Letecká doprava

Projekt elektrických lietadiel na vodík v Brne

Projekt elektrických lietadiel na vodík v Brne. Honeywell vyvinie kľúčové technológie pre vodíkové lietadlá budúcnosti. Nové projekty riadia z Brna.

Clean Aviation je výskumný a inovačný program Európskej únie pre transformáciu letectva smerom k udržateľnej a klimaticky neutrálnej budúcnosti. S dvoma projektmi v ňom uspela česká pobočka spoločnosti Honeywell – v oboch prípadoch pôjde o vývoj kľúčových prvkov budúcich hybridných elektrických lietadiel, na ktorých budú pracovať veľké medzinárodné tímy a povedú ich experti z brnenského vývojového centra.

Výskumné centrum Honeywell v Brne

Projekt NEWBORN

Bude skúmať a vyvíjať novú generáciu vodíkových palivových článkov pre lietadlá budúcnosti. Cieľom je vyvinúť megawattový pohonný systém. Ako zdroj energie sa použije vodík, takže jediným vedľajším produktom takýchto lietadiel bude vodná para. Projekt zahŕňa spoluprácu medzi 18 partnermi z 10 európskych krajín.

Projekt TheMa4HERA sa bude zaoberať vývojom pokročilých komponentov a architektúry tepelného manažmentu pre úzkotrupové a regionálne hybridné elektrické lietadlá novej generácie. Tepelný manažment bude zložitejší, až výrobcovia lietadiel predstavia elektrické a hybridné elektrické lietadlá s komponentmi generujúcimi teplo – palivovými článkami, batériami a výkonnou elektronikou. Projekt posúdi rôzne technológie a najvhodnejšie prispôsobí architektúre lietadiel novej generácie. TheMa4HERA je skratka pre Thermal Management for Hybrid Electric Regional Aircraft a zahŕňa 24 partnerov v 10 európskych krajinách. Patria medzi nich univerzity, výskumné centrá, ako aj výrobcovia lietadiel a zariadení.

Tieto dva projekty predstavujú verejnú a súkromnú investíciu vo výške takmer 200 miliónov eur. Dve konzorciá, vedené spoločnosťou Honeywell, sa po novom roku stretli v Brne a odštartovali oba projekty. Brnenské vývojové centrum zahájilo nábor ďalších viac ako 50 špičkových inžinierov a vedcov, ktorí sa budú na vývoji podieľať v predpokladanom horizonte štyroch rokov.

Projekt elektrických lietadiel na vodík v Brne

„Nábor bude prebiehať počas celého roka 2023, odborníkom ponúkame jedinečnú príležitosť. Technológie, ktoré vyvinú v Česku, prispejú k budúcnosti udržateľného letectva,“ hovorí Jan Ludvík, Engineering Director, Honeywell Technology Solutions ČR. „Transformácia letectva na klimaticky neutrálnu si vyžaduje komplexný arzenál prevratných riešení, ktoré prinesú významné zisky v energetickej účinnosti lietadiel spolu s nízkouhlíkovými alebo bezuhlíkovými zdrojmi energie,“ dopĺňa Axel Krein, výkonný riaditeľ Clean Aviation.

Cieľom je vybrať najvhodnejšie riešenie

Český Silicon Valley

Štyri projekty brnenskej spoločnosti Honeywell posúvajú letecký priemysel do budúcnosti. V Brne je niekoľko technologicky zameraných fakúlt, ktorých absolventov prichádzajú „loviť“ špičkové firmy, a keďže to takto funguje už niekoľko rokov, stále častejšie sa o Brne hovorí ako o českom Silicon Valley. Jednou z firiem, ktorá v meste realizuje špičkový vývoj, je americký Honeywell. Momentálne zamestnáva tisíc inžinierov v najrôznejších odboroch – od zdravotníckych technológií cez automatizáciu skladov, riešenia pre zvýšenie bezpečnosti práce až po vesmírne technológie. Brnenská pobočka sa venuje prevažne leteckým technológiám. Vo vývoji je napríklad letecký simulátor.

Honeywell momentálne vyvíja systém na sledovanie pilota – je podobný autopilotovi, no o čosi komplikovanejší, a to najmä z dvoch dôvodov: zatiaľ čo v aute musí vodič nepretržite držať volant, v lietadle pilot vôbec nemusí na nič siahať; kým v autách ide o doplnkový asistenčný systém, ktorý môže pomôcť, v leteckom priemysle platia iné štandardy. Akákoľvek novinka musí byť úplne „nepriestrelná“, prechádza sériou náročných testov a môže trvať roky, kým ju príslušné autority dovolia zaviesť do komerčnej prevádzky. Na začiatku bolo niekoľko prístupov. Najprv testovali zariadenie podobné inteligentným hodinkám, ktoré na zápästí pilota sledovalo niekoľko jeho vitálnych funkcií.

Zvíťazila ale relatívne jednoduchá kamera, ktorá sa napevno inštaluje v kokpite a ktorej obraz počítač analyzuje v reálnom čase. Do brnenskej pobočky spoločnosti prichádzajú piloti aj laici s jednoduchou inštrukciou: „Buďte unavení!“ Vývojári potrebujú získať tréningové dáta ľudí, ktorí zaspávajú. Systém sa podarilo naladiť tak, aby spoľahlivo identifikoval zaspávanie u ľudí s okuliarmi, čiapkou a ľubovoľnou farbou pleti a očí. Na rad však prichádzajú filozofické otázky: Čo ďalej? Spustiť alarm? Nenapácha šokom prebudený pilot viac škody, ako keby si chvíľu zdriemol? Je to len jeden z mnohých problémov, ktoré ešte treba vyriešiť.

Zdroj
transport.sk
Editor
Spracoval: VIB

Prečítajte si aj

Back to top button