Kuehne+Nagel: Aký bol rok 2024 v logistike?
Kuehne+Nagel: Aký bol rok 2024 v logistike? Prepravné kapacity v cestnej logistike limituje nedostatok vodičov. Námorné trasy sa vyhýbajú Červenému moru a letecké Ruskej federácii. Kontraktná logistika musí byť flexibilnejšia a vstupuje do nej automatizácia.
Stručné zhrnutie roka 2024
Radoslav Miko, National Manager Kuehne+Nagel Slovensko
Minulý rok som očakával, že rok 2024 bude lepší. Za celý slovenský tím, ktorému vyjadrujem poďakovanie, som skutočne rád, že sa očakávanie naplnilo. Nebolo to ľahké obdobie, avšak vďaka spoločnému úsiliu sa nám podarilo dosiahnuť vytýčené ciele. Do logistických procesov na dennej báze vstupuje digitalizácia a automatizácia. Stále viac klientov požaduje zelené riešenia a prepravu s nízkou uhlíkovou stopou. Opäť sa potvrdilo, že vďaka našej globálnej stratégii Roadmap 2026 dokážeme reagovať na všetky spomenuté trendy aj na lokálnej úrovni.
Cestná preprava: Prepravné kapacity limituje nedostatok vodičov
Lucia Slimák, National Road Logistics Manager (manažérka cestnej logistiky v Kuehne+Nagel Slovensko)
V roku 2024 sme v cestnej logistike čelili viacerým výzvam. V nákladnej doprave pretrváva nedostatok vodičov, čo rezultuje do nedostatku prepravných kapacít v celej Európe. Avšak dopyt po prepravných službách sa rok čo rok už od septembra zvyšuje, čo súvisí aj s prípravou obchodníkov na vianočné sviatky. Premieta sa to do zvýšených cien prepravného. Prieskum spokojnosti zákazníkov Kuehne+Nagel však potvrdil vysokú kvalitu služieb cestnej prepravy a zákazníckeho servisu.
Vďaka tomu sa nám podarilo udržať existujúci objem prepráv s potenciálom nárastu objemu do ďalšieho obdobia. Od 1. júla 2025 sa navýši mýto na Slovensku, a to pravdepodobne až o 40 %. Spolu so zvyšovaním ďalších nákladov bude stúpať aj tlak na rast cien v cestnej preprave. Tento rok sme evidovali zvýšený záujem firiem o udržateľné riešenia prepravy, o využívanie alternatívnych palív aj o bezemisnú dopravu. V súlade so stratégiou Kuehne+Nagel Roadmap 2026 ponúkame našim zákazníkom na Slovensku možnosti realizovať prepravy, ktoré redukujú uhlíkovú stopu.
Kuehne+Nagel: Aký bol rok 2024 v logistike?
Námorná logistika: Situácia v Červenom mori je stále komplikovaná
Jana Mošovská, National Sea Logistics Manager (manažérka námornej logistiky Kuehne+Nagel Slovensko)
Situácia v Červenom mori, ktorá sa začala zhoršovať už koncom roka 2023, sa naplno prejavila v 1. kvartáli roku 2024. Lodiarske spoločnosti boli nútené presmerovať štandardné prepravné trasy z Ázie a do Ázie, Blízkeho východu a indického subkontinentu popod Mys dobrej nádeje. Prepravné časy sa tak predĺžili o 2 až 4 týždne. V 2. polroku 2024 začali niektoré lodiarske spoločnosti opäť smerovať svoje lode cez Suezský prieplav, ale len s vojenským sprievodom. V súčasnosti je stále zhruba 80 % prepravných trás smerovaných popod Afriku a prepravné časy sú naďalej dlhšie o približne 2 týždne v porovnaní so štandardom minulých rokov.
V dôsledku týchto zmien sa ceny námornej prepravy od začiatku roku výrazne zvyšovali. Vývoj globálnych cien je naďalej najviac závislý od dopytu po námorných prepravných kapacitách a od správania sa konečných spotrebiteľov, ktorí nakupujú spotrebný tovar. Výraznou udalosťou, ktorá mala vplyv na zmeny prepravných trás a zvýšenie cien, bol štrajk pracovníkov terminálov na východnom pobreží USA a Kanady. Našťastie odbory dospeli k dohode so zamestnávateľmi už po 4 dňoch, takže dopad na globálnu logistiku nebol taký výrazný. V súčasnosti sa pripravuje zmena zoskupení námorných aliancií, čo bude mať na niektorých trasách výrazný dopad pre importérov a exportérov.
