príklady. Minulú jeseň Renault Trucks a lyonská spoločnosť Kleuster spojili svoje sily v oblasti produkcie a predaja nákladných elektrobicyklov značky Freegônes. Renault Trucks ich bude vyrábať vo svojom závode vo Vénissieux a distribuovať v rámci svojej európskej siete.
Vďaka tomuto partnerstvu do ponuky e-truckov pridáva zelené riešenie aj pre doručovanie na poslednom úseku distribučného reťazca. Teda tam, kde sa nákladné vozidlá nedostanú. Freegônes je postavený na jednom type rámu s piatimi voliteľnými modulmi na prepravu tovaru (aj chladeného), potravín, nápojov, valník a zvoz odpadu. S užitočným zaťažením do 350 kg a dojazdom 80 km môže byť Freegônes dokonca produktívnejší ako malé dodávkové vozidlo.
Volkswagen Úžitkové vozidlá predstavil svoj prvý elektrický bicykel na prepravu ľahkých zásielok oveľa skôr – už v roku 2018. Trojkolka VW Cargo e-bike, dimenzovaná na celkovú hmotnosť 210 kg, využívala centrálne uložený elektromotor s výkonom 250 W do rýchlosti 25 km/h. Na úložnú plochu medzi prednými kolesami sa upevnila debna s objemom 0,5 m3. Inovatívna kinematika prednej nápravy garantovala, že náklad sa pri prejazde zákrutami nenakláňal do strán, ale plošina zostávala stabilne vo vodorovnej polohe.