Lexus RX – žralok japonský
Žralok japonský. Zakaždým, keď sa na nový Lexus RX pozrieme spredu, okamžite nám vyskočí prirovnanie k morskému predátorovi. V skutočnosti je ale toto luxusné SUV predovšetkým veľmi pohodové a za jeho volantom môžete jazdiť totálne vyrelaxovaní. Skúšali sme základný pohon 350h.
Toto prémiové SUV je dlhodobo najpredávanejší model značky Lexus, ktorý k nej priviedol množstvo nových zákazníkov. Prechod zo štvrtej na piatu generáciu so sebou priniesol upravený dizajn, iba jeden jediný dĺžkový variant a tiež koniec V6.
Pán neprehliadnuteľný
Posledná generácia budila vášne predovšetkým svojou extravagantnou mohutnou maskou chladiča, ktorú teraz dizajnéri umiernili. Stále je to ale na prvý pohľad typický Lexus, ktorý si nepomýlite spredu ani zozadu. Hoci základná dĺžka 4890 mm zostala zachovaná, predĺženie rázvoru o šesť centimetrov (2850 mm) a skrátenie zadného previsu o rovnakú hodnotu prinieslo spolu s o 25 mm väčším rozchodom kolies vpredu aj vzadu športovejšiu a dynamickejšiu vizáž. Lexus o novom dizajnovom štýle hovorí ako o „vretenovitej karosérii“, kedy celkom nevieme, čo si pod tým predstaviť. Každopádne je neprehliadnuteľná. Tomu napomáha aj netradičný tvar zadného stĺpika, ktorý má vyvolávať dojem „plávajúcej“ strechy. Rovnaký štýl už Lexus použil na menších súrodencov NX či UX.
![Lexus RX - žralok japonský. Aj s 21" kolesami ponúka Lexus väčšinou skvelý komfort pérovania.](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/01/lexus-rx-350h-02-1024x682.jpg)
Ako na zámku
To platí aj o interiéri, ktorému dominujú skvelé materiály a v našom prípade aj svetlé kožené čalúnenie. Mimochodom, ide o syntetickú kožu. Dominantným prvkom je na prístrojovú dosku nadväzujúci 14-palcový displej infotainment systému. Ten je úplne prerobený a konečne užívateľsky prívetivejší, chválime jemnú grafiku aj rýchlu odozvu aj bezdrôtové zrkadlenie Apple CarPlay. Napriek tomu, že väčšina funkcií už sa ovláda len dotykovo, teplotu klimatizácie nastavíte pomocou kruhových ovládačov. Na volante sú tiež tlačidlá, ovláda sa nimi napríklad aj head-up displej, ktorý môže v závislosti od nastavenia zobrazovať doteraz nevídané množstvo informácií.
![Lexus RX - žralok japonský. Aj napriek minimu tlačidiel na stredovom paneli je ovládanie bezproblémové.](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/01/lexus-rx-350h-05-1024x768.jpg)
Lexus RX dostal aj nové, väčšie a vraj aj pohodlnejšie sedadlá, čo je veľmi ťažké posúdiť, pretože už u predchodcu pripomínali skôr kreslá. Určitým rozčarovaním bol pre nás zvuk, ktorý sa ťahal z reproduktorov s logom Mark Levinson. Ten zďaleka nesplnil naše očakávania. Čím si nás ale RX získalo, je veľký vnútorný priestor vpredu aj vzadu alebo veľký batožinový priestor s objemom 612 l, ktorý vyhovie aj rodinám.
![Koža v interiéri je syntetická, na dotyk ani pohľad to ale človek nespozná.](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/01/lexus-rx-350h-03-1024x768.jpg)
![Zadné sedadlá majú nastaviteľný sklon operadiel.](https://transport.sk/wp-content/uploads/2024/01/lexus-rx-350h-04-1024x768.jpg)
Viac točí
Popri už známych verziách 350h a 450h+ (plug-in hybrid) po novom pribudol vrchol v podobe 500h, spoločné majú tri elektromotory (zaisťujú pohon 4×4) a výhradne štvorvalce pod kapotou. Áno, V6 pochovali emisie CO2. Nami testované prevedenie 350h stavia na hybridný pohon známy z Toyoty Highlander, ktorého základom je atmosférický štvorvalec 2,5 l s výkonom 140 kW, ktorému vpredu pomáha elektromotor so 134 kW. Druhý trakčný elektromotor obstaráva zadnú nápravu, tretí je súčasťou planétovej prevodovky e-CVT.
Systémový výkon sústavy je 184 kW a 270 Nm, čo je na viac ako dve tony ťažké auto tak akurát. O dynamiku sa báť nemusíte, stovku zaistí za 7,9 s. Celkovo väčšie jazdné odpory ale majú za následok, že je motor pri zrýchľovaní oveľa častejšie vo vyšších otáčkach ako napríklad pri sedane Lexus EX 300h. A hoci je odhlučnenie interiéru tradične na prvotriednej úrovni, monotónneho zvuku vytočeného motora si nemožno nevšimnúť. O to viac ale prekvapí, že priemerná spotreba sa pri takom veľkom aute drží medzi 7,0 a 7,5 l/100 km.
Technické údaje
Vozidlo | Lexus RX 350h Luxury |
Motor | R4/zážihový + elektromotor |
Zdvihový objem | 2487 cm3 |
Max. výkon | 140 kW (190 k) |
Max. krútiaci moment | 239 Nm |
Elektromotor 1 | 134 kW (182 k) |
Elektromotor 2 | 40 kW (54 k) |
Max. výkon systému | 184 kW (250 k) |
Max. krútiaci moment systému | 270 Nm |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 7,9 s |
Prevodovka | e-CVT |
Kombinovaná spotreba | 6,4 – 6,7 l/100 km |
Spotreba v teste | 7,0 l/100 km |
Emisie CO2 | 143 – 150 g/km |
Pohotovostná hmotnosť | 2040 kg |
Celková hmotnosť | 2660 kg |
Objem batožinového priestoru | 612/1678 l |
Rozmery d × š × v | 4890 × 1920 × 1695 mm |
Rázvor | 2850 mm |
Základná cena test. vozidla | 91 900 EUR bez DPH |