V niektorých prípadoch sa prepravné časy skrátia, ale v prípade menších prístavov budú prepravné trasy smerovať do väčších, tzv. námorných HUBOV. V rámci 1. štvrťroka 2025 budú teda jednotlivé námorné služby postupne menené a prepravné časy a trasy by sa mali stabilizovať už začiatkom 2. kvartálu 2025. Ďalší vývoj námorných služieb sa bude odvíjať od vývoja globálnej ekonomiky. Situáciu stále monitorujeme a ponúkame klientom Kuehne+Nagel bezpečné a v rámci možností najrýchlejšie prepravné riešenia.
Letecká logistika: spoločnosť Kuehne+Nagel prepravila o 6 % viac leteckého carga ako minulý rok
Andrej Tomášik, National Air Logistics Manager (manažér leteckej logistiky Kuehne+Nagel Slovensko)
V roku 2023 bol v leteckej logistike zaznamenaný globálny pokles prepraveného nákladu (cargo) o viac ako 8 %. Tento rok sa však niesol v znamení nárastu o 4 %. Možno konštatovať, že letecká logistika je indikátorom zmien globálnej ekonomiky. Napriek oživeniu je globálna ekonomická situácia nestála a niektoré priemyselné odvetvia zápolia s rôznymi ťažkosťami. Spoločnosť Kuehne+Nagel zaznamenala v leteckej logistike vyšší nárast, ako je ten globálny, konkrétne od januára do septembra 2024 celosvetovo prepravila o 6 % viac carga ako za rovnaké obdobie minulého roka.
Najviac k tomuto rastu objemu prepraveného tovaru prispieva sektor e-commerce. Medziročne rastie v dvojciferných číslach, pričom celosvetový objem carga predstavuje v TOP sezóne až 15 000 ton denne. Každý deň opúšťa Čínu približne 150 nákladných lietadiel s tovarom z e-shopov. Ceny leteckej prepravy sú podobne ako pri iných druhoch prepráv nákladu volatilné. Kapacity sú obmedzené a neustále presmerované tam, kde je dopyt.
Vplyv na cenu prepravy má napríklad aj údržba starších lietadiel prepravcov, ktoré sú častejšie mimo prevádzky. Mešká tiež dodávka nových nákladných lietadiel. Na ceny priamo vplývajú i sankcie Európskej únie, lebo letecké cargo sa neprepravuje nad územím Ruskej federácie. Naopak, čínski prepravcovia sú vďaka kratším trasám lacnejší. Všetky spomenuté faktory majú vplyv na ceny prepravy aj na slovenskom trhu.
Kontraktná logistika: Do procesov vstupuje automatizácia
Rastislav Jány, National Contract Logistics Manager (manažér kontraktnej logistiky Kuehne+Nagel Slovensko)
Kontraktná logistika je postavená zvyčajne na dlhodobých kontraktoch, čo napokon vyplýva aj z jej názvu. Situácia sa však mení a je potrebné byť flexibilnejší a zabezpečovať klientom požadované kapacity aj pri krátkodobých dopytoch alebo pri sezónnych výzvach. Zákazníkom s menšími požiadavkami na skladové kapacity sa Kuehne+Nagel snaží ponúkať maximum benefitov a synergií, ktoré sú spojené najmä s využívaním multiklientskeho skladovania pod jednou strechou. Rok 2024 bol opäť výzvou aj pre skladovú logistiku. U zákazníkov s vysokou volatilitou alebo so sezónnymi výkyvmi boli znovu zaznamenané aj náročné obdobia.
Najmä vďaka spoľahlivému tímu kolegov v kontraktnej logistike Kuehne+Nagel sa podarilo všetky tieto výzvy zvládnuť bez výraznejších ťažkostí. Už teraz možno konštatovať, že rok 2024 bol znova lepší ako ten minulý, a to nielen pre Kuehne+Nagel, ale aj pre väčšinu klientov, ktorí vďaka spoľahlivým službám mohli rozvíjať svoj biznis. Pri riešeniach pre retailových klientov je trendom automatizácia, o ktorej sa nielen hovorí a píše, ale ktorá už reálne vstupuje do procesov. Očakávame, že tieto trendy budú pretrvávať aj naďalej.