Letecká doprava

Lietadlá smerujú k vodíku

Lietadlá smerujú k vodíku. Elektrický pohon v lietadlách je vhodný na krátke lety, potrebuje ale ešte vývoj výkonných batérií a zníženie celkovej hmotnosti. V rámci diaľkových letov sa letectvo uberá cestou využitia vodíka. Prvé lietadlo HY4 na bezuhlíkový kvapalný vodík už lieta a stroj na plynný vodík vytvoril aj jeden svetový rekord.

Pokiaľ ide o lety na dlhé vzdialenosti, kvapalný vodík je leteckým palivom budúcnosti. Má takmer trikrát viac energie ako konvenčné letecké palivo, navyše bez emisií skleníkových plynov. Dlhší dolet a nulové emisie kompenzujú hmotnosť ďalšej skladovacej nádrže. Postaviť lietadlo, ktoré tieto nádrže unesie, je technická výzva. Nemecká letecká spoločnosť H2FLY, ktorá vyrástla z partnerstva medzi Nemeckým strediskom pre letectvo a kozmonautiku a Univerzitou v Ulme, však uspela.

Od plynného ku kvapalnému

Od roku 2016 lieta so štvormiestnym lietadlom HY4 s palivovým článkom poháňaným plynným vodíkom. Odvtedy úspešne potvrdila použiteľnosť tejto technológie v letectve pri niekoľkých leteckých misiách a viac ako 90 vzletoch. S jeho doletom až 750 km je možné rozvíjať regionálnu prepravu. V apríli tohto roku s ním dokonca vytvorila rekord pre najväčší dostup s nulovými emisiami, keď lietadlo dosiahlo výšku 2203 metrov.

V júli však vzlietlo lietadlo, ktoré už poháňa kvapalný vodík. Ten má obrovské výhody oproti alternatívnemu stlačenému plynu v tom, že ho možno na palube lietadla prepravovať v oveľa väčšom množstve. Výsledkom je výrazne dlhší dolet, ktorý by sa mal prinajmenšom zdvojnásobiť zo súčasných 725 km na 1450 km. Momentálne nádrž umožňuje vyrobiť 120 kW, ale s aktualizovanou verziou s novou technológiou by sa malo vyprodukovať až 300 kW.

Nový systém zlepší súčasnú verziu HY4, ktorá má maximálnu rýchlosť 200 km/h a cestovnú rýchlosť 145 km/h. Tieto čísla sú výsledkom efektívnej konštrukcie s dvojitým trupom, ktorá poskytuje optimálny rozstup vrtúľ a elektromotorov. Tie sú poháňané článkami a malý akumulátor ponúka dodatočnú energiu počas špičkového zaťaženia.

Partnerstvo pre väčšie lietadlá

H2FLY uzavrela partnerstvo s Deutsche Aircraft s cieľom vyvinúť lietadlo poháňané palivovými článkami, ktoré pojme až 40 pasažierov a bude mať dolet 1930 km. Rovnako ako HY4 bude lietať na kvapalný vodík. Už v roku 2025 obe strany plánujú letieť s ukážkovým modelom Dornier 328 na vodíkové palivové články s nulovými emisiami uhlíka. Projekt je určený na demonštráciu potenciálu pre klimaticky neutrálne regionálne lety. „Vodíkové palivové články nám poskytujú príležitosť úplne eliminovať emisie uhlíka a NOx z regionálnych letov a technológia, ktorá to umožňuje, je bližšie, než si väčšina ľudí myslí,“ hovorí prof. Dr. Josef Kallo, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti H2FLY.

ZeroAvia do roku 2026 poháňať 40- až 80 miestne lietadlá na vodíkovo-elektrický pohon

Zosilnená aktivita

Vodík je v kurze a jeho využitím v rámci leteckej dopravy sa už zaoberá množstvo leteckých výrobcov aj startupov. Aj Airbus v roku 2020 predstavil tri vodíkové koncepty ZEROe, o ktorých hovorí, že budú uvedené do komerčnej prevádzky do roku 2035. Spoločnosť ZeroAvia ohlásila, že vyvíja lietadlo s pohonom na palivové články, ktoré prepraví 20 pasažierov do vzdialenosti 650 km. Testy by mohli začať budúci rok, pričom do komerčnej prevádzky by sa malo lietadlo uviesť už v roku 2027.

Odklad uvedenia D328eco

Okrem vodíkového pohonu sa výrobcovia snažia ponúkať aj iné alternatívne palivá. Nemecký výrobca lietadiel Deutsche Aircraft však musel odložiť uvedenie D328eco používajúceho udržateľné letecké palivo SAF. Prvý stroj mal byť dodaný v roku 2025, dodávka ale bola presunutá na druhú polovicu roku 2026. Dôvodom sú zmeny v dizajne, pretože zákazníci a dodávatelia predložili nové požiadavky. V dôsledku toho spoločnosť Deutsche Aircraft očakáva certifikáciu až v roku 2026. Medzitým padlo rozhodnutie o pohone stroja, vybrali turbovrtuľový motor Pratt & Whitney Canada PW127XT-S radu XT, špeciálne vyvinutý pre D328eco.

D328eco

Zdroj
transport.sk
Editor
VIBfoto: H2FLY a archív

Prečítajte si aj

Back to top button