Testy osobných vozidiel

Lexus RX – žralok japonský

Žralok japonský. Zakaždým, keď sa na nový Lexus RX pozrieme spredu, okamžite nám vyskočí prirovnanie k morskému predátorovi. V skutočnosti je ale toto luxusné SUV predovšetkým veľmi pohodové a za jeho volantom môžete jazdiť totálne vyrelaxovaní. Skúšali sme základný pohon 350h.

Toto prémiové SUV je dlhodobo najpredávanejší model značky Lexus, ktorý k nej priviedol množstvo nových zákazníkov. Prechod zo štvrtej na piatu generáciu so sebou priniesol upravený dizajn, iba jeden jediný dĺžkový variant a tiež koniec V6.

Pán neprehliadnuteľný

Posledná generácia budila vášne predovšetkým svojou extravagantnou mohutnou maskou chladiča, ktorú teraz dizajnéri umiernili. Stále je to ale na prvý pohľad typický Lexus, ktorý si nepomýlite spredu ani zozadu. Hoci základná dĺžka 4890 mm zostala zachovaná, predĺženie rázvoru o šesť centimetrov (2850 mm) a skrátenie zadného previsu o rovnakú hodnotu prinieslo spolu s o 25 mm väčším rozchodom kolies vpredu aj vzadu športovejšiu a dynamickejšiu vizáž. Lexus o novom dizajnovom štýle hovorí ako o „vretenovitej karosérii“, kedy celkom nevieme, čo si pod tým predstaviť. Každopádne je neprehliadnuteľná. Tomu napomáha aj netradičný tvar zadného stĺpika, ktorý má vyvolávať dojem „plávajúcej“ strechy. Rovnaký štýl už Lexus použil na menších súrodencov NX či UX.

Lexus RX - žralok japonský. Aj s 21" kolesami ponúka Lexus väčšinou skvelý komfort pérovania.
Aj s 21″ kolesami ponúka Lexus väčšinou skvelý komfort pérovania

Ako na zámku

To platí aj o interiéri, ktorému dominujú skvelé materiály a v našom prípade aj svetlé kožené čalúnenie. Mimochodom, ide o syntetickú kožu. Dominantným prvkom je na prístrojovú dosku nadväzujúci 14-palcový displej infotainment systému. Ten je úplne prerobený a konečne užívateľsky prívetivejší, chválime jemnú grafiku aj rýchlu odozvu aj bezdrôtové zrkadlenie Apple CarPlay. Napriek tomu, že väčšina funkcií už sa ovláda len dotykovo, teplotu klimatizácie nastavíte pomocou kruhových ovládačov. Na volante sú tiež tlačidlá, ovláda sa nimi napríklad aj head-up displej, ktorý môže v závislosti od nastavenia zobrazovať doteraz nevídané množstvo informácií.

Lexus RX - žralok japonský. Aj napriek minimu tlačidiel na stredovom paneli je ovládanie bezproblémové.
Aj napriek minimu tlačidiel na stredovom paneli je ovládanie bezproblémové

Lexus RX dostal aj nové, väčšie a vraj aj pohodlnejšie sedadlá, čo je veľmi ťažké posúdiť, pretože už u predchodcu pripomínali skôr kreslá. Určitým rozčarovaním bol pre nás zvuk, ktorý sa ťahal z reproduktorov s logom Mark Levinson. Ten zďaleka nesplnil naše očakávania. Čím si nás ale RX získalo, je veľký vnútorný priestor vpredu aj vzadu alebo veľký batožinový priestor s objemom 612 l, ktorý vyhovie aj rodinám.

Viac točí

Popri už známych verziách 350h a 450h+ (plug-in hybrid) po novom pribudol vrchol v podobe 500h, spoločné majú tri elektromotory (zaisťujú pohon 4×4) a výhradne štvorvalce pod kapotou. Áno, V6 pochovali emisie CO2. Nami testované prevedenie 350h stavia na hybridný pohon známy z Toyoty Highlander, ktorého základom je atmosférický štvorvalec 2,5 l s výkonom 140 kW, ktorému vpredu pomáha elektromotor so 134 kW. Druhý trakčný elektromotor obstaráva zadnú nápravu, tretí je súčasťou planétovej prevodovky e-CVT.

Systémový výkon sústavy je 184 kW a 270 Nm, čo je na viac ako dve tony ťažké auto tak akurát. O dynamiku sa báť nemusíte, stovku zaistí za 7,9 s. Celkovo väčšie jazdné odpory ale majú za následok, že je motor pri zrýchľovaní oveľa častejšie vo vyšších otáčkach ako napríklad pri sedane Lexus EX 300h. A hoci je odhlučnenie interiéru tradične na prvotriednej úrovni, monotónneho zvuku vytočeného motora si nemožno nevšimnúť. O to viac ale prekvapí, že priemerná spotreba sa pri takom veľkom aute drží medzi 7,0 a 7,5 l/100 km.

Technické údaje

VozidloLexus RX 350h Luxury
MotorR4/zážihový + elektromotor
Zdvihový objem2487 cm3
Max. výkon140 kW (190 k)
Max. krútiaci moment239 Nm
Elektromotor 1134 kW (182 k)
Elektromotor 240 kW (54 k)
Max. výkon systému184 kW (250 k)
Max. krútiaci moment systému270 Nm
Maximálna rýchlosť200 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h7,9 s
Prevodovkae-CVT
Kombinovaná spotreba6,4 – 6,7 l/100 km
Spotreba v teste7,0 l/100 km
Emisie CO2143 – 150 g/km
Pohotovostná hmotnosť2040 kg
Celková hmotnosť2660 kg
Objem batožinového priestoru612/1678 l
Rozmery d × š × v4890 × 1920 × 1695 mm
Rázvor2850 mm
Základná cena test. vozidla91 900 EUR bez DPH

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button