Testy osobných vozidiel

Všetko po starom

Všetko po starom. Nová generácia Nissanu Qashqai síce predstavuje úplne nové auto, no hlavné prednosti jeho predchádzajúcich generácií zostali zachované. K tomu sa pridal úsporný a prekvapivo príjemne fungujúci hybridný pohon. Je úplne iný, ako ho poznáme.

Aj keď to zrejme málokto tuší, práve Nissan Qashqai je zakladateľom kategórie mestských crossoverov. Jeho prvá generácia prišla na trh v roku 2007, dokonca sa predávala aj ako sedemmiestne predĺžené prevedenie. V súčasnosti, v roku 2023, je na trhu už tretia generácia a tá zostala presne tým typom auta, ktoré vám okamžite padne do rúk a ničím vás nerozčuľuje. Dokonca ani keď má unikátny hybridný pohon e-Power.

Prečítajte si aj

Elektromobil na benzín

Čisto technicky je pohon e-Power vlastne sériový hybrid, kde spaľovací motor slúži iba na výrobu elektrickej energie pre trakčný elektromotor, ktorý roztáča predné kolesá. Nissan rozhodne nie je prvou automobilkou, ktorá prišla s touto koncepciou. Opel Ampera, ako aj BMW i3 boli plnohodnotné elektromobily, kde sériový hybrid slúžil len ako predlžovač dojazdu, a Ford Transit Custom bol plug-in hybrid. Súčasný hybridný pohon Hondy pracuje na podobnom princípe, v jeho prípade však zostala zachovaná mechanická väzba medzi spaľovacím motorom a kolesami. V Nissane Qashqai e-Power nič také nie je a má len malý Li-ion akumulátor s kapacitou 1,97 kWh, kam sa ukladá elektrina z rekuperácie a ktorý slúži aj ako zdroj pre čisto bezemisný pohon.

Všetko po starom. Nová generácia Nissanu Qashqai.
Hybrid má poháňané len predné kolesá

Unikátny spaľovací motor

Veľkú pozornosť si zaslúži samotný spaľovací motor. Ani nie tak tým, že ide o preplňovaný zážihový trojvalec s objemom 1,5 l so 116 kW (158 k) a 250 Nm, púta skôr jeho extrémna termálna účinnosť až 42 %. Úžasné na ňom je aj to, že má premenlivý kompresný pomer od 8,0 do 14,0! V nízkych otáčkach pracuje s vyššími kompresnými pomermi, vo vyšších, kde už preberá slovo turbodúchadlo, sa kompresný pomer znižuje. Plynulé zmeny kompresie motor dosahuje zmenou zdvihu piestu, a to pomocou elektricky ovládaného excentrického člena, ktorý mení kinematiku kľukového mechanizmu so špecificky navrhnutým spojením ojníc a kľukového hriadeľa. Motor nemá ani vyvažovací hriadeľ a na steny valca pôsobia pri pohybe piestov menšie sily, čo zmenšuje mechanické straty.

Ono to funguje!

Doterajšie pokusy o sériový hybrid nás nepresvedčili, o to viac nás milo prekvapil systém e-Power, pretože ono to naozaj funguje! Vďaka elektromotoru, ktorý sa môže pochváliť 140 kW (190 k) a 330 Nm, sa Qashqai správa ako elektromobil a neuveriteľne ochotne reaguje na pridanie plynu. Navyše ani pri potrebe plnej akcelerácie motor vo vysokých otáčkach zbytočne „nezavýja“. Samozrejme, nie je úplne tichý, ale do kabíny jeho zvuk preniká v príjemnom zvukovom spektre, ktoré nedráždi.
A čo viac, e-Power dokáže byť veľmi efektívny. Na okresných cestách, ako aj v meste sa spotreba pohybovala medzi 4,5 a 5,0 l. Lenže ani štyria cestujúci a cestovná rýchlosť 150 km/h po diaľnici nespôsobili vír v nádrži. Takmer 700 km sme zvládli s priemerom 6,8 l/100 km. Celkový priemer sa zastavil na 5,5 l/100 km.

Všetko po starom. Motor pracuje s plynulou zmenou zdvihu a kompresie.
Motor pracuje s plynulou zmenou zdvihu a kompresie

Technické údaje

VozidloNissan Qashqai e-Power Tekna+
MotorR3/zážihový preplňovaný + elektromotor
Zdvihový objem1 598 cm3
Max. výkon116 kW (158 k)/4 600 min-1
Max. krútiaci moment250 Nm/1 750 min-1
Elektromotor140 kW (190 k)/330 Nm
Maximálna rýchlosť170 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h7,9 s
PrevodovkaV
Kombinovaná spotreba5,1 – 5,3 l/100 km
Spotreba v teste5,5 l/100 km
Emisie CO2120 – 123 g/km
Pohotovostná hmotnosť1 685 kg
Celková hmotnosť2 175 kg
Objem batožinového priestoru455/1 404 l
Rozmery (d × š × v)4 425 × 1 835 × 1 625 mm
Rázvor2 655 mm
Základná cena test. vozidla39 990 eur bez DPH

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button